بررسی تخصصی گلکسی نوت 9؛ تکاملی به سوی آینده

رسانه کلیک - بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار گلکسی نوت 9 معرفی شد و این فرصت در اختیار ما قرار گرفت تا به صورت جامع این فبلت هیجان انگیز را بررسی کنیم. بررسی نوت 9 را در ادامه بخوانید.

بررسی تخصصی گلکسی نوت 9؛ تکاملی به سوی آینده

به جرات می‌توان گلکسی نوت سامسونگ را خاص‌ترین سری در بازار گوشی‌های هوشمند و فبلت‌ها نام برد که هنوز هیچ رقیبی برایش وجود ندارد. سامسونگ محصولات سری نوت را هر سال با صفحه نمایش بزرگ، سخت افزار فوق العاده قدرتمند، ویژگی‌های مولتی مدیای عالی و از همه مهم‌تر، قلم هوشمند، معرفی و روانه بازار می‌کند؛ جدیدترین نسل از گلکسی نوت هم به همه این ویژگی‌ها مجهز شده و با توانایی‌های خاص خودش حسابی دلربایی می‌کند.

گلکسی نوت 9 نام جدیدترین فبلت سامسونگ بوده که روز پنج شنبه، هجدهم مرداد ماه در شهر نیویورک به طور رسمی معرفی شد. این فبلت نسبت به نسل قبل تغییرات زیادی نداشته و از نظر ظاهر و برخی مشخصات به نوت 8 شبیه است. در واقع سامسونگ با رفع برخی نقاط ضعف در نوت 8، سعی داشته تا گلکسی نوت 9 را به عنوان محصولی تکمیل کننده روانه بازار کند.

اگر می‌خواهید با این فبلت و قابلیت‌های خاص آن آشنا شوید، در ادامه این مطلب با بررسی نوت 9 همراه ما باشید ( جعبه گشایی گوشی گلکسی نوت 9 ).

مشخصات گلکسی نوت 9

شبکه GSM / HSPA / LTE
ابعاد 8.8 در 76.4 در 161.9 میلیمتر
وزن 201 گرم
جنس بدنه شیشه‌
اندازه نمایشگر 6.4 اینج
نسبت تصویری 18.5:9
نوع پنل سوپر امولد
رزولوشن +WQHD
چگالی پیکسلی 516 پیکسل در هر اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه 83.4 درصد
نوع دوربین دوگانه
رزولوشن دوربین 12+12 مگاپیکسل
گشودگی دیافراگم لنز اصلی F/1.5 - F/2.4
گشودگی دیافراگم لنز دوم F/2.4
رزولوشن دوربین سلفی 8 مگاپیکسل
گشودگی دیافراگم f/1.7
پردازنده 8 هسته‌ای
فرکانس پردازنده 4 هسته 2.7 گیگاهرتز + 4 هسته 1.8 گیگاهرتز
چیپست اگزینوس 9810
حافظه داخلی 512/128 گیگابایت
رم 6/8 گیگابایت
پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 - EMEA
سیستم عامل اندروید 8.1
رابط کاربری Samsung Experience
ظرفیت باتری 4000 میلی‌ آمپر ساعت
قابلیت‌های دیگر حسگر اثر انگشت، اسکنر عنبیه چشم، Dex، قلم هوشمند بلوتوث، IP68

طراحی، ساخت و ویژگی‌های ظاهری

همان طور که می‌دانید طراحی گلکسی اس 9 شباهت زیادی به نسل گذشته خودش یعنی اس 8 داشت. با معرفی این پرچمدار و مشاهده ظاهر بدون تغییرش، بر این عقیده بودیم که سامسونگ دگرگونی در طراحی را برای نوت جدید کنار گذاشته و ظاهر متفاوتی را برای آن در نظر گرفته است. منظور از این تفاوت همان چیزی است که در گلکسی اس 8 رخ داد و ظاهر این گوشی را نسبت به اس 7، متحول‌ کرد.

اما بر خلاف تمامی انتظارات، گلکسی نوت 9 ظاهر مشابهی با نوت 8 دارد؛ به طوری که اصلی‌ترین تغییر آن به محل قرار گیری سنسور اثر انگشت مربوط می‌شود. این اسکنر همچنان روی قاب پشتی دستگاه موجود بوده و این بار با فاصله یافتن از لنزهای دوربین، دسترسی به آن توسط کاربر آسان‌تر شده است.

بررسی نوت 9

محفظه مستطیلی شکلی که شامل دو لنز دوربین، فلاش LED و سنسور سلامتی می‌شود، روی قاب دستگاه قرار گرفته و فضای بالایی سنسور اثر انگشت را پر کرده است. با گذشتن از این موارد به دو لبه کناری دستگاه می‌رسیم که سامسونگ مانند نسل قبل، انحنای خاصی را برای آن ایجاد کرده و به همین شکل قاب را به فریم فلزی که مرز بین بخش جلو و پشت گوشی بوده، رسانده است. انحنای ایجاد شده در این قسمت تاثیر مثبتی بر خوش دستی دستگاه و همچنین ظاهر آن دارد.

بدنه شیشه‌ای گلکسی نوت 9 مانند نسل‌ قبل از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده و حین کار با دستگاه احساس خوبی را به کاربر می‌دهد، به طوری که با در دست گرفتن گوشی کاملا متوجه استحکام بالای آن می‌شوید.

زبان طراحی تکراری اما همچنان چشم‌نواز

سامسونگ برخلاف اکثر برندهای بازار، که به ناچ و برش در نمایشگر علاقه زیادی نشان داده‌اند، راه انحصاری خودش را ادامه داده و از این طریق باعث ایجاد بزرگ‌ترین تفاوت محصولش با سایر تولیدات بازار شده است. نمایشگر Infinity با لبه‌های خمیده که اکنون امضای سامسونگ در گوشی‌های هوشمندش محسوب می‌شود، در نوت 9 هم استفاده شده و با ایجاد کمترین حاشیه در دو بخش بالایی و پایینی، تاثیر مثبتی بر ظاهر کلی محصول گذاشته است.

بالای نمایشگر، سنسور عنبیه چشم، دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و سنسور مجاورت قرار گرفته و بخش پایینی آن خالی از هرگونه دکمه و سنسوری است. سامسونگ دکمه هوم را به صورت نرم افزاری با پشتیبانی از لمس سه بعدی در نمایشگر قرار داده است.

پوشش گوریلاگلس که برای محافظت از بخش‌های شیشه‌ای دستگاه‌ه‌های مختلف استفاده می‌شود، در پنجمین نسل خودش به صورت سرتاسری در نوت 9 قرار گرفته و بخش‌های جلویی و پشتی آن را در بر می‌گیرد. البته بهتر است بدانید حتی با وجود این پوشش و بهبودهایی که نسبت‌ به نسل‌های گذشته برای آن ایجاد شده، بدنه شیشه‌ای نوت 9 همچنان مستعد شکستگی در اثر ضربه بوده و باید حسابی مراقب دستگاه لوکس و گران قیمت خود باشید.

بررسی نوت 9

ترکیب شیشه با فریم فلزی که این روزها در گوشی‌های هوشمند بسیار باب شده، در نوت 9 هم استفاده شده است. فریم فلزی نوت 9 از دکمه‌ها، میکروفون‌ها، پورت USB Type C، جایگاه قلم، محل قرار گیری سیمکارت و کارت حافظه و جک صوتی 3.5 میلیمتری میزبانی می‌کند. سامسونگ همچنان به کاربردی بودن دکمه بیکسبی معتقد بوده و آن را مانند پرچمداران اخیرش، بالای دکمه کنترل صدا قرار داده است.

بررسی نوت 9

پاور یکی از آن دسته دکمه‌هایی است که در طول روز چندین بار گذرتان به آن می‌افتد. دسترسی به دکمه پاور با توجه به ابعاد 161.9 در 76.4 در 8.8 میلیمتری دستگاه و همچنین قرارگیری آن در نیمه بالایی فریم، ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد.

گلکسی نوت 9 سامسونگ 201 گرم وزن دارد و این بدان معناست که با گوشی سنگینی طرف هستیم. بهتر است بدانید نسل گذشته گلکسی نوت، 6 گرم سبک‌تر از نوت 9 است.

سامسونگ در مراسم معرفی نوت 9 اعلام کرد که چهار رنگ آبی، بنفش اسطوخودوسی، مشکی و خاکستری را برای این مدل در نظر گرفته است. البته فعلا با وارد شدن به سایت رسمی سامسونگ ایران، رنگ‌های مشکی، آبی و بنفش اسطوخودوسی آن موجود بوده و فکر نمی‌کنیم رنگ خاکستری این گوشی وارد بازار ایران شود. رنگ بندی نوت 9 خاص‌تر از نوت 8 بوده و جلوه متفاوت‌تری نسبت به آن و حتی سایر پرچمداران سامسونگ دارد. برای مثال رنگ آبی در نوت 9 به صورت کمرنگ بوده که نسبت به آبی پر رنگ در نوت 8، خاص‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

بررسی نوت 9

صفحه نمایش

همان طور که می‌دانید سامسونگ در زمینه نمایشگر همیشه یکی از بهترین‌های بازار بوده و مدت‌ها است که در این زمینه فعالیت می‌کند. این کمپانی با تکیه بر همین تجربه بالا، پنل اختصاصی سوپرامولد را برای تلفن‌‌های هوشمندش در نظر گرفته و نسل به نسل از آن بهره می‌گیرد. گلکسی نوت 9 هم به تبع همین موضوع، به جدیدترین پنل سوپرامولد همراه با خمیدگی در لبه‌های کناری مجهز شده است. سامسونگ نام این نمایشگر را که نسبت تصویری 18.5:9 دارد، Infinity Display گذاشته که نسبت به مدل‌های معمولی حاشیه کم‌تری دارد و به صورت لبه تا لبه طراحی شده است.

نمایشگر گلکسی نوت 9 نسبت به نسل قبل، 0.1 اینچ افزایش قطر داشته و اکنون با اندازه 6.4 اینچ، به عنوان بزرگ‌ترین صفحه نمایش به کار رفته در محصولات سری نوت محسوب می‌شود. این تغییر در اندازه، آن چنان محسوس نبوده و با قرار دادن نوت 9 و نوت 8 در کنار هم، شاید اصلا متوجه این موضوع نشوید.

بررسی نوت 9

با وجود افزایش یافتن سایز صفحه نمایش نسبت به قبل، نوت 9 همچنان از رزولوشن +WQHD استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع، چگالی پیکسلی 516PPI در نمایشگر نوت 9 ایجاد شده که کم‌تر از 521PPI صفحه نمایش نوت 8 است. با وجود این کاهش در تفکیک پیکسلی، نمایشگر نوت 9 همچنان کیفیت بسیار بالایی دارد و جداسازی پیکسل‌ها توسط چشم کاربر امکان پذیر نیست. سامسونگ در بخش نرم افزاری نمایشگر نوت 9 بخشی را برای کاهش رزولوشن به صورت دستی قرار داده و این اختیار را به کاربر می‌دهد تا به جز +WQHD یکی از حالت‌های اچ دی پلاس یا فول اچ دی پلاس را برای صرفه‌جویی در مصرف باتری انتخاب کند.

طی بررسی نوت 9 به این موضوع پی بردیم که نمایشگر این فبلت جدید نسبت به نوت 8 با بهبود زیادی همراه شده است. نمایشگر نوت 9 اکنون حدود 27 درصد روشنایی بیشتری را نسبت به نسل قبل تولید می‌کند. همچنین کنتراست هم در این صفحه نمایش چیزی حدود 32 درصد افزایش داشته است.

نمایشگری حتی با کیفیت‌تر از نسل قبل

سامسونگ در نوت 9 دکمه‌های ناوبری را به صورت سخت افزاری طراحی نکرده و از سال پیش، شاهد قرار گیری آن‌ها به صورت نرم افزاری در رابط کاربری بودیم. دکمه هوم موجود در این قسمت از لمس سه بعدی پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند با تعیین میزان فشار، عملکرد آن را بهبود ببخشد.

صفحه نمایش همیشه روشن قابلیتی است که در مدل‌های مختلفی از گوشی‌های هوشمند سامسونگ قرار گرفته و اکنون شاهد حضور نسخه جدید آن در نوت 9 هستیم. کاربر توسط این قابلیت می‌تواند بدون باز کردن قفل دستگاه، به اطلاعات زمان، اعلانات، کنترلر موزیک و آلارم دسترسی داشته باشد. Always On در نمایشگرهای امولد عملکرد خوبی از نظر مصرف باتری دارد.

حالت نمایش رنگ‌ها که در منوی Screen Mode تنظیمات دستگاه موجود بوده، برای شخصی سازی در این زمینه به کار می‌رود. سامسونگ چهار مود مختلف را در این بخش به صورت از پیش تنظیم شده قرار داده و این امکان را به شما می‌دهد تا باتوجه به سلیقه‌ خود، مود مورد نظر را فعال کنید. در این منو بخش‌هایی هم برای تعیین میزان گرمی و سردی رنگ‌های به نمایش گذاشته و همچنین تغییر در غلظت رنگ‌های RGB موجود است.

دوربین

ماژول‌های دوربین دوگانه در حال تبدیل شدن به یک اصل در تلفن‌های هوشمند هستند و این روزها حتی گوشی‌های میان رده هم به آن‌ها مجهز شده‌اند. سامسونگ اولین بار این نوع دوربین را با نوت 8 تجربه کرد و اکنون نسخه بهبود یافته آن را در نوت 9 قرار داده است. بهبودی که صحبتش را می‌کنیم اضافه شدن قابلیت گشودگی دیافراگم دوگانه بوده که در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس هم شاهدش بودیم. با توجه به رزولوشن 12 مگاپیکسلی هر دو لنز و همچنین گشودگی دیافراگم f/2.4 برای لنز دوم و f/1.5 یا f/2.4 برای لنز اصلی، می‌توان گفت سامسونگ دقیقا همان دوربین استفاده شده در گلکسی اس 9 پلاس را به نسل جدید فبلتش آورده و تغییر خاصی را در آن ایجاد نکرده است. این شباهت در بخش دوربین بین نوت 9 و اس 9 پلاس از نظر سنسور استفاده شده هم دیده شده و سامسونگ از مدل در SAK2L3 در هر دو مدل استفاده کرده است.

بررسی نوت 9

دو لنز در نظر گرفته شده برای نوت 9 از نوع تله‌فوتو و واید انگل بوده که زوم اپتیکال 2 برابری و همچنین قابلیت لایو فوکوس را به این دستگاه آورد‌ه‌اند. قابلیت لایو فوکوس با تار کردن پس زمینه و جداسازی سوژه از آن، توانایی عکاسی پرتره را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قابلیت لایو فوکوس در نوت 9 نسبت به نوت 8 با کیفیت بالاتری انجام شده و جداسازی سوژه بهتر انجام می‌شود ( دوربین گلکسی نوت 9؛ انقلابی در گوشی‌های هوشمند؟ ).

اگر بررسی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس را دنبال کرده باشید با عملکرد قابلیت دیافراگم دوگانه سامسونگ آشنایی دارید. این ویژگی دو مود مختلف از گشودگی دیافراگم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و از این طریق با جذب صحیح نوردهی، کمک بسزایی در بهبود کیفیت تصاویر می‌کند. گشودگی دیافراگم دوگانه تنها برای لنز اصلی دوربین نوت 9 در نظر گرفته شده و می‌تواند در یکی از دو مود f/1.5 و f/2.4 قرار بگیرد. برای مثال در صورتی که می‌خواهید در محیطی با نور کم عکس بگیرید، دستگاه به صورت خودکار با قرارگیری در حالت f/1.5 و باز کردن دریچه دیافراگم، بیشترین نور ممکن را جذب می‌کند. حالت دیگر به صورتی بوده که سوژه در محیطی پرنور قرار گرفته و دستگاه دریچه دیافراگم لنز را تا f/2.4 می‌بندد تا از ورود بیش از حد نور جلوگیری کند. استفاده از قابلیت گشودگی دیافراگم دوگانه به صورت دستی هم برای کاربر موجود بوده و حین عکاسی Pro در دسترس است.

بررسی نوت 9 بررسی نوت 9 - رابط کاربری دوربین

فیلمبرداری سوپر اسلوموشن که سال قبل پا به دو پرچمدار سامسونگ گذاشته بود، در نوت 9 هم قرار گرفته و قابلیت ضبط فیلم صحنه آهسته با نرخ 960 فریم بر ثانیه را به کاربر ارایه می‌کند. ضبط فیلم‌های سوپر اسلوموشن به دو صورت دستی و خودکار صورت گرفته و قابلیت‌هایی مانند قرار دادن موزیک برای ویدیوها در این بخش وجود دارد. متاسفانه سامسونگ قادر به افزایش کیفیت فیلم‌های فوق آهسته نسبت به گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس نبوده و همچنان از رزولوشن اچ دی برای ضبط فیلم‌های سوپر اسلوموشن استفاده می‌کند. ضبط فیلم‌های صحنه آهسته به صورت فول اچ دی، با نرخ 240 فریم بر ثانیه و فیلم‌های معمولی 4K، با نرخ 60 فریم بر ثانیه انجام می‌گیرد. با وجود اینکه اکنون گوشی‌های هوشمند می‌توانند با چیپست اسنپدراگون 845 فیلم‌های 4K HDR را با حدود 64 برابر دیتای رنگ بیشتر ضبط کنند، نوت 9 با استفاده از اگزینوس 9810 از این توانایی بی‌نصیب است.

با توجه به بهره‌گیری هر دو ماژول دوربین نوت 9 از لرزشگیر اپتیکال، عکاسی و فیلمبرداری در شرایط نامناسب بسیار آسان بوده و تصاویر و ویدیوها کم‌تر تحت تاثیر لرزش‌‌های احتمالی قرار می‌گیرند.

سامسونگ برنامه دوربین گلکسی نوت 9 را به هوش مصنوعی مجهز کرده و از این طریق با پردازش هوشمند، کیفیت عکس‌های ثبت شده را بهبود می‌بخشد. با توجه به این ویژگی که با عنوان Scene Optimiser شناخته می‌شود، تنها کافی است لنز دوربین را مقابل سوژه یا صحنه مورد نظر قرار دهید تا دستگاه بهترین تنظیمات رنگ و نور را به طور خودکار فعال کند و عکس‌ها را با کیفیت بالاتری به ثبت برساند. برنامه دوربین نوت 9 قادر به شناسایی 20 صحنه و سوژه مختلف است. علاوه بر Scene Optimiser، هوش مصنوعی دوربین نوت 9 کاربر را از تار افتادن عکس‌ها، کثیف بودن لنز، بسته بودن چشم و مشکلات نور پس‌زمینه مطلع می‌کند و تجربه خوبی از عکاسی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

همان دوربین اس 9 پلاس این بار با هوش مصنوعی

یکی دیگر از مودهای موجود در برنامه دوربین نوت 9، AR Emoji بوده که توسط آن می‌توان از چهره خود، شخصیت‌های انیمیشنی درست کرد و با شناسایی اجزای مختلف چهره، به کنترل آن‌ها پرداخت. نمونه‌های ساخته شده به صورت تصاویر متحرک GIF در گالری ذخیره می‌شوند و از این طریق می‌توان آن‌ها را با افراد دیگر به اشتراک گذاشت. عملکرد AR Emoji در نوت 9 نسبت به گلکسی اس 9 بهبود داشته و شناسایی اجزای صورت در آن با دقت‌ بیشتری صورت می‌گیرد. از دیگر مودهای موجود در برنامه دوربین نوت 9 می‌توان به Pro، هایپرلپس و پانوراما اشاره کرد.

بررسی نوت 9 بررسی نوت 9 - قابلیت AR Emoji

دوربین سلفی در نظر گرفته شده برای نوت 9، همان چیزی است که سامسونگ از گلکسی اس 8 به بعد در پرچمداران خودش قرار داده است. یک عدد سنسور 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم لنز F/1.7 و قابلیت فوکوس خودکار در این قسمت از نوت 9 موجود بوده و تجربه خوبی از عکاسی سلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هوش مصنوعی برای این بخش هم موجود بوده و شما را در ثبت سلفی‌های باکیفیت‌تر کمک می‌‌کند. فیلمبرداری با دوربین سلفی نوت 9 حداکثر به صورت QHD با نرخ 30 فریم برثانیه انجام می‌شود. سامسونگ دوربین سلفی نوت 9 را به لرزشگیر دیجیتال مجهز کرده است.

قابلیت عکاسی پرتره که برای دوربین اصلی با بهره‌گیری از ماژول دوگانه صورت می‌گیرد، به صورت نرم افزاری و تنها با یک لنز، برای عکاسی پرتره سلفی در اختیار کاربر قرار گرفته است. این ویژگی که با نام Selfie Focus در این بخش حضور دارد، سوژه را از پس‌زمینه جدا کرده و افکت بوکه را در عکس اعمال می‌کند. اگرچه Selfie Focus به اندازه استفاده از دو ماژول حرفه‌ای نیست، اما عکس‌های باکیفیتی را به ثبت می‌رساند و در شرایط نوری مناسب، عملکرد خوبی را از خودش نشان می‌دهد. علاوه بر Selfie Focus، مودهای دیگری چون AR Emoji و Wide Selfie هم در اختیار کاربر قرار دارد.

در ادامه، به بررسی نوت 9 از نظر کیفیت دوربین در واقعیت می‌پردازیم. برای بررسی نوت 9 و تست دوربین آن در شرایط مختلف، لنز دستگاه را مقابل گربه، درخت، غذا و چهره قرار دادیم و این گوشی هوشمند با سرعت نسبتا بالایی توانست این موارد را تشخیص دهد و تغییرات لازم را انجام دهد. با وجود اینکه دوربین نوت 9 از نظر مشخصات به گلکسی اس 9 پلاس شبیه است، اما از نظر خروجی تصاویر و کیفیت‌، بهتر عمل کرده و عملیات پردازشی مربوط به آن را بهتر انجام می‌دهد.

در ادامه بررسی نوت 9 توجه شما را به تصاویر ثبت شده توسط این گوشی جلب می‌کنیم.

[lightgallery images="185309,185308,185307,185306,185305,185304,185298,185300,185287,185290,185291,185292,185296,185279,185269,185271,185274,185275,185276,185259,185261,185266,185268,185255,185254,185256,185285"]

عملکرد

در این بخش از بررسی نوت 9 به سخت افزار و نرم افزار این مدل می‌پردازیم. چیپست اگزینوس 9810 که در حال حاضر پرچمدار سامسونگ در این زمینه محسوب می‌شود، برای گلکسی نوت 9 در نظر گرفته شده است. این چیپست را که قبل‌تر در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس دیده بودیم، به همراه یک پردازنده 8 هسته‌ای، مرکز سخت افزاری نوت 9 را تشکیل داده است. علاوه بر این، سامسونگ پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 را برای فبلت جدیدش در نظر گرفته است.

بررسی نوت 9

گلکسی نوت 9 در دو نسخه با حافظه‌های داخلی 128 و 512 گیگابایت به بازار عرضه می‌شود. سامسونگ با حذف نسخه 64 گیگابایتی و همچنین قرار دادن محفظه کارت حافظه micro SD، این گوشی را تبدیل به غول حافظه در بازار کرده است. رم در نظر گرفته شده برای نسخه اول با حافظه داخلی کمتر، 128 گیگابایت و برای نسخه دوم با حافظه داخلی بیشتر، 8 گیگابایت است.

وجود نسخه 512 گیگابایتی و پشتیبانی از کارت حافظه تا 512 گیگابایت

برخلاف انتظارات، گلکسی نوت 9 با اندروید 8.1 معرفی شد و فعلا خبری از اندروید 9 در این فبلت نیست. این نسخه از اندروید با رابط کاربری Samsung Experience شخصی سازی شده و امکانات بیشتری را نسبت به اندروید خام در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تغییر یافتن رابط کاربری اختصاصی سامسونگ از تاچ ویز به Samsung Experience، حرکت بسیار مثبتی بود که در زمان گلکسی اس 8 رخ داد و رضایت کاربران زیادی را در بر داشت.

بررسی نوت 9 بررسی نوت 9 - رابط کاربری

بازی فورت نایت به صورت انحصاری برای تعدادی از گوشی‌های سامسونگ از جمله نوت 9 در دسترس قرار گرفته و کاربران این محصولات می‌توانند فورت نایت را به صورت رایگان در این فبلت تجربه کنند ( بازی فورت نایت برای گوشی های سامسونگ به صورت انحصاری عرضه شد ).

بخش Device Maintenance که در منوی تنظیمات نوت 9 موجود بوده، به عنوان مرکز مدیریت دستگاه استفاده می‌شود. در این بخش می‌توان به تنظیمات مربوط به باتری، عملکرد، ظرفیت، حافظه و وضعیت امنیت دستگاه دسترسی داشت.

دستیار صوتی اختصاصی سامسونگ که بیکسبی نام دارد، همچنان در نوت 9 موجود بوده و شما را در کنترل راحت‌تر دستگاه با استفاده از دستورات صوتی کمک خواهد کرد. برای دسترسی به این دستیار صوتی می‌توان از دکمه اختصاصی آن که در لبه سمت چپ دستگاه قرار گرفته، استفاده کرد.

سامسونگ Dex قابلیتی است که توسط آن می‌توان گوشی را به کامپیوتر تبدیل کرد. این قابلیت نسبت به نسل قبل پیشرفت زیادی داشته و اکنون بدون داک و تنها با یک تبدیل USB Type C به HDMI قابل استفاده است. کاربر می‌تواند حین فعال شدن این قابلیت، از دستگاه مانند قبل و یا به عنوان ترک‌پد استفاده کند.

از دیگر ویژگی‌های کاربردی نوت 9 در این بخش می‌توان به پشتیبانی از USB Type C، بلوتوث نسخه 5 و وجود سنسور ضربان قلب اشاره کرد.

در ادامه بررسی نوت 9 برای اینکه با عملکرد این فبلت بیشتر آشنا شوید، نتایج بنچمارک‌های بدست آمده توسط آن را برایتان قرار داده‌ایم.

GeekBench 4.1 Single Core

[click_chart value=185334]

GeekBench 4.1 Multi Core

[click_chart value=185162]

در این مرحله برای بررسی نوت 9 از نظر قدرت گرافیکی، بنچمارک 3DMark را در این دستگاه اجرا کردیم.

3DMark Slingshot Extreme 3.1

[click_chart value=185164]

قلم

سامسونگ جدیدترین قلم S Pen خودش را برای نوت 9 در نظر گرفته و قابلیت‌های کاربردی فراوانی را توسط آن به کاربر ارایه می‌کند. برای استفاده از این قلم تنها کافی است آن را از جایگاه مخصوصش بیرون بیاورید و از میان میان گزینه‌های نمایش داده شده یکی را با توجه به نیازتان برگزینید ( قلم S Pen گوشی گلکسی نوت 9 چه کاربردهایی دارد؟ ).

بررسی نوت 9

با انتخاب Create Note، صفحه مخصوص برای نوشتن نوت باز شده و امکان ذخیره به کاربر داده می‌شود. Live Message یکی دیگر از قابلیت‌های جالب و سرگرم کننده در این بخش بوده که توسط قلم S Pen می‌توان از آن استفاده کرد. با انتخاب این گزینه، صفحه‌ مخصوص Live Message باز شده و در آن فعالیت نوشتاری شما با قلم را برای مدت زمان محدودی ضبط می‌کند. امکان ذخیره فایل‌های Live Message به صورت GIF موجود بوده و کاربر می‌تواند آن‌ها را به راحتی به اشتراک بگذارد. قابلیت‌های دیگری چون Translate ،Screen write ،Smart select و Penup توسط قلم در نوت 9 به کاربر ارایه می‌شود.

اولین قلم S Pen مجهز شده به بلوتوث

در صورتی که نمایشگر دستگاه خاموش باشد و شما قلم را از جایگاه آن خارج کنید، صفحه دستگاه به صفحه نوت تبدیل می‌شود. این ویژگی‌ برای زمانی که کاربر می‌خواهد به سرعت یادداشت برداری کند، بسیار کاربردی خواهد بود.

بررسی نوت 9 بررسی نوت 9 - ویژگی‌های قلم S Pen

اما یکی از قابلیت‌هایی که S Pen نوت 9 را نسبت به سایر قلم‌های تولید شده برای گوشی‌های قدیمی‌تر نوت متفاوت کرده، بهره‌گیری آن از فناوری بلوتوث است. به لطف استفاده از بلوتوث در این قلم، کاربر می‌تواند از آن به عنوان یک ریموت کنترل استفاده کند. دکمه قرار گرفته روی این قلم کاربر را در گرفتن عکس، سوییچ به دوربین اصلی یا سلفی، کنترل موزیک، اجرای اپلیکیشن‌های از پیش تعیین شده، کنترل اسلایدهای پاورپوینت و تعدادی دیگر از این قبیل موارد کمک می‌کند.

بررسی نوت 9 - قابلیت Live Message

سامسونگ قلم نوت 9 را به باتری مجهز کرده و این S Pen جدید می‌تواند به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد. با قرار دادن دوباره قلم درون محفظه، می‌توان در چند ثانیه آن را دوباره فول شارژ کرد.

صدا

کمپانی سامسونگ با کمک AKG، گلکسی نوت 9 را به اسپیکر استریو مجهز کرده است. صدایی که توسط این فبلت تولید می‌شود، علاوه بر کیفیت خوب، حجم بالایی هم دارد. طی بررسی نوت 9 و تست اسپیکر آن، کاملا مجذوب صدای آن شدیم؛ به طوری که به جرات می‌توان آن را یکی از بهترین نمونه‌های بازار در این زمینه نامید. اما قدرت بالای صوتی نوت 9 فقط به بهره‌گیری از اسپیکر استریو ختم نشده و سامسونگ با استفاده از قابلیت نرم افزاری Dollby Atmos، قدرت آن را دوچندان کرده است. در منوی تنظیمات صدای نوت 9، بخش Dollby Atmos موجود بوده و کاربر می‌تواند از میان مودهای مختلف، یکی را انتخاب کند. این قابلیت برای خروجی صدای هدفون هم قابل فعال سازی بوده و تاثیر بسزایی در کیفیت آن دارد.

بررسی نوت 9 بررسی نوت 9 - ویژگی‌های صوتی

بخش نرم افزاری Sound Alive همچنان در منوی تنظیمات نوت 9 موجود بوده و از این بخش می‌توان به اکولایزر و بخش‌های دیگری برای شخصی سازی صدا دسترسی داشت. علاوه بر این‌ها، خوشبختانه سامسونگ برای حذف جک صوتی 3.5 میلی متری در این فبلت اقدام نکرده و کاربر می‌تواند از هدفون AKG که همراه دستگاه ارایه می‌شود، استفاده کند. این هدفون با همین کیفیت را پیش‌تر در جعبه پرچمداران سامسونگ از گلکسی اس 8 به بعد دیده بودیم و با کیفیت بالای آن آشنایی داریم.

بررسی نوت 9

امنیت

گلکسی نوت 9 برای تامین امنیت کاربر به سنسور اثر انگشت، اسکنر عنبیه چشم و قابلیت تشخیص چهره مجهز شده است. سامسونگ با استفاده از اسکنر عنبیه چشم و قابلیت تشخیص چهره به صورت ترکیبی، درجه بالایی از امنیت را در گوشی ایجاد کرده و خیال کاربر را از این نظر راحت می‌کند. در این حالت فرد می‌تواند حسگر اثر انگشت را هم به صورت فعال قرار داده و در مواقع مورد نیاز، از آن استفاده کند.

بررسی نوت 9

باتری

باتری یکی از بخش‌هایی است که در بررسی نوت 9 توجه ما را به خودش جلب کرد. گلکسی نوت 9 نسبت به نسل قبل پیشرفت بزرگی داشته و سامسونگ با انتخاب 4000 میلی آمپر ساعت ظرفیت برای آن، شارژدهی بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

افزایش ظرفیت باتری نسبت به نسل قبل

طی بررسی نوت 9 و تست بخش‌های مختلف آن، متوجه قدرت بالای باتری این فبلت شدیم؛ به طوری که با یک بار فول شارژ کردن دستگاه و استفاده معمولی از آن، تا یک روز و نیم به شارژ دوباره آن نیازی نبود. سامسونگ مودهای مختلفی را هم برای صرفه جویی در مصرف انرژی در نظر گرفته و با فعال سازی آن‌ها می‌توان به شارژدهی بیشتری دست یافت.

نوت 9 از فناوری شارژ سریع بهره برده و برای فول شارژ شدن، به یک ساعت و 50 دقیقه زمان نیاز دارد. با توجه به این موضوع نمی‌توان نوت 9 را بهترین پرچمدار موجود در زمینه سرعت شارژ نامید. روند شارژ شدن گلکسی نوت 9 از صفر تا صد را می‌توانید، در نمودار زیر مشاهده کنید.

بررسی نوت 9 بررسی نوت 9 - روند شارژ نوت 9 از صفر تا صد
ارسال نظر