رقابت فشرده گوگل، مایکروسافت، IBM در هوش مصنوعی

برد چشمگیر یک برنامه هوش مصنوعی گوگل در طی یک رقابت در بازی تخته پیچیده به نام GO در این ماه تبدیل به خبر مهمی شد؛ البته این خبر برای برای گیمرهای حرفه ای همانند رقبای گوگل مهم نبود.

رقابت فشرده گوگل، مایکروسافت، IBM در هوش مصنوعی

به گزارش کلیک، بسیاری از بزرگ ترین شرکت های فناوری به دنبال موقعیت مناسبی هستند تا به شرکت هایی قابل اطمینان در زمینه هوش مصنوعی تبدیل شوند. در زبان ویژه صنعت، این شرکت ها درگیر یک " جنگ پلتفرم" هستند. اگر حق با حامیان واقعی هوش مصنوعی باشد به طوری که این تکنولوژی وعده داده شده آماده پذیرش جریان اصلی جامعه باشد، شرکتی که هوش مصنوعی را کنترل می کند می تواند صنعت فناوری را در سال های آینده هدایت کند.

به گفته پدرو دومینگوئز، متخصص یادگیری ماشینی، " هرکسی که پیروز این رقابت باشد بر مرحله بعدی عصر اطلاعات تسلط خواهد یافت. " در این مبارزه، شرکت های بزرگ فناوری درگیر اقدامات تبلیغاتی تلافی جویانه متقابل هستند، که شامل همان شرکت های نوپایی می شود که می توانند قطعات تکنولوژی را که آنها از دست داده اند را برای آنها فرآهم کنند و شاید مهم تر از همه، سعی می کنند که مغزهای مشابهی را اجاره کنند.
در دانشگاه تورنتو، شرکت IBM پیگیر یک شرکت نوپا به نام Ross Intelligence شد که کمک های قانونی هوشمند را فراهم می کند و پیشنهاد استفاده رایگان از نرم افزار هوش مصنوعی خود به نام Watson را به آن ارائه کرد.

شرکت های فناوری برای چندین سال از رقابت های انسان در مقابل ماشین استفاده کرده اند تا پیشرفت خود در زمینه هوش مصنوعی را نشان دهند. در سال ۱۹۹۷ یک کامپیوتر شرکت IBM در یک رقابت شطرنج توانست گری کاسپاروف را شکست دهد. پنج سال قبل شرکت IBM پا را فراتر گذاشت، وقتی که سیستم Watson در یک مسابقه سه روزه تلویزیونی به نام Jeopardy!" Today " برنده شد. Watson محور تلاش های شرکت IBM در زمینه هوش مصنوعی است. اکنون، برنامه هوش مصنوعی گوگل توجه زیادی را به خود جلب کرده و این حاکی از یکپارچگی در بین شرکت های بزرگ فناوری است.
تا سال ۲۰۲۰، بازار برنامه های یادگیری ماشینی به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. و ۶۰ درصد از این برنامه ها بر روی بستر نرم افزاری چهار شرکت اجرا خواهند شد یعنی آمازون، گوگل، IBM و مایکروسافت.

در ماه ژانویه، قبل از آخرین پیروزی نرم افزار گوگل در بازی GO، نشریه علمی Nature مقاله ای در توصیف چگونگی پیروز شدن این نرم افزار در رقابت های اروپایی GO در پنج مسابقه متوالی منتشر کرد، که تلاش غول فناوری دیگر، یعنی فیس بوک برای ارتقاء نرم افزار قدرتمند هوش مصنوعی خود برای بازی GO را تحت الشعاع قرار داد. نرم افزار گوگل همچنین در این ماه در کره جنوبی بر Lee Se-dol، استاد بزرگ GO، با نتیجه ۴ بر ۱ پیروز شد.
IBM در حال ورود گسترده به حوزه هوش مصنوعی است. واحد Watson این شرکت هم یک نرم افزار و هم یک سرویس تجاری است که دارای یک فناوری مناسب صنایع خاص است. بیش از ۸۰ هزار توسعه دهنده این نرم افزار را دانلود و استفاده کرده اند و بخش Watson دارای ۵۰۰ شریک صنعتی است که شامل شرکت های بزرگ و شرکت های نوپا است.
جف دین، یک کارشناس کامپیوتر که بر توسعه هوش مصنوعی گوگل نظارت می کند، اعتقاد دارد که برنامه های نرم افزاری هوشمند همه گیر خواهند شد.

منبع: techradar

ارسال نظر