خط و نشان وزارت بهداشت برای پولی کردن واکسن کرونا | مردم قدر بدانند!

معاون وزیر بهداشت از تصمیم این وزارتخانه برای پولی کردن واکسن کرونا از اول آذرماه خبر داد. تصمیمی که البته به موافقت ستاد ملی کرونای کشور نرسیده است!

خط و نشان وزارت بهداشت برای پولی کردن واکسن کرونا | مردم قدر بدانند!

پولی نکردیم، مردم قدر بدانند!

در شرایطی که واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا پس از مدت‌ها انتظار کم‌کم به شرایط مطلوب آن نزدیک می‌شود و تعداد قربانیان این بیماری پس از مدت‌ها دوباره به روزی کمتر از 150 کشته رسیده است، معاون وزیر بهداشت روز گذشته در مصاحبه‌ای از تصمیم این وزارتخانه برای پولی کردن واکسن کرونا از اول آذرماه خبر داد. تصمیمی که البته به گفته او به موافقت ستاد ملی کرونای کشور نرسیده است!

کمال حیدری در این مصاحبه تصویری با خبرگزاری صداوسیما گفت: «ما می‌خواستیم ارائه واکسن را تا پایان این ماه قطع کنیم و پس از این مدت دیگر کسانی که می‌خواهند واکسن دریافت کنند، هزینه پرداخت کنند. هرچند ستاد ملی کرونا این تصمیم را نپذیرفت و رئیس‌جمهور هم مخالف کردند زیرا می‌گویند ما وظیفه داریم در جهت سلامتی مردم قدم برداریم و بحث واکسن رایگان باید ادامه داشته باشد.»

جالب است بخوانید: پروژه واکسن ایرانی در ایستگاه آخر | توقف تولید واکسن فخرا رسماً تأیید شد

او در این مصاحبه با اشاره به نقش 90 درصدی واکسن کرونا در کاهش بستری‌ها تأکید کرد: «واکسن رایگان واقعاً یک نعمت است و باید آن را قدر بدانیم.»

تبعات رایگان نبودن واکسن کرونا

تاکنون هیچ‌یک از کشورهای جهان به پولی کردن واکسن کرونا و در واقع فروش آن به شهروندان خود روی نیاورده‌اند. در عوض دولت‌های مختلف با ارائه راهکارهای مختلفی از ایجاد طرح‌های تشویقی گرفته تا ضوابط تنبیهی، می‌کوشند واکسیناسیون عمومی را که یک وظیفه شهروندی است، به شهروندان خود گوشزد کنند.

طبیعی است که هرقدر میزان واکسیناسیون در جامعه‌ای بالاتر برود، ایمنی آن جامعه در برابر این همه‌گیری هم افزایش می‌یابد و به بازگرداندن شرایط به حالت عادی بیشتر کمک می‌شود.

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: یک جامعه‌شناس تحلیل کرد: چه کسانی واکسن نمی زنند و چرا؟

در چنین شرایطی و به ویژه در شرایط اقتصادی امروز ایران، هنوز هستند افرادی که اعتقادی به تزریق واکسن کرونا ندارند و یا همچنان منتظر ورود واکسن‌های بهتر به کشور (امری که البته بعید به نظر می‌رسند) هستند. در چنین شرایطی پولی کردن واکسن کرونا می‌تواند این افراد را از ادامه تزریق آن بازدارد، در نتیجه بازگشت به زندگی پیش از کرونا دشوارتر از قبل می‌شود و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن کماکان ادامه‌دار خواهد بود.

امروز، تکذیبیه

در شرایطی که صحبت‌های معاون زیر بهداشت خیلی زود در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی پیچید و مردم را به اعتراض و واکنش واداشت، کمال حیدری امروز صحبت‌های پیشینش را تکذیب کرد.

او در توضیح مصاحبه خود با مضمون اینکه قرار بوده واکسن کرونا پولی شود، تأکید کرد: «واکسن کرونا رایگان است و هدف دولت سیزدهم تأمین سلامت مردم است.»

کمال حیدری گفت: «عدم بیان کامل مطلب از سوی بنده، دلیل ایجاد ابهام در مورد رایگان بودن واکسن کرونا بوده که باعث برداشت‌های گوناگونی در رسانه‌ها شد. تمام دغدغه و تلاش در مصاحبه مذکور، صیانت از سلامت مردم و تشویق جامعه به واکسیناسیون بود. تمام هم و غم و تلاش ما تشویق و ترغیب جامعه برای مشارکت در واکسیناسیون، مدیریت کرونا و حفظ جان و سلامت مردم عزیز ایران است.»

نظر شما در خصوص پولی کردن واکسن کرونا چیست؟ برایمان بنویسید.

ارسال نظر