تولید برق از گوجه فرنگی

هر ساله حدود 400 هزار تن ضایعات گوجه فرنگی در فلوریدا تولید و دور ریخته می شود. به تازگی ابتکار جالبی در استفاده از این گوجه ها مطرح شده است.

تولید برق از گوجه فرنگی

به گزارش کلیک، گروهی از محققان مدرسه فناوری و معدن در داکوتای جنوبی راهی برای برخورد با این ضایعات مشکل آفرین و تبدیل کردن آن ها به الکتریسیته پیدا کرده اند.
چگونه گوجه فرنگی تبدیل به انرژی می شود؟ محققان یک پیل سوختی میکروبی ویژه برای پردازش ضایعات و تبدیل آن ها به الکتریسیته توسعه داده اند. این پیل از باکتری ها برای تجزیه مواد آلی در گوجه فرنگی دور ریخته شده، اکسید کردن آن ها و تولید بار الکتریکی کمک می گیرد. شایان ذکر است که این فرآیند ضایعات را خنثی کرده و از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می کند.
این مفهوم مانند تصفیه فاضلاب یا منابع انرژی تجدید پذیر، جاذبه چندانی ندارد. اما احتمالا مورد توجه جوامع کشاورزی نظیر ایموکالی قرار خواهد گرفت. ایموکالی یک انجمن کشاورزی تولید گوجه فرنگی در فلوریدا است که تولید کننده بخش عمده ای از ضایعات گوجه فرنگی در دولت امریکا به حساب می آید.
الکساندر فاگ، آغازگر این پروژه گفت امیدوارم چنین چیزی در مناطق روستایی مورد استفاده قرار بگیرد زیرا در این مناطق ضایعات کشاورزی بسیاری تولید شده و دسترسی به منبع انرژی وجود ندارد؛ این موضوع در کشورهای در حال توسعه بیشتر به چشم می خورد.
این تحقیق در حال حاضر توسط نامیتا شرستا و دیگر محققان و زیر نظر استاد Venkataramana Gadhamshetty هدایت می شود. آن ها آخرین تحقیق خود را روز چهارشنبه در نشست ملی انجمن شیمی آمریکا در سان دیگو ارائه دادند. کل فرآیند مذکور چند هفته کوتاه به طول می انجامد و توان خروجی از این گوجه فرنگی ها پس از 10 تا 14 روز از بین می رود.
این نوع فرآیند پردازش ضایعات گران قیمت است اما تولید الکتریسیته آن را به فرآیندی موفق تبدیل می کند. احتمالا این اقدام است در شهرهایی که مسئولیت پردازش ضایعات کشاورزی را به عهده می گیرند جالب توجه باشد.
روش مذکور ممکن است در مورد ضایعات مربوط به دیگر خوراکی ها هم کارآمد باشد. اما محققان دریافته اند که گوجه فرنگی حاوی برخی ریزخوراک هایی است که باعث می شود این کار با موفقیت انجام شود.
سالانه 400 هزار تن ضایعات گوجه فرنگی در فلوریدا تولید می شود که بر اساس محاسبات محققان به طور بالقوه می تواند الکتریسیته لازم برای تامین برق دنیای دیزنی را به مدت 90 روز تامین کند. در حال حاضر این گروه می تواند به ازای هر 10 میلی گرم محصول فرعی گوجه فرنگی 0.3 وات الکتریسیته تولید کند. اما آن ها در حال کار روی این موضوع هستند و انتظار دارند بتوانند این مقدار را افزایش دهند.
احتمال این که تبدیل ضایعات کشاورزی به منبع قدرت به اندازه انرژی خورشیدی و بادی برجسته و پر نفوذ شود بسیار ضعیف است. اما از آنجایی که دو مشکل اساسی از بین بردن ضایعات و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای را حل می کند، پتانسیل تلاش برای یافتن جایگاه مناسب در طول چند دهه آینده را دارد.
در انتهای عملیات، پردازش گوجه فرنگی هنوز به همان شکل اول دیده می شوند اما در واقع گوجه ها تغییرات اساسی کرده اند زیرا محتوای شیمیایی درون گوجه ها تجزیه شده و هیچ گونه گاز گلخانه ای منتشر نمی کند. چیزی که بعد از آنجام فرآیند دیده می شود یک لجن قرمز رنگ و بی ضرر است که توانسته لامپی را در جایی روشن کند.
منبع:money.cnn

ارسال نظر