بازی فورت نایت ضرر 50 میلیون دلاری به گوگل تحمیل می کند!

رسانه کلیک - به نظر می رسد تصمیم جدی شرکت «اپیک گیمز» مبنی بر عدم انتشار بازی فورت نایت (Fortnite) از طریق فروشگاه گوگل پلی تاثیر بسزایی بر درآمد شرکت گوگل بگذارد.

بازی فورت نایت ضرر 50 میلیون دلاری به گوگل تحمیل می کند!

چند روز پیش شرکت بزرگ سامسونگ به صورت رسمی از پرچمدار بعدی سری گوشی های هوشمند گلکسی نوت به نام Galaxy Note 9 رونمایی کرد اما در کنار مراسم رونمایی از گوشی سامسونگ گلکسی نوت 9، خبر خوب برای بازیکنان و گیمرها این بود که شرکت اپیک گیمز رسما به معرفی نسخه اندروید بازی فورت نایت پرداخت و پس حاشیه های گوناگون و مختلف، سرانجام امکان تجربه این عنوان ویدیویی بتل رویال را برای کاربران و دارندگان گوشی های اندروید فراهم کرد. هرچند، بازی فورت نایت در حال حاضر به صورت انحصاری بر روی گوشی های شرکت سامسونگ عرضه شده و این اثر در آینده نزدیک برای سایر محصولات و گوشی های اندرویدی عرضه می شود.

انتشار اختصاصی بازی فورت نایت از طریق لانچر Epic Games Installer تنها به پلتفرم رایانه شخصی محدود نمی شود، بلکه همانطور که شرکت اپیک گیمز در گذشته اعلام کرده بود ، نسخه اندروید این عنوان ویدیویی نیز از طریق فروشگاه گوگل پلی به دست بازیکنان و کاربران نمی رسد و این افراد برای دریافت بازی باید به وب سایت رسمی اپیک گیمز مراجعه کنند.

با اینکه شرکت اپیک گیمز (Epic Games) دلیل اصلی انتشار اختصاصی بازی فورت نایت را حفظ ارتباط مستقیم بازیکنان و سازندگان دانسته است، اما به نظر می رسد مهمترین علت این اقدام، سود دریافتی 30 درصدی گوگل از پرداخت های درون برنامه ای بازی است.

گوگل بازنده این جدال شد!

به عبارت دیگر، در صورت عرضه نسخه اندروید بازی فورت نایت بر روی شبکه گوگل پلی، شرکت اپیک گیمز موظف است که 30 درصد از درآمد خود را در اختیار شرکت گوگل قرار دهد. اما شرکت اپیک گیمز با عرضه اختصاصی بازی حتی یک درصد از سود خود را با گوگل تقسیم نمی کند و همه درآمدهای حاصل از پرداخت درون برنامه ای به جیب سازندگان می رود. این در حالی است که توسعه دهندگان در سیستم عامل «آی او اس» قادر به انتشار اختصاصی بازی خود نیستند و در حال حاضر، دقیقا 30 درصد از درآمد حاصل از پرداخت درون برنامه ای نسخه iOS بازی فورت نایت به شرکت اپل اختصاص می دهند.

در وهله اول، شاید سهم 30 درصدی لانچرها رقم قابل توجهی به نظر نرسد، اما چندی پیش بود که درآمد حاصل از سیستم پرداخت درون برنامه ای بازی Fortnite در تمامی پلتفرم ها از رقم 1 میلیارد دلار عبور کرد و این عنوان ویدیویی دستاورد تازه و جدیدی را برای شرکت اپیک گیمز رقم زد. از این رو، با وجود اینکه حالت بتل رویال بازی فورت نایت به صورت رایگان بر روی همه پلتفرم ها منتشر شده است، لیکن لانچرها به لطف عملکرد فوق العاده سیستم پرداخت درون برنامه ای بازی قادر به کسب درآمد هنگفتی هستند که البته شرکت اپیک گیمز تا حد امکان از این ماجرا جلوگیری کرده است.

در همین رابطه، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که عدم انتشار بازی فورت نایت از طریق شبکه گوگل پلی تاثیر منفی بر روی محبوبیت آن می گذارد و چه بسا این عنوان در جایگاه اصلی خود در میان کاربران اندرویدی قرار نگیرد. اما شواهر امر خلاف این موضوع را نشان می دهد، به طوری که ظاهرا بازنده این رقابت شرکت گوگل است و به دلیل عدم انتشار بازی فورت نایت بر روی گوگل پلی، گوگل نزدیک به 50 میلیون دلار ضرر می کند.

بخاطر عدم انتشار بازی فورت نایت از طریق گوگل پلی، شرکت گوگل 50 میلیون دلار از دست می دهد.

به طور دقیق تر، بر اساس گزارش و پیش بینی انجام شده توسط وب سایت معتبر Sensor Tower، چنانچه شرکت اپیک گیمز نسخه سیستم عامل اندروید بازی فورت نایت را از طریق شبکه گوگل پلی منتشر می کرد، شرکت گوگل تا پایان سال جاری میلادی بالغ بر 50 میلیون دلار از بخش پرداخت درون برنامه ای این عنوان به جیب می زد. همچنین، درآمد گوگل برای سال آینده میلادی بسیار بیشتر از 50 میلیون دلار تخمین زده است.

حال که این موضوع اتفاق نیافتاده، شرکت گوگل بخاطر سیاست خود تا پایان امسال چیزی در حدود 50 میلیون دلار از دست می دهد و این رقم به حساب شرکت اپیک گیمز واریز خواهد شد. بدین ترتیب، اپیک گیمز در خصوص انتشار بازی فورت نایت بسیار زیرکانه و با هوشمندی تمام عمل کرده و با عرضه اختصاصی عنوان خود، به یکی از پردرآمدترین راه های چنین لانچرها خاتمه داده است.

گفتنی است؛ شرکت بزرگ و پرآوازه اکتیویژن نیز از این پس در زمینه فروش مجموعه کالاف دیوتی با پلتفرم و شبکه استیم همکاری نمی کند و حتی جدیدترین نسخه این سری که تحت عنوان Call of Duty: Black Ops 4 شناخته می شود، از طریق شبکه اختصاصی بلیزارد به نام بتل نت منتشر خواهد شد. در طرفی دیگر، شرکت بتسدا نیز به جمع چنین توسعه دهندگانی پیوسته و عنوان مورد انتظار Fallout 76 را به صورت اختصاصی از طریق فروشگاه Bethesda.net به دست بازیکنان و طرفداران می رساند.

بازی فورت نایت

قرار است نسخه عمومی بازی Fortnite برای سیستم عامل اندروید در روز یک شنبه یکم مهر ماه (23 سپتامبر) بر روی تمامی گوشی های هوشمند و تبلت های اندرویدی منتشر شود. توجه داشته باشید که در حال حاضر، نسخه انحصاری بازی فورت نایت علاوه بر گلکسی نوت 9 و گلکسی Tab S4، در دسترس کاربران دیگر گوشی های هوشمند سامسونگ نظیر دستگاه های گلکسی اس 9 و S9 پلاس، گلکسی نوت 8، گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، گلکسی S7 و S7 Edge و گلکسی Tab S3 قرار دارد.

شایان ذکر است؛ نسخه دسترسی زودهنگام یا Early Access بازی پرطرفدار و پردرآمد فورت نایت در روز سوم مرداد ماه سال گذشته (۲۵ جولای سال میلادی 2017) توسط شرکت بزرگ و سرشناس «اپیک گیمز»، سازنده سه نسخه اول مجموعه بی نظیر و پرطرفدار Gears of War، بر روی دو کنسول نسل هشتم ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ و همچنین رایانه های شخصی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز و مک او اس (macOS) منتشر شد.

سپس، به دلیل استقبال بی نظیر بازیکنان و همچنین بازخوردهای مثبت منتقدان و گیمرها از حالت بتل رویال، شرکت اپیک گیمز فورا دست به کار شد و عنوان ویدیویی فورت نایت را بر روی سیستم عامل iOS منتشر کرد. همچنین، کاربران کنسول جدید و هیبریدی نینتندو سوییچ نیز از روز سه شنبه 22 خرداد ماه امسال (12 ژوئن سال میلادی 2018) موفق به تجربه این عنوان بر روی دستگاه خود شدند.

حال در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با ضرر 50 میلیون دلاری شرکت گوگل از عدم انتشار بازی فورت نایت بر روی شبکه گوگل پلی چیست؟ به نظر شما، آیا این اقدام شرکت اپیک گیمز زمینه را برای انتشار اختصاصی سایر عناوین ویدیویی را فراهم می کند و یا این شرکت گوگل خواهد بود که با تغییر سیاست، نرخ سود خود را از 30 درصد به 15 الی 10 درصد کاهش دهد؟ دیدگاه ها و نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر