بهترین زمان تزریق دز سوم واکسن کرونا | سالمندان حتماً دز یادآور بزنند

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ با تأکید بر اینکه افراد بالای ۶۰ سال دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند، بهترین زمان تزریق دز سوم واکسن کرونا را حداقل ۲۸ روز و حداکثر ۶ ماه اعلام کرد.

بهترین زمان تزریق دز سوم واکسن کرونا | سالمندان حتماً دز یادآور بزنند

حمیدرضا جماعتی امروز در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «بهترین زمان تزریق دز سوم واکسن کرونا بر اساس استراتژی‌های کشورها می‌تواند متغیر باشد، اما معمولاً دز سوم واکسن کرونا را باید بعد از ۲۸ روز از دز دوم دریافت کنند.»

وی تأکید کرد: «توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که افراد بالای ۶۰ سال با توجه به اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، حتماً دز اضافی واکسن کرونا را بزنند. این افراد علاوه بر واکسیناسیون معمول، باید دز اضافه واکسن کرونا را هم دریافت کنند.»

جماعتی افزود: «به افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، دچار بیماری هایی هستند که سیستم ایمنی آن‌ها را ضعیف کرده است، یا داروهایی استفاده می‌کنند که سبب نقص و اختلال در سیستم ایمنی می‌شود، توصیه می‌شود دز اضافه را بزنند. در صورتی که آنتی‌بادی‌های ضدکرونا در بدن فرد کاهش پیدا کند، سبب کاهش سیستم ایمنی می‌شود و بر همین اساس به این افراد توصیه می‌شود دز یادآور را بزنند.»

جالب است بخوانید: خط و نشان وزارت بهداشت برای پولی کردن واکسن کرونا | مردم قدر بدانند!

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ بیان داشت: «بر اساس مطالعات انجام شده، متوسط زمان تزریق دز یادآور ۶ ماه بعد از تزریق دوم در نظرگرفته می‌شود. معمولاً بعد از این مدت آنتی‌بادی بدن کاهش پیدا می‌کند و توصیه می‌شود افراد دز یادآور را دریافت کنند. همچنین افرادی که در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند باید این کار را انجام بدهند و در کشور ما هم این کار با تزریق واکسن به کادر پزشکی آغاز شده است. این افراد که در تماس مستقیم با بیماری کرونا هستند، به آن‌ها توصیه می‌شود دز یادآوری بزنند و بعد از آن در مورد افراد دیگری که واکسینه شده‌اند (۲ دز را دریافت کرده‌اند) تصمیم‌گیری می‌شود.»

وی در پاسخ به این سؤال که نوع واکسن برای دزهای اضافی یا یادآور مشخص شده است یا نه، گفت: «نوع واکسن در این مرحله متناسب با نوع واکسنی است که زده شده است؛ اما می‌توان واکسن در دسترس را به واجدان شرایط تزریق کرد.»

جماعتی افزود: «توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که همان واکسنی را که زده‌اند در دزهای یادآور و اضافی هم از همان واکسن استفاده شود، مگر در موارد خاص از جمله وجود عوارض ناشی از واکسنی که در دزهای اول و دوم دریافت شده است. در این صورت باید از دیگر واکسن‌ها استفاده کرد.»

ارسال نظر