توضیح گوگل در رابطه با عدم استفاده از لرزش گیر OIS در دوربین پیکسل

گوشی هوشمند جدید گوگل، پیکسل توانسته عنوان بهترین دوربین گوشی هوشمند را نصیب خود کند، ولی با این حال این گوشی هوشمند از لرزش گیر OIS برخوردار نیست.

توضیح گوگل در رابطه با عدم استفاده از لرزش گیر OIS در دوربین پیکسل

به گزارش کلیک، هنگامی که کمپانی گوگل گوشی های هوشمند Pixel و Pixel XL را معرفی کرد عنوان بهترین دوربین گوشی های هوشمند را به دوربین این گوشی های هوشمند نسبت داد و هم چنین پیکسل توانست امتیاز ۸۹ را در DxOMark به دست بیاورد. علاوه بر امکانات بسیار مهم و خوب دوربین گوشی های هوشمند پیکسل فقدان لرزش گیر OIS توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد و بسیاری بر این باور بودند که این موضوع یک ایراد بسیار بزرگ در پیکسل است.

پرچم داران گوگل Pixel و Pixel XL دارای دوربین ۱۲٫۳ مگا پیکسلی هستند و توسط سنسور سونی IMX378 قدرت یافته اند. هر دو دوربین دارای لنزهایی با دیافراگم ۲٫۰ هستند و سنسور ها دارای ۱٫۵۵ میکرون پیکسل هستند. همه این ویژگی ها نشان می دهد که دوربین های گوشی های پیکسل قدرتمند هستند و توانایی این را دارند تا در نور کم عکس های قابل قبولی بگیرند.

کمپانی گوگل عکس های نمونه بسیار زیبایی برای پیکسل ارائه داده است؛ اما از بحث عکس و دیافراگم و لنز بگذریم به بحث فیلم برداری در این گوشی ها می‌رسیم. نقطه قابل توجه در دوربین پیکسل فقدان لرزش گیر OIS در آن است.OIS یا optical Image Stabilization یک سیستم لرزش گیر است که در بسیاری از گوشی های هوشمند تعبیه شده است.

بسیاری از پرچم داران کمپانی های بزرگ دوربین گوشی های هوشمند خود را به سیستم لرزش گیر OIS مجهز کرده اند ولی پیکسل در این میان تابو شکنی کرده است و از سیستم لرزش گیر EIS یا electronic image stabilization استفاده کرده است.

در کل بسیاری از منتقدان به این اقدام گوگل اعتراض کرده اند و بر این باورند که فیلم برداری ۴K بر روی گوشی هوشمند به اندازه کافی فضای گوشی هوشمند را درگیر می کند و استفاده از لرزش گیر EIS مشکل فیلم برداری ۴K را بر روی گوشی‌های هوشمند سخت تر می کند.

توضیح گوگل در رابطه با عدم استفاده از لرزش گیر OIS در پیکسل

نکته جالبی که در این میان وجود دارد یکی از کاربران گوگل در رابطه با علت استفاده لرزش گیر EIS به جای OIS بر روی پیکسل پرسیده است و Isaac Reynolds در پاسخ به این سؤال این‌گونه توضیح داده است:

لرزش گیر OIS و EIS دارای تفاوت های بسیاری هستند و نمی توان از واژه های بدتر و بهتر برای مقایسه این لرزش گیر استفاده کرد زیرا هر کدام محاسن و معایبی دارند. لرزش گیر OIS در فیلم برداری درنور کم توانایی این را دارد تا هرگونه لرزش کوچکی را در هر فریم برطرف کند و آن را کاهش دهد. لرزش گیر EIS توانایی این را دارد تا در یک پروسه فیلم برداری به صورت کلی لرزش های میان فریم ها را نیز کاهش دهد. به طور کلی لرزش گیر OIS برای عکاسی مناسب است و لرزش گیر EIS برای فیلم برداری مناسب است.

پیکسل توانسته امتیاز های بسیار خوبی را در DxOMark به دست بیاورد و توانسته است با اختلاف ۳ امتیاز آیفون را نیز پشت سر بگذارد. در بخش لرزش گیر پیکسل توانسته امتیاز ۹۱ را به خود اختصاص دهد که این موضوع با توجه به عدم استفاده از OIS کمی تعجب بر انگیز است.

با همه این تفاسیر باید ببینیم که گوگل چگونه توانسته با استفاده از لرزش گیر EIS چنین امتیاز بالایی را به خود اختصاص دهد. البته هنوز تست های ویدئو بر روی پیکسل انجام نشده است و باید ببینیم که پیکسل از این تست‌ها نیز سر بلند برون می آید یا نه!

گوگل در نکسوس ۶P نیز از لرزش گیر EIS استفاده کرده بود، لزرش گیر EIS در نکسوس در فیلم برداری ۷۲۰P و ۱۰۸۰P استفاده شده بود و تا به حال بر روی فیلم‌برداری ۴K از لرزش گیر EIS تصویری بیرون نیامده است. Reynolds از زبان گوگل کیفیت EIS در فیلم برداری ۴K را تایید کرده است.

ارسال نظر