کدام خدمات و سرویس‌ها نیاز به ارائه کارت واکسن کرونا دارند؟

وزیر بهداشت دولت سیزدهم در یکی از اولین اظهارنظرها پس از گرفتن رأی اعتماد وزارتش از مجلس، از لزوم اجرایی شدن ارائه کارت واکسن کرونا برای دریافت برخی خدمات خبر داد.

کدام خدمات و سرویس‌ها نیاز به ارائه کارت واکسن کرونا دارند؟

بهرام عین‌اللهی ، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، در یکی از اولین اظهارنظرها پس از گرفتن رأی اعتماد وزارتش از مجلس شورای اسلامی، از لزوم اجرایی شدن ارائه کارت واکسن کرونا برای دریافت برخی خدمات در جامعه خبر داد.

عین‌اللهی در اولین بازدیدهای میدانی‌اش از بیمارستان‌ها با اشاره به برنامه‌های جدیدش درباره واکسیناسیون توضیح داد: «به زودی کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کارت واکسن دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت واکسن یا به عبارتی کارت سلامت خواهد بود.»

بیشتر بخوانید: 2 راهکار وزیر بهداشت جدید برای رفع بحران کرونا

عین‌اللهی افزود: «ارائه کد سلامت یا Health Code این امکان را به سیستم نظام سلامت کشورها می‌دهد که به تمام سوابق واکسیناسیون و بیماری افراد دسترسی پیدا کنند و از حضور افرادی که به عمد واکسن نزده‌اند، در اجتماعات جلوگیری می‌شود.»

او همچنین از پایان واکسیناسیون شهروندان تا نیمه اول بهمن ماه (دهه فجر) خبر داد.

آیا اجرایی شدن لزوم ارائه کارت واکسن کرونا در ایران قابل بررسی است؟

با این حال اظهارات وزیر بهداشت دولت جدید در شرایطی صورت می‌گیرد که هنوز بخش عمده‌ای از جامعه به واکسن کرونا دسترسی ندارند. در لحظه نگارش این گزارش، گروه‌بندی اعلام شده برای دریافت واکسن کرونا تنها تا متولدین سال 1350 را دربرمی‌گیرد و جز این محدوده سنی، فقط گروه‌های محدودیتی از برخی مشاغل دیگر شانس دریافت واکسن کرونا را به صورت رسمی پیدا کرده‌اند.

در واقع بنا به اعلام روزانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تا روز شنبه 6 شهریور ماه جمعاً ۱۸ میلیون و ۴۵ هزار و ۸۸ نفر دوز اول و 7 میلیون و ۵۶۳ هزار و ۴۱۴ نفر دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

همچنین در بازار سیاه هم این واکسن خرید و فروش می‌شود و ارقامی از 5 میلیون تومان برای سینوفارم تا 20 میلیون تومان برای فایزر (به ازای هر یک دوز) به گوش می‌رسد، هرچند مسئولان نسبت به دریافت این نوع واکسن هشدار می‌دهند و نسبت به اثربخشی و سلامت آن شک دارند.

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: کارت واکسن کرونا چیست و به چه دردی می‌خورد؟

بر این اساس شاید بهتر باشد اظهارنظر وزارت بهداشت مبنی بر اجباری شدن ارائه کارت واکسن کرونا برای دریافت برخی خدمات را قدری عجولانه دانست؛ چون به ناعدالتی‌های سلامتی ایجاد شده در جامعه دامن می‌زند. هرچند این اقدام در صورت واکسینه شدن بیش از نیمی از جمعیت جامعه اهمیت پیدا کرده و دیگر افرادی را که خودشان تمایلی به دریافت واکسن کرونا نداشته‌اند، به هرچه زودتر واکسینه شدن علیه این بیماری -و ایجاد ایمنی بیشتر جامعه- تشویق می‌کند.

با این حال شرایط اعمال این قانون هنوز جای بررسی بیشتر دارد.

در کشورهای دیگر وضع ارائه کارت واکسن کرونا برای دریافت خدمات به چه صورت است؟

برخی کشورهایی که واکسیناسیون به طور کامل در آن‌ها اجرا شده، برای شناسایی سریع‌تر افرادی که تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارند و نیز توجه به سطح سلامت عمومی جامعه علیه این ویروس همه‌گیر، قوانینی وضع کرده‌اند. برای مثال دولت ایتالیا اعلام کرد که از روز جمعه 6 اوت، ارائه کارت سبز واکسیناسیون کرونا برای ورود به رستوران‌های سربسته، استخر و موزه‌ها اجباری است. این کارت به کسانی داده می‌شود که دست‌کم یک دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده باشند و یا نتیجه تست ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته منفی بوده باشد.

کارت سبز معمولاً دو هفته پس از تزریق دوز اول از طریق یک اپلیکیشن در اختیار افراد قرار می‌گیرد و تا زمان تزریق دوز دوم اعتبار دارد. پس از تزریق دوز دوم، کارت سبز جدیدی به افراد داده می‌شود.

فرانسه از دیگر کشورهایی است که ارائه کارت مشابهی را برای دسترسی به رستوران‌ها و همچنین وسایل حمل‌ونقل عمومی چون قطارها ضروری اعلام کرده است.

خواندن این مطلب را هم به شما توصیه می‌کنیم: درصد واکسن های استفاده شده در کشورهای اروپایی | غربی‌ها چطور علیه کرونا واکسینه شدند؟

دانمارک هم از جمله نخستین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود که از بهار گذشته استفاده از گذرنامه سلامت را اجرایی کرد. استفاده از گذرنامه سلامت همچنان در دانمارک برای حضور در برخی امکان از جمله آرایشگاه‌ها یا سالن‌های ورزشی اجباری است، اما با عبور نرخ پوشش واکسیناسیون از ۷۱ درصد جمعیت این کشور، اخیراً الزام ارائه آن برای ورود به موزه‌ها، سینماها و تئاترها لغو شده و از ابتدای سپتامبر نیز حضور در بارها و رستوران‌های این کشور نیز بدون در اختیار داشتن گذرنامه سلامت ممکن شده است.

در مجارستان نیز برای تماشای حضوری رویدادهای ورزشی و اجراهای موسیقی و همچنین مشارکت در تمام گردهمایی‌های بالای ۵۰۰ نفر، نیاز به ارائه مجوز مصونیت است که پس از تزریق دوز نخست واکسن کرونا صادر می‌شود.

در اتریش در اختیار داشتن گذرنامه سبز از ابتدای ژوئیه برای ورود به رستوران‌ها و مکان‌های فرهنگی الزامی شده است. همچنین در لوکزامبورگ نیز ورود به فروشگاه‌ها بدون ارائه گذرنامه سلامت ممکن نیست.

پرتغال هم اقامت در هتل‌ها و یا حضور در باشگاه‌های ورزشی را منوط به داشتن گذرنامه سلامت کرده است. در این کشور نشستن در فضای داخلی رستوران‌ها در مناطق پرخطر و در طول تعطیلات آخر هفته نیز نیازمند در اختیار داشتن گذرنامه سلامت است.

نظر شما در خصوص الزامی شدن ارائه کارت واکسن کرونا برای حضور در جامعه و دریافت خدمات چیست؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر