سیستم عامل فوشیا برروی همه دستگاه ها نصب می شود

گوگل در حال توسعه یک سیستم‌عامل جدید است که قابلیت نصب بر روی همه نوع دستگاهی را داشته باشد. این سیستم‌عامل که Fuchsia یا گل گوشواره نام دارد که گوگل می‌خواهد با استفاده از آن در دنیای دستگاه‌های تعبیه شده گامی بلند بردارد!

سیستم عامل فوشیا برروی همه دستگاه ها نصب می شود

به گزارش کلیک، همه سیستم‌عامل‌هایی که توسط گوگل توسعه یافته اند یک ویژگی مشترک داشته‌اند: همه آن‌ها از هسته لینوکس تغذیه شده‌اند. سیستم‌عامل اندروید، سیتم‌عامل کروم و Chromecast.

برای سال‌های متمادی است که سخت‌افزارهای گوگل براساس لینوکس طراحی می‌شوند. اما هسته لینوکس برای همه وضعیت‌ها و همه چیز تنها راه حل نیست. بخصوص در مورد دستگاه‌های تعبیه‌شده مانند داشبورد اتوموبیل یا واحدهای GPS. کرنل‌های تمام عیار دسکتاپ مانند لینوکس کارایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اکوسیستم گسترده‌ای از سیستم‌عامل‌هایی که برای سخت‌افزارهای توکار طراحی شده‌اند وجود دارد و احتمالا گوگل نیز می‌خواهد بر روس سیستم‌عامل‌های خود در این جهت کار کند.

کلمه Fuchsia را در گوگل سرچ کنید. گوگل خودش برای این کلمه توضیحی در صفحه GitHub گذاشته است که آن را این‌گونه تعریف می‌کند: صورتی + بنفش برابر است با فوشیا که یک سیستم‌عامل جدید است. وقتی در مورد این کلمه بیشتر سرچ می‌کنید و در مستندات موجود عمیق می‌شوید موضوع جالب‌تر می‌شود.

اول اینکه یک هسته Magenta بر پایه littlekernel یا هسته کوچک وجود دارد. مانند لینوکس و اندروید، بزرگترین سیستم‌عامل فوشیا یا گل گوشواره بر پایه هسته ماگنتا توسعه داده می‌شود. ماگنتا اکنون یک رقیب برای سیستم‌عامل‌های دستگاه‌های توکار مانند FreeRTOS یا ThreadX است.

اما به نظر می‌رسد که ماگنتا با اهداف بهتری طراحی شده است. این هسته بر روی دستگاه‌های توکار، گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای دسکتاپ کار می‌کند. برای رسیدن به اهداف، ماگنتا، littlekernel را با اضافه کردن پشتیبانی حالت کاربر (که برای حساب‌های کاربری ضروری است) و امنیت مبتنی بر قابلیت (که مانند اندروید ۶ کار خواهد کرد) بهبود می‌دهد.

ولی ماگنتا فقط یک هسته است و نه بیشتر. به نظر می‌رسد که گوگل از Flutter برای واسط کاربری استفاده می‌کند مانند Dart که زبان برنامه‌نویسی اولیه است. تخم‌مرغ و شکرهایی که روی کیک است Escher است که نفوذ نور، سایه‌های نرم و سایر جلوه‌های بصری را پشتیبانی می‌کند و زیر آن OpenGL و Vulkan است. سایه‌ها و بازتاب نور مولفه‌های مهمی در Material Design هستند و به نظر می‌رسد که Flutter و Escher می‌توانند برای طراحی رابط کاربری Material Design استفاده شوند.

می‌دانیم که هسته و سیتم‌عامل جدید پردازه‌های آرم ۲۳ و ۶۴ بیتی و همچنین کامپیوترهای ۶۴ بیتی را پشتیبانی می‌کند.اگر از قابلیت‌های فنی برخوردار باشید خودتان می‌توانید آن را بر روی یک کامپیوتر واقعی یا یک ماشین مجازی اجرا کنید.گوگل تایید کرده است که این سیستم‌عامل می‌تواند برای Raspberry Pi 3 نیز به زودی در دسترس قرار گیرد.

اما چرا گوگل یک برند جدید از سیستم‌های عامل و هسته را ارائه می‌دهد که بتواند بر روی گوشی‌های گوشمند و کامپیوترها قابل اجرا باشد و احتمالا با Material Design طراحی شده باشد؟ هیجان‌انگیزترین و محکم‌ترین حدسی که در این باvه می‌توان زد این است که گوگل احتمالا امیدوار است که روزی سیستم‌عامل کروم و اندروید را با فوشیا جایگزین کند. اما شاید آنچه برای گول پیش آید مانند آنچه باشد که برای سامسونگ با سیستم‌عامل Tizen رخ داد. مجموعهدستگاه‌های تعبیه شده گوگل مانند روتر OnHub و Google Home در حال رشد است. احتمالا فوشیا فقط برای این‌گونه دستگاه‌ها طراحی شده باشد!؟

ولی همیشه این احتمال وجود دارد که فقط یک آزمایش گوگل باشد و شاید هیچ‌وقت روز روشنی در محصولات تجاری نداشته باشد. توسعه هسته و سیتم‌عامل ، هر دو کار خیلی سنگینی است و به نظر می‌رسد که گوگل می‌خواهد اندروید، سیستم‌عامل کروم و دیگر مشتقات آن‌ها را بر روی سخت‌افزارها همچنان نگه‌دارید. باید منتظر بود و دید آخر این داستان به کجا می‌رسد!

ارسال نظر