محافظت گوگل از کاربران در برابر استراق سمع

گوگل یک شبکه ارتباطات ماهواره ای جهانی ساخته است که می تواند کاربران را از استراق سمع و فراتر از آن محافظت کند.

محافظت گوگل از کاربران در برابر استراق سمع

به گزارش کلیک، اگرچه مدتی است که گوگل درخواست مجوز طراحی یک شبکه از بالون های پیشرفته ارتفاع بالا را داده است و در صورتی که لری پیج مدیر عامل گوگل و چارلی رُز در کنفرانس TED از پروژه Loon صحبت می کنند، اما به نظر می رسد که آنها به طور همزمان در رویای پروژه پرتاب ماهواره دیگری به ماه در رابطه با یک شبکه ارتباطات ماهواره ای دور تا دور کره زمین هستند.

در سال ۲۰۱۴ گوگل یک اجاره نامه ۶۰ ساله را با فرودگاه و آشیانه هوایی ناسا به امضاء رساند. پایگاه خبری The Verge در آن تاریخ گزارش کرد که " گوگل ممکن است از آشیانه Hangar One استفاده کند، علاوه بر دو آشیانه دیگر در این فرودگاه که به عنوان فضایی برای پژوهش، توسعه، مونتاژ و تست تکنولوژی مرتبط با رباتیک، هوانوردی، اکتشافات فضایی و حوزه های دیگر از زمان ورود به آن محسوب می شود. شاید درخواست مجوز ثبت اختراع اخیر گوگل برای یک شبکه ماهواره ای جدید که در اداره ثبت اختراع ایالات متحده آشکار شده یکی از پروژه های پر تعدادی باشد که آنها در برنامه های خود قرار داده اند.

در مجوز FIG. 1B نشان داده شده است که چندین ماهواره (حدود ۲۰۰) به طور هماهنگ با هم عمل می کنند و یک شبکه ماهواره ای تشکیل می دهند. ماهواره های درون این شبکه ماهواره ای ممکن است طوری هماهنگ شده باشند که با هم همکاری کنند و همدیگر را پوشش دهند تا در مواقعی که یکی از آنها از کار افتاد، ارتباطات زمینی دچار مشکل نشود. (برای مثال، مشکلات مکانیکی، الکتریکی یا ارتباطی).

project_loon_google_ap

در درخواست گوگل اشاره شده است که دو نوع شبکه رایج شامل: شبکه قطبی و شبکه Walker هستند. شبکه قطبی شامل ماهواره هایی است که به صورت شبکه قطبی مرتب شده اند و سراسر کره زمین را پوشش داده و به دور قطب های زمین می چرخند. (برای مثال، قطب های شمال و جنوب)، در صورتی که شبکه Walker، شامل ماهواره هایی است که مناطقی پایین تر از ارتفاع های خاص را پوشش می دهند، که به طور همزمان تعداد بیشتری از ماهواره ها را در منظر دید یک کاربر بر روی زمین قرار می دهد ( که باعث دسترسی بیشتر و قطعی اتصال کمتر می شود).
علاوه بر این گوگل متذکر می شود که، " همچنین مطلوب است در نتیجه استفاده از ماهواره ها، در مقایسه با فیبرهای نوری یا ارتباطات کابلی، تاخیر و نهفتگی کمتر و امنیت بالاتری در سیستم فرآهم شود. علاوه بر این، داشتن یک سیستم مقرون به صرفه نیز مطلوب خواهد بود.

در تصویر مجوز FIG. 3A گوگل اشاره شده است که ما می توانیم یک نمای نموداری از یک مسیر نمونه بین ماهواره های دسته های گوناگون را مشاهده کنیم، به طوری که هر گروه در ارتفاع متفاوتی هستند. تصویر مجوز FIG. 4 چشم اندازی از یک نمونه ماهواره استفاده شده در سیستم ارتباطات ماهواره ای در مقیاس جهانی است.
شبکه فیبر نوری گوگل ممکن است بخشی از این سیستم ارتباطات بزرگ تری باشد که گوگل از طریق شبکه ماهواره ای خود در ذهن دارد.
سیستم ماهواره ای گوگل باید به طور کاملاً هماهنگ با ایستگاه های سیستم فیبر نوری زمینی عمل کند.

امنیت
یکی از موارد جالب توجه که در درخواست مجوز گوگل اشاره شده، نگرش آنها به ایجاد امنیت برای مصرف کنندگان خود است. امروزه، مسئله بسیار مورد توجه این است که هر چیز مرتبط با ارائه رمز گذاری پیوسته بر روی دستگاه های موبایل به مبارزه اپل با FBI سوق داده می شود.
قبل از اینکه جنگ بین اپل و FBI آغاز شود، ما در ماه مه ۲۰۱۵ گزارشی منتشر کردیم با عنوان، " اپل و ۱۴۰ شرکت فناوری نامه ای را امضاء کردند که از اوباما درخواست می کرد از رمزگذاری حمایت کند، "، که در آن گوگل یکی از نقش های اصلی را ایفا می کرد.
در درخواست مجوز گوگل در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ ما مشاهده می کنیم که آنها بر محافظت از مصرف کننده از طریق متوقف کردن استراق سمع یا انواع خاصی از هک کردن تاکید کرده اند.

این درخواست اشاره می کند که موضوع امنیت می تواند در هنگام ایجاد یک شبکه ارتباطات یک نگرانی عمده باشد، که به کاربران گوناگون اجازه می دهد تا از مسافت های دور و به ویژه از قاره های مختلف با هم ارتباط برقرار کنند.
سیگنال ارتباطی ارسال شده از طریق یک کابل ممکن است ردگیری شود و اطلاعات ارسال شده ممکن است بازیابی شوند. در برخی موارد، کابل های فیبر نوری ممکن است با استفاده از تجهیزات ویژه استراق سمع برای رهگیری ارتباط شنود شوند.
رهگیری یک فیبر نوری اجازه می دهد تا تمام صداها و اطلاعات ارتباطی منتقل شده از طریق کابل فیبر نوری بازیابی شوند، به طوری که در اکثر موارد ممکن است شناسایی نشوند. همچنین فیبر نوری ممکن است به طور عمدی یا تصادفی قطع شود یا آسیب ببیند و باعث اختلال در ارتباطات شود.
بنابراین، برای جلوگیری یا به حداقل رساندن رهگیری اطلاعات، سیستم ارتباطات جهانی استفاده از کابل های فیبر نوری را محدود و یا در برخی موارد متوقف می کند که این کار امنیت بیشتری در انتقال سیگنال فرآهم می کند.
با در نظر گرفتن این که این موضوع هنوز یک درخواست مجوز است، زمان بندی برای ورود چنین محصولی به بازار در حال حاضر امکان پذیر نیست.

منبع : MSN

ارسال نظر