گازهای گلخانه ای باعث گرم شدن زمین نمی شوند!

بر اساس تحقیقات جدید، گازهای گلخانه‌ای تاثیر چندانی در روند گرم شدن کره زمین ندارند. این محققین بر اساس نحوه تشکیل ابرها در زمان گذشته و زمان حال به این نتیجه‌گیری دست‌یافته‌اند.

گازهای گلخانه ای باعث گرم شدن زمین نمی شوند!

به گزارش کلیک، یک کشف جدید در مورد شکل ابرها، نگرانی‌ها در مورد افزایش دمای زمین را کاهش می‌دهد. جاسپر کرکبی می‌گوید "آنچه اتفاق می‌افتد کاهش تدریجی دما در طی قرن ۲۱ است. بااین‌حال، ما قطعا در حال گرم کردن کره زمین هستیم."

کرکبی در مرکز اروپایی تحقیقات هسته‌ای (CERN) در نزدیکی ژنو کار می‌کند. وی نویسنده مسئول سه مطالعه در مورد این موضوع است که توسط مجله نیچر به چاپ رسیده است.

اساسا این کار نشان می‌دهد قبلا روندهای ناشناخته طبیعی در یک روش پیچیده، اجزای اتمسفری ایجاد می‌کردند که باعث تشکیل ابر می‌شد. رایج‌ترین منبع این اجزا، آلودگی هوا بود که اغلب شامل اسیدسولفوریک حاصل از سوخت فسیلی می‌شد. همچنین منابع طبیعی نیز وجود داشت اما آن‌ها برای تشکیل ابر اهمیت کمتری داشتند.

تحقیق جدید نشان می‌دهد که ترکیب پرتوهای کیهانی از فضا و گازهای ساطع‌شده از درختان نیز باعث تشکیل این اجزا و سپس ابرها می‌شوند. دانشمندان این امر را در محفظه شبیه‌سازی ابرها و از یک رصدخانه دریکی از کوه‌های سوئیس با ارتفاع ۳٫۵ کیلومتر مشاهده کردند.

کرکبی می‌گوید "این روند تنها در محیط‌های بکر موثر است و محیط‌های بسیار بسیار محدودی در زمین هنوز بکر هستند. امروزه این روند توسط اجزای آلوده دچار تغییر شده است."

برای یک فرد غیرمتخصص پیش‌بینی گرم شدن کره زمین ممکن است چندان مهم نباشد اما در اینجا توضیح می‌دهیم این مساله چگونه رخ می‌دهد:

مدل‌های کامپیوتری استفاده‌شده برای چنین پیش‌بینی‌هایی نیازمند ساخت فرضیه در مورد شرایط پیش از صنعتی شدن زمین است، زمانی که سوزاندن گسترده زغال‌سنگ، نفت و گاز پمپاژ گازهای گلخانه‌ای به هوا را شروع کرد. ابرها یک فاکتور مهم در این مساله هستند زیرا آن‌ها زمین را با منعکس کردن نور خورشید به فضا خنک می‌کنند.

هیچ‌کس نمی‌داند در روزگاران قدیم آسمان‌های ابری چگونه بود.دانشمندان متوجه شدند آن زمان ابرهای کمتری نسبت به زمان حال وجود داشته است. اما کشف یک مسیر طبیعی برای تشکیل ابرها نشان می‌دهد که پوشش ابری بسیار بیشتر ازآنچه تاکنون تصور می‌کردند، بوده است.

اگر این‌گونه باشد، این امر به این معنی است که گازهای گلخانه‌ای چندان هم تاثیر قوی در گرم شدن کره زمین نداشته‌اند. بنابراین در آینده نیز نقش چندانی در گرم شدن کره زمین ایفا نخواهند کرد.

کرکبی گفت هنوز زود است که بگوییم مطالعه جدید چه مقدار گرم شدن را کمتر نشان می‌دهد. درک بهتر در مورد ابرها بسیار مفیداست اما قبل از اینکه در مورد گرم شدن کره زمین در آینده تصمیم‌گیری شود، هنوز کارهای زیادتری باید انجام شود.

ارسال نظر