عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟

با بهبود روند واکسیناسیون در ایران، بسیاری از مردم درباره عوارض واکسن کرونا تحقیق می‌کنند. هر واکسنی عوارضی دارد که بعد از تزریق می‌تواند مدتی افراد را بی‌حال کند. شما با عوارض واکسن آسترازنکا آشنا هستید؟

عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟

عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟

مدتی است که روند واکسیناسیون در ایران شرایط مطلوبی پیدا کرده است. مراکز واکسن کرونا بیشتر شده‌اند و به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام واکسیناسیون هستند. تاکنون سه واکسن سینوفارم، برکت و آسترازنکا در دسترس قرار گرفته است.

گفتنی است، واکسن کرونا دارای عوارض جانبی است که ممکن است افراد را برای مدتی بی‌حال کند. این عوارض در واقع واکنش سیستم دفاعی بدن به محتویات این واکسن است. بنابراین، فرد واکسن زده مدتی دچار ضعف و سرگیجه می‌شود.

واکسن آسترازنکا جزو واکسن‌های قوی در ایران است که عوارض بیشتری نسبت به سینوفارم و برکت دارد. البته عوارض این واکسن نسبت به قدرت بدنی هر فرد ضعف و قوت دارد. به دلیل اینکه واکسن آسترازنکا از بخشی از پروتئین ویروس ساخته شده است، عوارض جانبی دارد.

تزریق واکسن آسترازنکا تزریق واکسن آسترازنکا

عوارض تزریق واکسن تا چند روز است؟

شایان ذکر است، دوز اول این واکسن عوارض کمتری دارد. کسانی که دوز اول را تزریق می‌کنند، دچار کوفتگی جزئی در قسمت بازو و اطراف محل واکسن می‌شوند. بعضی افراد نیز به مدت یک روز ضعف و سردرد دارند. همچنین، خارش و درد محل واکسن نیز از عوارض این واکسن است.

دوز دوم واکسن آسترازنکا عوارض بیشتری نسبت به دوز اول آن دارد. به این دلیل که دو دوز واکسن با یکدیگر در بدن ترکیب می‌شوند و سیستم دفاعی بدن وادار به واکنش می‌شود. علائمی چون تب و لرز، سردرد شدید، حالت تهوع و ضعف شدید بدن از جمله عوارض واکسن کرونا هستند. این علائم نیازمند تقویت قوای بدنی فرد واکسن زده دارد.

عوارض این واکسن به مدت یک هفته در بدن قابل مشاهده است. به طوری که، ضعف بدنی و خستگی برای مدتی در بدن وجود دارد و فرد واکسن زده احساس خواب‌آلودگی می‌کند. همچنین، گزارش شده است که برخی افراد نیز حالت اسهال، استفراغ و تعریق شدید را پس از تزریق واکسن تجربه کرده‌اند.

شایان ذکر است، عوارض واکسن آسترازنکا ممکن است برای همه افراد قابل مشاهده نباشد. در واقع واکسن نسبت به قدرت بدنی و سیستم دفاعی بدن عوارض را بروز می‌دهد. بنابراین، عوارض ناشی از واکسن دارای شدت و ضعف در بدن هر فرد دارد.

همچنین در کلیک بخوانید: چطور نزدیکترین مرکز واکسیناسیون را پیدا کنیم؟

ارسال نظر