افزایش مصرف بی‌رویه قرص ریتالین در بین دانشجویان و دانش آموزان

طبق گزارش‌های مختلف، مصرف قرص ریتالین در سال‌های اخیر رواج بسیاری بین دانش آموزان و دانشجویان پیدا کرده است. اما این داروی انرژی‌بخش کاذب، عوارض متعددی به همراه دارد.

افزایش مصرف بی‌رویه قرص ریتالین در بین دانشجویان و دانش آموزان

افزایش مصرف قرص ریتالین بین محصلان

مصرف قرص ریتالین در بین دانشجویان و دانش آموزان در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این قرص اگرچه باعث تقویت حافظه و بیداری شب امتحان می‌شود، اما عوارض بسیاری به همراه دارد.

ریتالین با نام شیمیایی فتیل فنیدیت عضوی از خانواده آمفتامین است که سیستم عصبی را تحریک کرده و به تجویز پزشک متخصص جهت درمان افسردگی، خواب‌آلودگی، افزایش تمرکز و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ریتالین در صورت استفاده خودسرانه و نادرست، عوارضی مشابه مصرف کوکائین و شیشه به همراه دارد و داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک مجاز به فروش این قرص نیستند.

ولی یک پرسش بزرگ در این میان مطرح می‌شود که چطور ریتالین با لقب قرص شب امتحان به راحتی در دسترس دانش آموزان و دانشجویان قرار می‌گیرد؟

متأسفانه در بیشتر موارد، این خود پزشکان هستند که به بهانه مختلف درمانی مثل رفع استرس و فشار تحصیلی، مصرف ریتالین را هرچند برای مدت کوتاه، تجویز می‌کنند.

غافل از اینکه ریتالین جزو موادی است که مصرف آن حتی برای یک دوره کوتاه باعث اعتیاد شده و بدن را پر از سم می‌کند. مصرف‌کننده به تدریج دوز استفاده از قرص را بالا برده و وابستگی بیشتری به آن پیدا می‌کند.

به گفته یکی از محققان، مصرف ریتالین همانند استفاده از سوخت هواپیما در ماشین پراید است. شاید این خودرو با سرعت و شتاب فوق‌العاده حرکت کند، اما زمانی که به مقصد می‌رسد تمام قطعات و اجزای آن دچار آسیب زیادی شده‌اند.

ریتالین همچنین توسط پزشکان برای کودکان پیش فعال تجویز می‌شود تا بتوانند تمرکز خود را بالا ببرند، ولی مصرف سوء این قرص با عوارض متعددی همراه است.

حالت تهوع، بی‌خوابی، کاهش وزن، سرگیجه، فشار خون، تپش قلب، سردرد، مشکلات معده، لرزش عضلات و همین‌طور بروز رفتارهای عصبی و روان‌پریشی از جمله عوارض مصرف بی‌رویه ریتالین به حساب می‌آیند.

بنابراین دانش آموزان و دانشجویان بهتر است به جای استفاده از این راه میانبر خطرناک و اعتیادآور، برنامه خواب و درس خود را تنظیم کرده و برای افزایش حافظه از ماهی یا منابع حاوی امگا 3 استفاده کنند.

بهترین راه برای کاهش سوءمصرف این قرص، اطلاع‌رسانی عمومی از خطرات و عوارض آن است. والدین و مدارس به طور خاص وظیفه دارند فرزندان خود را حتی در سنین پایین با عوارض مصرف داروهای تقویت‌کننده کاذب و مخرب آشنا کنند.

ارسال نظر