گیگابایت LTE جدیدترین تکنولوژی شبکه موبایل

چندی قبل اپراتور استرالیایی Telstra برای اولین بار شبکه گیگابایت LTE را به صورت تجاری در شهرهای بریزبن، سیدنی و ملبورن راه اندازی نمود، این نوآوری می‌تواند برای کاربران لذت استفاده از نسل پنجم شبکه موبایل را به ارمغان بیاورد.

گیگابایت LTE جدیدترین تکنولوژی شبکه موبایل

به گزارش کلیک ، سرعت شبکه‌ی جدید در هر گیگابیت بر ثانیه، ۵۰ برابر یک شبکه LTE معمول است و این مسئله می تواند موفقیتی باشد به سوی موقعیت‌های تجاری تازه برای کاربرانی که مصرف داده بالایی دارند یا سازمان‌هایی که می خواهند با ایده‌های نوی خود، از این طریق درآمد داشته باشند. گیگابیت LTE در حال حاضر در چند شهر جهان در دسترس بوده تا به صورت محدود نشان دهد که در آینده قدرت ۵G چه فرصت‌هایی را می‌توان خلق کند.

ارائه گیگابیت LTE در چند شهر با همکاری شرکت‌های کوالکام، Telstra، Netgear و اریکسون انجام شده است. به واقع این موضوع چه معنایی برای کاربران موبایل خواهد داشت؟ در ادامه با کلیک همراه باشید.

نحوه‌ی کار گیگابیت LTE

گیگابیت LTE، همانطور که از نامش مشخص است نوعی از فناوری LTE و ۴G است. این تکنولوژی تقریبا نامی آشنا برای همه است و حتی شهر‌های زیادی در کشور ما هم توسط همراه اول، ایرانسل و رایتل تحت پوشش این شبکه بوده و برای استفاده از آن فقط کافیست یک گوشی هوشمند میان رده یا بالاتر داشته باشید.

اما سرعت یک گیگابیتی (۱۰۰۰ مگابیتی) که اپراتور استرالیایی Telstra آن را ارائه می‌دهد، به وسیله ارتقاء فناوری‌های موجود از جمله افزایش تعداد آنتن‌ها، پردازش پیچیده‌تر سیگنال‌های دیجیتال، و البته افزایش واحد‌های ارائه دهنده جریان داده (واحدهای حامل) میسر شده است.

هم اکنون برای دریافت این سیگنال در دستگاه‌های آزمایشی، از چیپ مودم X16 LTE کوالکام استفاده می‌‌گردد که عنوان اولین مودمLTE Advanced Pro را دارد. چیپ کوالکام این امکان را برای اپراتور فراهم می‌کند که از ۱۰ جریان همزمان داده استفاده کند. سرعت هر جریان نهایتا به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می رسد و یک ارتباط یک گیگابیتی را فراهم می‌کند.

حتی پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا یک تا سه سال با تکنولوژی ۵G فاصله دارند. این در حالیست که کاربران از چند سال قبل از فناوری ۴G استفاده می‌کردند. LTE Advanced Pro در واقع تلاشی برای پر کردن شکاف میان نسل چهارم و پنجم شبکه موبایل در حال حاضر است.

چیپ کوالکام، قابلیت ۴×۴ MIMO (ورودی و خروجی چندگانه) را روی دو حامل فراهم می‌کند و به همین دلیل به دستگاه اجازه می‌دهد که در لحظه به جریان‌های داده بیشتری اتصال یابد. این در حالیست که چیپ مودم X12 LTE که در اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ قرار دارد، ۴×۴ MIMO را تنها روی یک حامل ارائه می‌دهد (در ادامه جدول مقایسه سه نسل اخیر مودم‌های کوالکام ارائه شده است).

به منظور افزایش جریان داده، در تکنولوژی گیگابیت LTE و برای دریافت دیتا درعوض ۶۴-QAM (مدولاسیون کیوآام) از ۲۵۶-QAM استفاده می‌گردد. مدولاسیون کیوآام یا QAM حالتی هوشمند به همراه مدولاسیون دامنه بوده که می‌گوید در هر بسته چند بیت ارسال می‌شود.

استفاده نمودن از ۲۵۶-QAM به جای ۶۴-QAM باعث شده که ارسال ۸ بیت به جای ۶ بیت امکان پذیر گردد. این موضوع باعث افزایش ۳۳ درصد قدرت عملیاتی می‌شود. لازم به ذکر است که مدولاسیون کیوآام هم از سمت فرستنده و هم گیرنده باید پشتیبانی گردد تا به درستی کار کند. در نتیجه فرستنده های اپراتورها نیز باید تقویت و با تکنولوژی جدید همگام شوند و این درست جاییست که کوالکام وارد بازی می‌شود.

مفهوم گیگابیت LTE در دنیای موبایل

همانطور که در جدول ارائه شده، مشاهده می‌نمایید، چیپ جدید X16 LTE کوالکام که در اسنپدراگون ۸۳۵ قرار خواهد گرفت، آمادگی کامل دارد تا از سرعت گیگابیتی پشتیبانی کند. از طرف دیگر پرچمداران اندرویدی سال ۲۰۱۷ که از چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده خواهند کردند، می‌توانند از این تکنولوژی هر جا که در دسترس باشد، استفاده کنند. البته در دسترس بودن گیگابیت LTE خود بحث مفصلی است که باید به آن پرداخت. البته بعید است اپراتورهای مخابراتی به علاقه ای به افزودن تجهیزات آن به شبکه خود داشته باشند، لااقل نه به این زودی‌ها.

این در حالیست که چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ در گوشی‌های هوشمند پرچمدار قادر به استفاده از ۲۵۶-QAM و MIMO بوده تا سرعت بالاتری را ارائه دهند. به بیان ساده همین الان نیز کاربران زیادی آماده استفاده از شبکه‌ی پر سرعت‌تر هستند و اپراتورهای مخابراتی باید به شکل مداوم زیرساخت های خود را به روز رسانی کنند تا این خدمات در اختیار مشترکان قرار گیرد.

زمانی که استفاده از سرعت بالاتر برای عده‌ی بیشتری از کاربران فراهم شود، می‌توانند قابلیت های تازه ای را با ابزارهای خود داشته باشند، مانند استریم ویدیویی زنده با رزولوشن ۴K است در حالی که ویدیوی ۳۶۰ درجه در کنار استریم ویدیویی برای هدست‌های واقعیت مجازی نیز از جمله امکاناتی است چنین سرعت بالایی به کاربران ارائه می‌دهد.

در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای دانلود فایل بید گفت بطور مثال، یک ویدیوی ۴K با حجم ۳۰۰ مگابایت در ۳۰ ثانیه در چنین شبکه‌ای می‌تواند آپلود شود و یک فایل ویدیویی ۳۲ دقیقه‌ای با کیفیت Full HD در ۱۵ ثانیه دانلود می‌شود. به جرات می‌توان گفت تماس‌های تصویری با رزولوشن ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه تبدیل به واقعیت خواهند شد.

واقعیت مجازی، رایانش ابری و ثبات بیشتر

اکثرا تحول بزرگ بعدی که در دنیای تکنولوژی رخ خواهد داد را واقعیت مجازی می‌دانند و برای همه‌گیر شدن آن، ارتباط پرسرعت LTE برای جا به جا کردن داده ها میان ابزارهای موبایل ضروری است. این در حالی است که گیگابیت LTE تاخیر کمتری داشته و اجازه می دهد تا محتوای VR با سرعت بالاتری به دست کاربران برسد. حتی بعضی از پردازش‌های آن در پلتفرم‌های ابری صورت خواهد گرفت.

پردازش بخشی از واقعیت مجازی در پلتفرم ابری سبب می‌شود تا بدون اتصال با سیم به سخت افزارهای قدرتمند گرافیکی، کاربر کیفیت واقعیت مجازی کامپیوتری را تنها با یک گوشی موبایل و یک هدست ساده تجربه کند.

مسئله‌ی دیگر، فضای ذخیره سازی ابری است. درحال حاضر حتی در کشورهای توسعه یافته، حافظه های ابری از جهت سرعت ارتباط اینترنت توان رقابت با حافظه داخلی دستگاه را ندارد. با همه‌گیر شدن گیگابیت LTE، فضای ابری نیز وجهه‌ای معنادارتر در گوشی‌های موبایل پیدا خواهد کرد. اگر سرعت اینترنت بتواند برابر با سرعت خواندن یا نوشتن اطلاعات بر روی فلش بشود، آپلود تصاویر ویدیو یا اسناد روی دستگاه به اندازه ذخیره سازی آنها روی خود موبایل ساده خواهد شد. هرچند باز هم سرعت دانلود بالاتر از سرعت آپلود خواهد بود. احتمالا نسل پنجم شبکه موبایل بتواند این موضوع را محقق کند.

راهی به سوی ۵ G

با توجه به توضیحات ذکر شده مشخص می‌شود که گیگابیت LTE را نباید با ۵G یکی در نظر گرفت. فناوری مورد بحث قدمی در میانه راه از ۴G به ۵G بوده و جاده را برای رسیدن به ۵G هموار می‌کند. گیگابیت LTE و LTE Advanced Pro تکنولوژی‌های کلیدی و جدیدی را برای اکوسیستم LTE به ارمغان خواهند آورد که می توان تا زمان رسیدن ۵G بهترین استفاده را از آنها داشت، در حالی که باعث پیشرفت نسل چهارم نیز خواهد شد.

همانند آنچه در حرکت از ۳G به ۴G شاهد بودیم، انتظار می‌رود که سخت افزارهای جدید به شکلی مداوم در مسیر رسیدن به ۵G توسعه یافته و توسط اپراتورهای مخابراتی مورد استفاده قرار گیرند. این در حالیست که هم اکنون تعداد زیادی از گوشی‌های پرچمدار قابلیت پشتیبانی از جدیدترین فناوری‌ها در این حوزه را دارند.

ارسال نظر