سجاد پاک آیین

کراس پلی چیست؟ | آشنایی با مهم‌ترین قابلیت بازی‌های ویدیویی

مدتی است که قابلیت کراس پلی وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شده است. اما کراس پلی چیست؟ چرا این قابلیت به نفع گیمرها و بازی‌سازان است؟

کراس پلی چیست؟ | آشنایی با مهم‌ترین قابلیت بازی‌های ویدیویی

منظور از بازی های کراس پلی چیست؟

از وقتی که پای بازی های چندنفره آنلاین به کنسول‌ها و پی‌سی باز شد، یک خلأ بزرگی در این بازی‌ها حس می‌شد. امکانی که بازیکنان بتوانند با دوستان خود در دیگر کنسول‌ها یا رایانه‌های شخصی بازی کنند. خوشبختانه این قابلیت مدتی است که برای گیمرها فراهم شده است.

کراس‌پلی (Cross-Play) قابلیتی است که این امکان را به بازیکنان می‌دهد که فارغ از نوع کنسول یا سیستم کامپیوتری، یک بازی چندنفره واحد را با یکدیگر تجربه کنند؛ قابلیت مهمی که باعث شده است گیمرهای پلتفرم‌های مختلف به یکدیگر نزدیک شوند. در واقع بازیکنان در یک سرور قرار می‌گیرند و مشغول به بازی کردن می‌شوند.

بازی های کراس پلی بازی های کراس پلی

کراس‌پلی امکان ساده‌ای نیست و نیازمند ایجاد یکسری زیرساخت برای پلتفرم‌های گیمینگ بود. حالا به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظرفیت بالای کنسول‌های بازی، این اتفاق برای صنعت بازی‌های ویدیویی رخ داد. به گفته شاون لِیدن، رییس سابق استودیوهای جهانی پلی‌استیشن، قابلیت کراس پلی دکمه‌ای نیست که با فشردن آن، امکان بازی کردن در یک سرور واحد را ایجاد کند.

پس از تلاش متخصصین و ایجاد زیرساخت‌ها، امکان کراس‌پلی در دو سال پایانی نسل هشتم برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ فراهم شد. سپس برای کنسول‌های نهم نیز این بستر فراهم شده است. جالب است بدانید، بازی فورتنایت جزو اولین آثاری بود که از این قابلیت استفاده کرد.

این روزها شمار بازی های کراس پلی رو به افزایش است. از بازی‌های بزرگ گرفته تا بازی‌های ساده و جذاب این امکان را فراهم می‌کنند تا گیمرها مشغول تجربه این آثار شوند. جالب است بدانید، کراس پلی دارای چند نوع زیرشاخه است.

در واقع قابلیت کراس پلی یک مجموعه بزرگ از چندین امکان است. در ادامه هرکدام از زیرشاخه‌های مهم‌ترین قابلیت بازی‌های ویدیویی را معرفی می‌کنیم.

قابلیت کراس پلی امکان انجام بازی چندنفره واحد با چند دستگاه

قابلیت کراس پلتفرم چیست؟

قابلیت Cross-Platform در واقع همان کراس‌پلی است، اما نسبت به این امکان تفاوت‌هایی دارد. در امکان کراس‌پلی، گیمرها به عنوان مثال می‌توانند بازی Rocket League را در کنسول‌های پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و پی‌سی بازی کنند. همچنین، آنها به همراه دوستان خود به صورت آنلاین رقابت می‌کنند.

اما در قابلیت کراس پلتفرم، بازیکنان فقط در یک پلتفرم قادر به انجام بازی‌ها هستند. به عنوان مثال، گیمرها بازی Borderlands 3 را می‌توانند در یکی از کنسول‌های ایکس‌باکس تجربه کنند. فایل‌ها و اطلاعات بازی خود را در آن ذخیره یا به یک کنسول ایکس‌باکس دیگر منتقل کنند.

بازی های بین نسلی بازی های بین نسلی

بازی‌های Cross-Gen چه آثاری هستند؟

بازی‌های کراس جِن یا Cross-Generation بازی‌ های بین‌ نسلی کنسول‌ها هستند. در واقع این آثار برای دو نسل از کنسول‌های مختلف منتشر می‌شود. بازی GTA V یا Call of Duty: Black Ops Cold War جزو بازی‌های کراس جن محسوب می‌شوند.

این نوع بازی‌ها در همه نسل‌های کنسول‌های بازی وجود داشته‌اند. اما از نسل هشتم به بعد، قابلیت کراس پلی هم به آن ضافه شده است. در واقع دارندگان کنسول PS5 می‌توانند با دوستان خود در کنسول PS4 اقدام به تجربه‌ بازی‌هایی مثل Overwatch یا فورتنایت کنند.

بازی‌های Cross-Gen به معنی این نیستند که از قابلیت Backward Compatibility نیز پشتیبانی می‌کنند. قابلیت Backward Compatibility امکان پشتیبانی از بازی‌های نسل گذشته است. بنابراین، این آثار برای نسل جدید دچار بهبود گرافیکی شده‌اند و از امکانات جدید کنسول‌ها استفاده می‌کنند.

قابلیت Cross-Progression امکان ذخیره فعالیت‌ها و انجام آن در دیگر سیستم‌ها

امکان Cross-Progression چه کاربردی دارد؟

امکان کراس پراگرشن به بازیکنان این اجازه را می‌دهد که فعالیت‌ها و پیشرفت خود را در دیگر پلتفرم‌ها داشته باشند. گیمرها می‌توانند ادامه بازی خود را در یک پلتفرم دیگر انجام دهند. در واقع تمام اطلاعات بازیکن در یک فضای ابری ذخیره می‌شود و با ورود به حساب کاربری خود، می‌تواند به ادامه بازی خود بپردازد.

به عنوان مثال، شما در کنسول PS4 بازی وارزون را انجام می‌دهید. پس از مدتی کنسول PS5 می‌خرید و قصد دارید به ادامه بازی با شخصیت اصلی خود بپردازید. با وارد کردن حساب کاربری خود در کنسول جدید،‌ تمامی اطلاعات شما به PS5 منتقل می‌شود و می‌توانید به لطف کراس پلی وارزون بازی کنید.

کراس پلی چیست کراس پلی در همه بازی‌ها ممکن است؟

چرا همه بازی‌ها از کراس‌پلی پشتیبانی نمی‌کنند؟

اینکه همه بازی‌ها از قابلیت کراس‌پلی پشتیبانی کنند، بسیار ایده‌آل و جذاب است. با وجود فراهم شدن این بستر، اما همچنان موانعی در مسیر راه این قابلیت وجود دارند. یکی از مهم‌ترین موانع کراس‌پلی، وقت و هزینه بالای آن است.

پورت کردن بازی‌ها روی چند سیستم مختلف با معماری‌های متفاوت، وقت زیادی صرف می‌کند. همچنین، هنگام پورت بازی‌ها، توسعه‌دهندگان باید از اجرای روان و بدون مشکل این آثار مطمئن شوند. چون اگر اشکالی در عملکرد بازی ایجاد شود، آنها باید برای رفع آن مبالغی هزینه کنند.

بنابراین، برخی از بازی‌سازان تصمیم می‌گیرند که از این امکان صرف نظر کنند و هر بازی را به صورت جدا برای کنسول‌ها و پی‌سی پورت کنند. شرکت‌هایی مثل سونی و مایکروسافت به دلیل پشتوانه مالی خوبی که دارند، برایشان ارزش هزینه کردن را دارد و کراس‌پلی را در بازی‌های جدید خود ایجاد می‌کنند.

ناگفته نماند، توسعه‌دهندگان و متخصصین در حال کار روی روشی هستند تا بتوانند این موانع را برطرف کنند. آنها در تلاش هستند که در زمان کم و با صرف هزینه کمتر،‌ بازی‌ها روان و بدون مشکل در تمامی دستگاه‌ها اجرا شوند. البته این روش پیچیدگی‌های خود را دارد و امیدواریم که در آینده شاهد پشتیبانی کراس‌پلی در همه بازی‌های ویدیویی باشیم.

پیش از این مطلب بهترین بازی های کراس پلی را در کلیک معرفی کردیم. آثاری که می‌تواند جامعه بزرگ گیمرها را به یکدیگر نزدیک کند. گیمرها می‌توانند به لطف کراس پلی با دوستان خود سا‌عت‌ها بازی کنند. نظر شما درباره قابلیت کراس‌پلی چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر