هک تلفن همراه به‌وسیله امواج صوتی

محققان و دانشمندان به جنبه جدیدی از آسیب پذیری های تلفن همراه دست پیدا کرده اند و به این موضوع رسیده اند که تلفن همراه شما در برابر امواج صوتی آسیب پذیر است و هکر ها به راحتی از این طریق می توانند از اطلاعات شما استفاده کنند.در همین راستا دستگاهی تولید شده است که کاربران معمولی نیز با استفاده از آن می توانند به مکالمات فرد مورد نظر گوش دهند.

هک تلفن همراه به‌وسیله امواج صوتی

کلیک -امواج صوتی در همه جا و همیشه با ما هستند، در واقع امواج صوتی در فضا از بین نمی رود، اگر شما یک هفته پیش در اتاقی صحبتی کرده باشید، امواج صوتی از و انرژی حاصل از آن از بین نرفته است بلکه فقط طول موج آن پایین آمده است و گوش ما دیگر آن صدا را نمی شنود. به همین دلیل است که بسیاری از دانشمندان از این طریق در صدد بازیابی صداهای غارنشینان کهن هستند. در واقع بهتر است بگوییم صدا نیز نوعی انرژی است که از بین نرفته است. همین امواج صوتی باعث می شوند تا هکر ها بتوانند اطلاعات شما را به راحتی به دست بیاوردند.

در تحقیقات جدید دانشمندان به تکنولوژی بسیار ساده ای دست پیدا کرده اند که با استفاده از یک ابزار بسیار ساده که در گوشی تلفن همراه کار گذاشته می شود می توان امواج صوتی را دریافت کرد و این دستگاه می تواند امواج صوتی غیر طبیعی را نیز تشخیص دهد. تیم تحقیقاتی دانشگاه نیویورک نام این سنسور را MEMS گذاشته اند. در واقع این سنسور این توانایی را دارد تا صدا را در ۳ بعد اندازه گیری کند. در واقع این سنسور در برابر حرکت ها نیز حساس است و با حرکات شما و نحوه ای که گوشی هوشمند را در دست خود گرفته اید می تواند محل قرار گیری گوشی هوشمند از صورت شما را نیز تشخیص دهد.

امکان هک شدن تلفن همراه به‌وسیله امواج صوتی

این سنسور هنوز در سیستم های تلفن همراه استفاده نشده است و تنها در ابزار آلات پزشکی، وسایل نقلیه و ماهواره ها مورد استفاده قرار گرفته است ولی اگر روزی شاهد استفاده از این سنسور در گوشی های هوشمند باشیم بدون شک هیچ کاربری دیگر نمی تواند با اطمینان خاطر با گوشی هوشمند خود صحبت کند و این اطمینان را داشته باشد فقط مخاطب اصلی این صحبت ها را دریافت می کند. هم چنین این تیم تحقیقاتی اظهار داشته است که در همین لحظه نیز بسیاری از دستگاه ها دارای این سنسور هستند. شاید فردا بسیاری از گوشی های هوشمند با این تکنولوژی عرضه شود. شتاب سنج الکترونیکی که بر روی این سنسور قرار دارد نیز دارای نقطه‌ضعفی است و این دستگاه قابلیت دریافت تن های صدای بالا را ندارد، کمپانی اعلام نکرده که فرکانس این تن صدای بالا چند است ولی در هر صورت این نشان می دهد که این دستگاه غیر قابل شکست نیست.

این تکنولوژی در بسیاری از شرایط می تواند به انسان کمک کند ولی باید این موضوع را در نظر داشت که اگر شخصی قادر به تولید صداهایی با فرکانس های مشابه با فرکانس های استاندارد دستگاه تولید کند بی شک می تواند این دستگاه را به راحتی گول بزند. در ادامه این فرضیه مدیر تحقیقات این پروژه این موضوع را مطرح کرده است که میکرو سنسور های موجود بر روی این دستگاه هر گونه خطا را تشخیص می دهد و با استفاده از طول موج های متعارف تعریف شده برای دستگاه، امکان خطای دستگاه به درصد بسیار پایینی می رسد.

برای امتحان این دستگاه، آزمایشی بر روی گلکسی S5 صورت گرفته است برای اجرای این تکنولوژی بر روی گوشی هوشمند باید ابتدا اپلیکیشن FitBit را نصب کرد و سپس دستگاه خارجی بر روی گوشی هوشمند قرار داد تا امواج صوتی دریافت شود.

این دستگاه با قیمت گرانی نیز ارائه نشده است و اسپیکر خارجی تنها با چیزی حدود ۵ دلار تهیه می شود، پس نیازی نیست تا فردی که می خواهد از اطلاعات ما سو استفاده کند خرج زیادی کند!

در هر صورت این تکنولوژی اگر در وسایل و ابزار درمانی و هوا فضا کاربرد مثبتی داشته باشد ولی بی شک در استفاده از آن به صورت عادی و برای مردم عادی، نکات مثبت زیادی در بر نخواهد داشت. البته شما می توانید این اپلیکیشن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و حتی می توانید آن را به ماشین خود هم متصل کنید و در صورت دزدیده شدن گوشی شما، با اولین تماسی که فرد سارق بگیرد شما به راحتی می توانید محل او را پیدا کنید.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این پروژه تاکنون از طرف مقامات دولتی آمریکا هشدار های امنیتی نیز دریافت کرده است. تولید کنندگان به صورت جد و مصرانه بر این باور هستند که این پروژه هیچ مسئله ایراد امنیتی نخواهد داشت. البته این دستگاه هنوز در بررسی های امنیتی قرار دارد و تا نسخه کامل این تکنولوژی در دسترس قرار بگیرد از فیلتر های گوناگونی رد خواهد شد. ریسک این پروژه بسیار بالا است و تاکنون نظر های مثبت زیادی در رابطه با آن عرضه نشده است چون همه افراد به نوعی اطلاعات شخصی خود را در خطرمی بینند.

ارسال نظر