بی اعتمادی به واکسن کرونا، دلیل واکسن نزدن 30 درصد شهروندان

نتایج جدیدترین نظرسنجی ایسپا نشان داده 30 درصد از شهروندان به دلیل بی اعتمادی به واکسن کرونا حاضر به تزریق آن نیستند.

بی اعتمادی به واکسن کرونا، دلیل واکسن نزدن 30 درصد شهروندان

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ( ایسپا ) در تازه‌ترین نظرسنجی خود دلایل عدم تزریق واکسن کرونا را در میان شهروندان ایرانی مورد بررسی قرار داده است. طبق نتایج این نظرسنجی 14.2 درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال اصلاً تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند.

همچنین ایسپا اعلام کرده که بر اساس این نظرسنجی، عدم تمایل به تزریق واکسن کرونا در میان گروه‌های مختلف شهروندان متفاوت است.

مردان، بی‌اعتمادتر از زنان

نتایج نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد به طور کلی تعداد مردانی که مایل به تزریق واکسن کرونا نیستند، چند درصد بیشتر از زنان است؛ به طوری که 17.2 درصد مردان و 11.3 درصد زنان گفته‌اند تمایلی به واکسن زدن ندارند.

بی اعتمادی به واکسن کرونا

این در حالی است که تاکنون عوارض گزارش شده از تزریق واکسن در میان زنان بیش از مردان بوده است. بسیاری از زنان در سرتاسر جهان پس از تزریق انواع مختلف واکسن کرونا (فایزر، مدرنا، آسترازنکا و ...) از تغییر در چرخه قاعدگی خود خبر داده‌اند؛ اتفاقی که یکی از دلایلش را می‌توان به استرس و فشار ناشی از تحمل شرایط همه‌گیری کرونا نسبت داد، اما در عین حال می‌تواند دلایل بیشتری داشته باشد. با این حال هنوز تحقیق جامع و گسترده‌ای در این خصوص صورت نگرفته است و فقط زنان مختلف دنیا بیشتر در شبکه‌های اجتماعی‌شان باهم به بحث و گفت‌وگو در این مورد و صحبت در خصوص علائمشان پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا واکسن کرونا باعث اختلال در عادت ماهانه می‌شود؟

جوان‌ها و مجردها، بی‌تمایل‌تر از متأهل‌ها

دیگر نکته قابل توجه در نظرسنجی بی اعتمادی به واکسن کرونای ایسپا، عدم تمایل به تزریق واکسن کرونا در گروه سنی زیر ۵۰ سال است. این گروه 10 درصد بیشتر از گروه سنی بالای ۵۰ سال اعلام کرده‌اند به واکسن بی‌اعتماد هستند که این هم رقم قابل توجهی است،

17.8 درصد از مجردها نیز گفته‌اند مایل به زدن واکسن کرونا نیستند که نسبت به متأهل‌ها (13.4 درصد) رقم بالاتری است.

رابطه بی اعتمادی به واکسن کرونا با تحصیلات و محل زندگی

همچنین بنا به نتایج نظرسنجی ایسپا، عدم تمایل به دریافت واکسن در میان افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی 15.7 درصد و در بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی 11.3 درصد است.

اما از نظر محل زندگی، تقریباً عدم تمایل به دریافت واکسن کرونا در مناطق مختلف یکسان است؛ به طوری که در بین افرادی که ساکن مراکز استان‌ها هستند 14.7 درصد، در شهرهای کوچک‌تر ۱۵.۱ درصد و در روستاها 12.3 درصد است.

جالب است بخوانید: فایزر قرص ضد کرونا را آزمایش نهایی می‌کند

دلایل بی اعتمادی به واکسن کرونا در میان شهروندان چیست؟

از میان کسانی که گفته‌اند تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارند، پرسیده شده به چه دلیلی تمایل به واکسن زدن ندارید؟ و نتایج آن به شرح زیر است:

  • اعتماد نداشتن به واکسن‌های کرونا (۳۰.۱ درصد)
  • ترس از عواقب ناشی از تزریق واکسن (۲۹.۴ درصد)
  • مشکلات شخصی (۹.۴ درصد)
  • عدم احساس نیاز به واکسن (۶.۱ درصد)
  • مشکلات جسمی (۳.۶ درصد)
  • نداشتن وقت (۳.۲ درصد)
  • در دسترس نبودن واکسن مورد علاقه در کشور (۲.۲ درصد)
  • سایر دلایل: علتی ندارد، علاقه ندارم، دلایل شخصی و ... (۱۰.۱ درصد)

بی اعتمادی به واکسن کرونا

امیدواری به پایان مرگ‌ومیر کرونا در ایران، 44.3 درصد

گرچه آمار بی اعتمادی به واکسن کرونا تا اندازه‌ای در میان شهروندان ناامیدکننده به نظر می‌رسد، با این حال ۴۴.۳ درصد شهروندان به کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تا پایان سال جاری کاملاً امیدوارند یا به آن امید زیادی دارند.

در بخشی از این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شد با توجه به شرایط موجود تا چه حد امیدوارید تا پایان سال ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران کاهش پیدا کند؟ ۱۸.۹ درصد پاسخگویان گفته‌اند به کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر تا پایان سال کاملاً امیدوارند، امیدواری ۲۵.۴ درصد پاسخگویان در این خصوص زیاد است و ۲۸.۶ درصد تا حدودی امیدوارند. ۸.۳ درصد پاسخگویان گفته‌اند به کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا تا پایان سال اصلاً امیدوار نیستند و ۱۵.۳ درصد امید کمی دارند. ۳.۶ درصد پاسخگویان هم به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

بالاخره واکسن بزنیم یا نه؟

حالا که پس از مدت‌ها انتظار -انتظاری که البته ارزان هم تمام نشد و موجب از دست رفتن بسیاری از هموطنان شد- امکان واکسیناسیون همگانی بالاخره در کشور فراهم شده، نتایج حاصل از این نظرسنجی و بی اعتمادی به واکسن کرونا قدری قابل تأمل به نظر می‌رسد.

در شرایط حاضر واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و برکت عمده واکسن‌هایی هستند که در کشور تزریق می‌شوند. این واکسن‌ها گرچه درصد کارایی بالای واکسن‌هایی چون مدرنا و فایزر را ندارند، با این حال توصیه پزشکان این است که در مجموع زدن هر واکسنی بهتر از نزدن آن است. تزریق واکسن کرونا ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش داده و چنانچه همچنان پس از تزریق واکسن کرونا به این ویروس دچار شوید، نوع خفیف‌ترش را خواهید گرفت و ریسک ابتلا به مرگ در اثر ویروس کرونا هم در میان واکسینه شدگان کمتر است. این قضیه می‌تواند بار فشار را از روی کادر درمان برداشته و باعث شود تخت خالی و امکانات درمانی بیشتری در اختیار آن‌هایی قرار بگیرد که شرایط حادتری دارند یا به دلایل بیماری‌های دیگری غیر از کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

توصیه می‌کنیم پس از آگاهی از اینکه اثربخشی واکسن کرونا چه زمانی آغاز می‌شود و نیز بهترین فاصله بین تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا چقدر است ، در اسرع وقت نزدیکترین مرکز واکسیناسیون به محل سکونت خود را پیدا کرده و با تزریق واکسن خود و خانواده‌تان را در مقابل این ویروس محافظت کنید.

گفتنی است این نظرسنجی ایسپا که در بازه ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ و در سراسر ایران انجام شده، با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کشور با نمونه ۱۵۸۱ نفر به شیوه تلفنی گردآوری شده است.

ارسال نظر