واکسیناسیون دانش آموزان؛ اختیاری یا اجباری؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد واکسیناسیون دانش آموزان علیه ویروس کرونا کاملاً اختیاری است و هیچ شرطی برای واکسینه شدن دانش‌آموزان جهت حضور در مدارس وجود ندارد.

واکسیناسیون دانش آموزان؛ اختیاری یا اجباری؟

آموزش در سایه کرونا، حضوری یا مجازی؟

در روزهای اخیر و با شروع سال تحصیلی جدید، رعایت سلامتی دانش‌آموزان و مبتلا نشدنشان به ویروس کرونا به دغدغه اصلی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است. در سال گذشته (سال تحصیلی 1399-1400) با همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش دانش‌آموزان به صورت کاملاً غیرحضوری و با کمک گرفتن از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و واتس‌اپ و در ادامه شاد پیش رفت. سال تحصیلی‌ای که گرچه چالش‌هایی چون قطع و وصل و افت سرعت اینترنت و فیلترینگ و در ادامه اختلالات شبکه شاد را داشت، با این حال خیال والدین از بابت سلامتی فرزندانشان آسوده بود.

جالب است بخوانید: مزایا و معایب آموزش‌های مجازی | آموزش مجازی بهتر است یا حضوری؟

امسال اما با شتاب گرفتن روند واکسیناسیون در کشور و درحالی‌که حالا دیگر بخش عمده‌ای از گروه بزرگسال کشور دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، روال آموزش در سال تحصیلی جدید دگرگون شده و قرار است آموزش حضوری کم‌کم از سر گرفته شود. همچنین به نظر می‌رسد برخی مدارس -و به ویژه مدارس خصوصی و غیرانتفاعی- به تدریج آموزش حضوری را از نو شروع کرده‌اند و دانش‌آموزان سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند.

در خصوص مدارس دولتی اما هنوز خبری مبنی بر اجباری بودن حضور در مدارس به گوش نرسیده است. با این حال واکسیناسیون دانش‌آموزان آغاز شده است.

62 درصد والدین مخالف باز شدن مدارس

موافقت و مخالفت والدین در خصوص بازگشایی مدارس موضوعی است که برای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ( ایسپا ) هم قابل توجه بوده و این مرکز را به نظرسنجی در این خصوص سوق داده است.

در این نظرسنجی که در سایت ایسپا قابل مشاهده است، از والدین پرسیده شده با توجه به شرایط فعلی کرونا با بازگشایی مدارس در اول مهر ماه به صورت حضوری موافق هستید یا مخالف؟ طبق نظرات 32.5 درصد موافق، 62.5 درصد مخالف و 4.9 درصد هم نظری در خصوص بازگشایی مدارس نداشته‌اند.

واکسیناسیون دانش آموزان

از باز شدن سامانه واکسن برای 88ای‌ها تا واکسن تک‌دوز دانش‌آموزی

گرچه پیش از این دکتر ابوالقاسمی، مدیر طرح واکسن نورا از در نظر گرفته شدن واکسن نورا برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال خبر داده بود، با این حال پروژه ساخت این واکسن هنوز در شرایطی نامعلوم به سر می‌برد و حتی اگر به مرحله عرضه برسد، طبیعی است که والدین نگرانی‌هایی برای تزریق آن به فرزندانشان خواهند داشت.

پس از آن و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید بهرام عین‌اللهی ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از در نظر گرفته شدن واکسن سینوفارم برای تزریق به گروه سنی 12 تا 18 سال خبر داد. عین‌اللهی گفت: «بر اساس مطالعات علمی، تصمیمات کمیته علمی وزارت بهداشت و همچنین واکسن‌هایی که در کشور داریم، تأیید شد که از امروز (28 شهریور) و در تمام مراکز کشور، دانش‌آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند. همچنین در مرحله بعدی با مطالعات گسترده‌ای که انجام می‌شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال را آغاز خواهیم کرد.» اینجا بخوانید: واکسیناسیون دانش آموزان با سینوفارم از امروز شروع شد

همچنین از امروز صبح سامانه ثبت‌نام واکسن کرونای وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir به سال 1388 رسیده است و متولدان این گروه سنی -چه دانش‌آموز باشند و چه نه- می‌توانند برای نوبت‌گیری جهت دریافت واکسن کرونای خود اقدام کنند.

از سویی دیگر علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعلام اختیاری بودن واکسیناسیون دانش آموزان در شروع سال تحصیلی جدید گفت: «هر مدرسه برای بازگشایی و تشکیل کلاس حضوری باید از ادارات آموزش و پرورش مجوز بگیرد و هیچ مدرسه‌ای بدون دریافت مجوز مجاز به بازگشایی نخواهد بود.»

او افزود: «شرط بازگشایی هر مدرسه، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی دانش آموزان است.»

بیشتر بخوانید: بی اعتمادی به واکسن کرونا، دلیل واکسن نزدن 30 درصد شهروندان

تکلیف زیر 18 ساله‌ها در طرح قرنطینه هوشمند چیست؟

بر این اساس مسئولان هنوز از اجباری بودن دریافت واکسن برای گروه‌های سنی کمتر از 18 سال در کشور خبر نداده‌اند. همچنین محدودیت‌های مبنی بر طرح قرنطینه هوشمند که صبح امروز وزیر بهداشت از اجرایی شدن آن ظرف 2 تا 3 هفته آینده خبر داد، به نظر نمی‌رسد این گروه سنی را شامل باشد؛ چراکه محدودیت‌ها بیشتر در زمینه رفت‌وآمد و مراجعه به بانک و خرید بلیط اتوبوس و قطار و ... اجرایی خواهد شد.

بر اساس این طرح که هنوز جزئیات آن به صورت دقیق از سوی مسئولان اعلام نشده است، شهروندان می‌بایست جهت انجام مواردی چون عبور و مرور، رزرو هتل و ... کد QR واکسن خود را نشان دهند.

شما برایمان بنویسید: آیا در اطرافتان دانش‌آموزی سراغ دارید که سال جدید تحصیلی‌اش به صورت حضوری شروع شده باشد؟ با بازگشایی مدارس بیشتر موافق هستید یا ادامه آموزش به صورت غیرحضوری؟ منتظر نظراتتان هستیم.

ارسال نظر