تولید برق از امواج اقیانوس

پیش از این توانایی دستیابی به انرژی بادی، خورشیدی و آبی حاصل شده بود. اما یک منبع انرژی دیگر که ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشش داده است نیز وجود دارد، که البته مشاجراتی بر سر بهره‌برداری از آن وجود دارد.

تولید برق از امواج اقیانوس

به گزارش کلیک، شرکت Columbia Power یکی از شرکت‌هایی است که آرزوی مهار آب دریا و تولید الکتریسیته را به کمک آن در سر می‌پروراند. این شرکت یک ژنراتور با نام StingRAY ساخته است. این ژنراتور روی سطح دریا شناور شده است و موج‌ها را به انرژی مفید و قابل استفاده تبدیل می‌کند.
ایده استفاده از آب دریا جدید نیست، اما مشکلاتی راجع به مقرون‌ به صرفه بودن این روش بود. این ژنراتورهای تبدیل موج دریا به الکتریسیته هرجایی از دریا نمی‌توانند کار خود را انجام دهند، چراکه باید مراقب آسیب رسیدن به مسیرهای کشتی‌رانی و موجودات زنده دریا باشند.
در حال حاضر صنعت تولید انرژی از جزر و مد بیشتر از این نوع فناوری پایه‌گذاری شده است. در این صنعت از جزر و مد برای چرخاندن توربین‌های عظیم زیرآبی استفاده می‌شود. استفاده از موج دریا برای تولید انرژی نیز چیزی شبیه به همین صنعت است اما جزء فناوری‌های تازه محسوب شده و با چالش‌هایی روبروست.

Columbia Power قدرت امواج آب را توسط سیستمی شبیه به توربین بادی مهار می‌کند. این وسیله در بستر دریا قرار گرفته است. موج‌ها درون یک محفظه مرکزی هدایت شده است و انرژی یک ژنوراتور مغناطیسی را تامین می‌کند. یک کابل عظیم زیر آبی مزرعه توربین‌ها را به شبکه برق وصل می‌کند.
وزن جدیدترین نسخه این ژنراتور ۷۰۰ تن بوده و ۲۰ متر ارتفاع دارد. بیشتر قسمت‌های آن زیر آب قرار دارد و تنها ۲٫۵ متر از این دستگاه زرد رنگ روی آب قابل مشاهده است. چراغ‌هایی که روی دستگاه وصل شده است شب‌هنگام به قایق‌ها علامت می‌دهد تا از موقعیت این دستگاه مطلع شده و با آن برخورد نکنند.
دریا بسیار کینه‌جو است. فشار شدید آب، وجود نمک و حرکات خشن آب همگی باعث می‌شوند هرگونه وسیله‌ای که در آن قرار دارد مکررا نیاز به تعمیر داشته باشد. نکته دیگر اینکه سیستم ساخت شرکت Columbia Power به گونه‌ای طراحی شده است تا در دریا دوام بیاورد بنابراین لزومی ندارد هنگام مواجه شدن با امواج سهمگین خاموش یا به بندرگاه منتقل شود.

StingRAY برای کار در عمق ۷۰ متری آب در ۴ کیلومتری ساحل غربی ایالات‌متحده طراحی شده است. دور از شهر و منازل مسکونی.
از برق تولید شده به این روش هنوز استفاده گسترده نمی‌شود. این شرکت یازده نفره در حال آزمایش نوآوری خود در تانک‌های ویژه است که یکی از آن‌ها در دانشگاه واشنگتن قرار دارد. یک StingRAY نیز برای مدتی بیش از یک سال در تنگه Puget Sound مورد آزمایش قرار گرفت. و حالا این شرکت در حال آماده شدن برای به کارگیری یک نسخه از این فناوری در مقیاس بزرگ در سایت آزمون نیروی دریایی در هاوایی است.
مدیر عامل Columbia Power گفت کمی طول می‌کشد که روش تولید انرژی به کمک امواج دریا در بازارهای بزرگ و اصلی مورد استفاده قرار گیرد، اما برای بازارهای کوچک، مثلا جزیره‌ایی با منابع کمیاب مفید است.
Columbia Power در مورد انرژی تولیدی توسط موج دریا خوش‌بین است و می‌گوید این انرژی نیز به عنوان یک منبع جایگزین در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیر عامل این شرکت بیان کرد همه ما می‌دانیم که موج‌های دریا هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند. این منبع انرژی به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس است. اهمیتی ندارد که خورشید می‌تابد یا باد در حال وزیدن است. به هرحال ما برق مورد نیازمان را به دست می‌آوریم.
منبع: cnn

ارسال نظر