نگاهی به عملکرد یکساله پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

نسل نهم کنسول‌های بازی یکساله شد. سالی پر از چالش و اتفاقات جالب که سونی و مایکروسافت تجربه کردند. آیا نسل نهم در اولین سال فعالیت خود عملکرد موفقی داشته است؟

نگاهی به عملکرد یکساله پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

عملکرد یکساله نسل نهم کنسول‌ها

یکسال از عرضه کنسول‌های نسل نهمی PS5 و Xbox Series X/S گذشت. شرکت‌های سونی و مایکروسافت چالش‌های مختلفی را تجربه کردند. آنها در تلاش بودند تا بهترین دستگاه را برای گیمرها فراهم کنند. شاید مهم‌ترین اتفاق یک سال گذشته، کمبود کنسول به خاطر شرایط پاندمی جهانی کرونا بود.

نسل نهم در زمان شیوع ویروس کووید-۱۹ دو جنبه مثبت و منفی را در صنعت بازی‌های ویدیویی داشت. جنبه مثبت آن، استقبال فوق‌العاده گیمرها از کنسول‌های نسل نهم بود. به طوری که شاهد رکوردزنی فروش این دستگاه‌ها و افزایش زمان بازی کردن گیمرها بودیم.

جنبه منفی این موضوع، کمبود قطعات برای تولید انبوه کنسول‌ها بود. این اتفاق مشکلات بسیار زیادی را برای شرکت‌های سونی و مایکروسافت ایجاد کرد. بسیاری از گیمرهایی که کنسول PS5 یا Xbox Series X/S را پیش‌خرید کرده بودند، نتوانستند در زمان مورد نظر دستگاه خود را تحویل بگیرند.

کمبود قطعات و دیرکرد در تحویل کنسول، باعث شد بازار سیاه کنسول‌های بازی ایجاد شود. همچنین، یکسری افراد سودجو نیز با احتکار این دستگاه‌ها قصد داشتند پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس/اس را با قیمت بیشتری بفروشند.

با این اوصاف، دو غول بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی تلاش بسیاری کردند تا مشکلات را برطرف کنند. اما همچنان کمبود تراشه برای تولید کنسول‌ها پابرجا است. با این وجود، آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که هردو کنسول شرایط مطلوبی دارند. به طوری که بسیاری از کارشناسان آینده کنسول‌های بازی را روشن می‌بینند.

عملکرد یکساله ایکس باکس آمار و ارقام فعالیت Xbox Series X/S

عملکرد Xbox در یک سال گذشته

مایکروسافت دو مدل کنسول را برای گیمرها در نظر گرفته است. کنسول Xbox Series X مدل اصلی این کنسول است که قدرت پردازش بالایی دارد و بازی‌ها را با رزولوشن 4K اجرا می‌کند. کنسول Xbox Series S نسخه ارزان‌تر این خانواده است که از قدرت کمتری بهره می‌برد.

شرکت مایکروسافت با کنسول‌های جدید خود توانسته سریع‌ترین فروش در میان تمام کنسول‌های Xbox را تجربه کند. این شرکت تمایل زیادی به اعلام آمار فروش دستگاه‌های خود ندارد. اما بر اساس تخمین کارشناسان، تاکنون ۸.۵ میلیون واحد Xbox Series X/S به فروش رسیده است.

جالب است بدانید، ایکس‌باکس امسال بیستمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. به همین منظور، بیش از ۲۰ میلیون نفر از سرویس گیم‌پس استفاده می‌کنند. همچنین، به لطف قابلیت Backward Compatibility (پشتیبانی از بازی‌های نسل گذشته) بازیکنان بیش از ۵۰۰ هزار ساعت مشغول تجربه بازی‌های مختلف نسل‌های گذشته بوده‌اند.

مدتی است بازی ماشین‌سواری Forza Horizon 5 برای کنسول‌های ایکس‌باکس منتشر شده است. این بازی تاکنون موفق‌ترین بازی این کنسول بوده است. به طوری که این بازی میانگین نمرات ۹۲ را از سایت متاکریتیک دریافت کرده است.

جالب است بدانید، تا الان بیش از ۶ میلیون گیمر این بازی را تجربه کرده‌اند. عملکرد درخشان بازی Forza Horizon 5 باعث شده که این اثر به عنوان موفق‌ترین و بهترین بازی انحصاری ایکس‌باکس لقب بگیرد. همچنین، به گفته فیل اسپنسر، رییس بخش Xbox، این بازی مهم‌ترین اثر کنسول نسل نهمی ایکس‌باکس بوده است.

عملکرد یکساله پلی استیشن ۵ آمار و ارقام فعالیت PlayStation 5

عملکرد PlayStation در یک سال گذشته

سونی همانند مایکروسافت دو مدل PS5 را به بازار عرضه کرد. تفاوت این دو مدل فقط در دیسک‌خور بودن این دو دستگاه است. همچنین، مدل بدون دیسک PS5 با قیمت ارزان‌تری برای فروش در دسترس قرار گرفته است.

شرکت سونی در این یکسال تلاش کرد بازی‌های انحصاری متنوعی را برای گیمرها فراهم کند. این شرکت برای شروع نسل بازی‌های Marvel's Spider-Man: Miles Morales و Sackboy: A Big Adventure را برای کنسول پلی‌استیشن ۵ منتشر کرد. همچنین، نسخه ریمیک بازی Demon's Souls نیز یکی دیگر از آثار روز عرضه کنسول بود.

در ادامه، سونی بازی‌های Returnal، Ratchet & Clank: Rift Apart و Destruction All Stars را به صورت انحصاری منتشر کرد. کیفیت بالای آثار انحصاری پلی‌استیشن موجب شد بازیکنان بسیاری به سمت خرید PS5 بروند.

شایان ذکر است، تاکنون بیش از ۱۳.۵ واحد پلی‌استیشن ۵ در بازار جهانی به فروش رسیده است. شرکت سونی توانست سریع‌ترین فروش کنسول در تاریخ پلی‌استیشن را با کنسول PS5 تجربه کند. تاکنون بازی Demon's Souls با میانگین نمرات ۹۲ در سایت متاکریتیک، بهترین بازی پلی‌استیشن ۵ بوده است.

جالب است بدانید، بازی Marvel's Spider-Man: Miles Morales توانسته با آمار فروش ۶.۵ میلیون کپی، به پرفروش‌ترین اثر پلی‌استیشن ۵ تبدیل شود. همچنین، کنترلر دوال‌سنس این کنسول نیز به عنوان اولین دسته‌ای شناخته می‌شود که از فناوری Haptic Feedback و تریگرهای تطبیقی بهره می‌برد.

عملکرد کنسول‌های بازی آینده درخشان نسل نهم کنسول‌ها

شرایط آینده کنسول‌های نسل نهم

با توجه به آمارهای منتشر شده، شرایط هردو کنسول پلی‌استیشن و ایکس‌باکس بسیار مطلوب است. با وجود اینکه کمبود تراشه تولید کنسول‌ها را دچار مشکل کرده، اما همچنان این دو دستگاه فروش خوبی را تجربه می‌کنند.

شرکت سونی و مایکروسافت برنامه بلند بالایی برای کنسول‌های جدید خود دارند. با توجه به لیست بازی‌های معرفی شده، در آینده شاهد بازی‌های درجه یک و باکیفیتی برای PlayStation 5 و Xbox Series X/S خواهیم بود. سال دوم نسل نهم آغاز شده و انتظارات گیمرها بیش از پیش شده است. بنابراین، باید ببینیم که مشکلات کمبود تراشه چگونه حل خواهد شد. همچنین، آثار بزرگ این دو غول بازی‌سازی می‌تواند آمار فروش کنسول‌ها را افزایش دهد یا خیر.

نظر شما درباره عملکرد کنسول‌های نسل نهم چیست؟ آیا موفق به خرید یکی از کنسول‌های PS5 و Xbox Series X/S شده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر