اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ناموفق گوگل

یک سال پیش باز کردن گوگل پلاس یک گام مثبت در جهت تلاش‌های شبکه‌های اجتماعی این شرکت محسوب می‌شد. پس از چند سال تلاش برای ساخت یک محصول انباشته از تصاویر، ابزارهای ارتباطی و بحث‌ها، گوگل شروع به کوچک‌سازی آنان از طریق ابزارهای مدیریتی ساده‌تر کرد.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ناموفق گوگل

به گزارش کلیک، نتایج این کار تا حد زیادی مثبت بود. تصاویر گوگل تبدیل به یک غول با حدود ۲۰۰ میلیون کاربر ماهانه شد و اجتماعات را تبدیل به یک محیط پیام‌رسان مدرن‌تر کرده و آن را به صورت یک اپلیکیشن موبایل با نام Spaces بیرون داد.

اما هنگامی که حرف از اپلیکیشن‌های کاربردی به‌میان می‌آید، برنامه پیام‌رسان گوگل چندان هم مناسب نیست. در عوض یک ترکیب گیج‌کننده از خدمات دارد. سه سال پس از تلاش برای پک‌پارچه کردن پیام‌رسان تحت برند هنگ‌اوت، گوگل دوباره تصمیم گرفت آزمایشاتی انجام دهد.

تاریخچه کار گوگل با پیام‌رسانی به بیش از یک دهه بازمی‌گردد. این شرکت انواع محصولات ارتباطی را از گوگل تاک گرفته تا Buzz و هنگ‌‌اوت آزموده است. برخی موفق‌تر از دیگری بوده‌اند اما هیچ کدام از آن‌ها به حد پرطرفدارترین نرسیده‌اند. در گذشته گوگل این شکست در تعداد زیاد محصولات پیام رسانی که تولید کرده بود خود را سرزنش کرد. نیکیل سینگال مدیر ارتباطات زمان واقعی گوگل هنگام معرفی هنگ‌اوت در سال ۲۰۱۳ گفت"من فکر می‌کنم در خدمات‌رسانی به کاربران‌مان بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم."

قدرت در تمرکز است.پیام‌رسان فیسبوک پس از تبدیل به یک اپلیکیشن اختصاصی به ماهانه ۹۰۰ میلیون کاربر رسید. واتس‌اپ که اکنون توسط فیسبوک خریداری شده است، همچنان مستقل عمل کرده و ماهانه بیش از ۲ میلیارد کاربر دارد. بله فیسبوک در زمینه شبکه‌های اجتماعی متخصص است، چیزی که گوگل فاقد آن است.

در همین حال زمانی‌که پیام‌رسانی تبدیل به یکی از داغ‌ترین موارد در زمینه پیشرفت فناوری شده، رویکرد اشتباه گوگل وی را عقب نگاه داشته است. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ در حال رقابت برای ساخت تجارت، پشتیبانی مشتریان و دیگر خدمات در اپلیکین‌های پیام‌رسان هستند. در ماه مارس مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا گفت تغییر اپلیکیشن به اپلیکیشن‌های مجهز به ربات مانند تغییر از کامپیوترهای رومیزی به تلفن‌های همراه است.

allo2-3.0

گوگل نیز یک پیام‌رسان مجهز به ربات ایجاد کرده است. با تایپ " @google" در برنامه Allo می‌توانید به به طیف گسترده‌ای از خدمات از جستجوی ساده وب گرفته تا رزرو رستوران را انجام دهید. هوش مصنوعی Allo یک روش خاص دارد: استفاده از "پاسخ‌های هوشمندانه" برای پیام‌های دوستان. برای مثال دوستی از شما دعوت می‌کندغذای ایتالیایی بخورید، یک پاسخ هوشمندانه می‌گوید "دهنم آب افتاد". این پاسخ‌های هوشمندانه تصاویر نیز کار خواهند کرد.

ابزارهای دیگری نیز در دسترس کاربر قرار دارند: یک ابزار طراحی، اسنپ‌چت، استیکر وابزاری برای تغییر اندازه متن پیام از طریق بالا و پایین کشیدن انگشتان. تمامی این موارد خوب هستند اما بیشتر شبیه تزیین ظاهری کار به‌نظر می‌آیند.

اگر برنامه Alloبا برنامه پیام‌رسان اصلی اندروید ادغام می‌شد یا امکان ارسال پیام از طریق دسکتاپ فراهم می‌شد، می‌توانست یک رقیب قدرتمند برای iMessage اپل باشد. در عوض شاهد استانداردهای نسبی ایجاد شده توسط ربات‌ها هستیم.

سه سال پیش گوگل سعی کرد مشکل استراتژی پیام‌رسانی متفرقه را با یک اپلیکیشن حل کند. این تابستان تجربه کامل پیام‌رسانی گوگل را با چهار اپلیکیشن خواهید داشت: هنگ‌اوت، Allo، Duo ومسنجر گوگل برای ارسال پیام در اندروید. شاید گوگل از داخل آینده‌نگر باشد اما از خارج پیشرفت چندانی دیده نمی‌شود.

منبع: theverge

ارسال نظر