چرا کرونا پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

همه‌گیری کرونا در جهان خطر ابتلا به پوکی استخوان را در افراد مختلف افزایش داده است. 

چرا کرونا پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

«زهرا اسفندیاری» کارشناس مرکز بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، امروز دوشنبه ۴ بهمن در یک کارگاه آموزش تغذیه از پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش و غیر واگیردار خطرناک یاد کرد که در این بیماری، استخوان‌ها پوک و شکننده می‌شوند، اما تا وقتی که استخوان نشکند علایمی در فرد مبتلا بروز نمی‌کند.

این کارشناس تغذیه درباره برداشت کلسیم از استخوان‌ها که منجر به پوکی استخوان می‌شود گفت: «این مشکل پس از ۳۰ سالگی آغاز می‌شود، اما در افرادی که فعالیت بدنی کم یا رژیم غذایی نامناسب مثل مصرف لبنیات ناکافی و مصرف زیاد نمک دارند، برداشت کلسیم از استخوان‌ها بیشتر است.»

بیشتر بخوانید: دلایل کاهش مصرف لبنیات در کشور | از گرانی تا تبلیغات منفی طب سنتی

ارتباط کرونا و افزایش پوکی استخوان چیست؟

در دوران همه‌گیری کرونا، با ایجاد محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی، خطر پوکی استخوان شایع‌تر شده است. همچنین عواملی مثل کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و دارای نمک زیاد، مصرف ناکافی لبنیات و کمبود ویتامین D، از دیگر عوامل پوکی استخوان در دوران کرونا به شمار می‌آیند.

زهرا اسفندیاری همچنین تاکید کرد که با به کارگیری توصیه‌های غذایی و ورزشی، می‌توان با بیماری پوکی استخوان و عوارض خطرناک آن مقابله کرد.

توصیه‌های پیشگیری از پوکی استخوان در دوران همه‌گیری کرونا

این کارشناس تغذیه گفت: «همه افراد مخصوصا بعد از سی سالگی، باید رژیم غذایی متعادل حاوی کلسیم و پروتئین کافی داشته باشند و مواد مغذی طبیعی دارای این مواد را مصرف کنند.»

به گفته این کارشناس بهتر است روزانه دست‌کم دو تا سه سهم لبنیات کم‌چرب و کم نمک مصرف کنیم؛ هر سهم لبنیات برابر است با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب کمتر از دو و نیم درصد، یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی، یا یک چهارم لیوان کشک، یا ۲ لیوان دوغ، یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه.

مصرف انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس و ماش، مصرف ماهی‌های کوچک که با استخوان خورده می‌شود مثل ماهی کیلکا، مصرف سبزی‌هایی با برگ سبز تیره مانند جعفری، کرفس و برگ چغندر و گنجاندن مغزدانه ها مثل بادام و کنجد در سبد غذایی روزانه برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان توصیه می‌شود.

مصرف ماهی‌های چرب مثل سالمون و زرده تخم‌مرغ، جگر، کره، شیر و لبنیات نیز موثر است.

در عوض باید مصرف نمک را به حداقل برسانید و مصرف نوشابه‌های گازدار، تنقلات شور و غذاهای کنسروی را تا حد ممکن محدود کنید.

مصرف ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D برای بزرگسالان و مصرف روزانه یک عدد مکمل کلسیم D برای سالمندان (هر صبح قبل از پیاده روی) توصیه می‌گردد.

در پایان فراموش نکنید که برای دو تا سه بار در هفته، روزانه حداقل ۱۰ دقیقه بین ساعت ۱۰ صبح تا ساعت سه بعد‌از‌ظهر در معرض آفتاب قرار بگیرید و همچنین از نشستن‌های طولانی‌مدت و بی تحرکی به شدت پرهیز کنید و در هفته حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه ورزش و تحرک داشته باشید تا در دوران سخت پاندمی کرونا، به پوکی استخوان دچار نشوید.

منبع: ایسنا

ارسال نظر