چهار دهه از سرایت بیماری ایدز گذشت | آیا امیدی به درمان این بیماری وجود دارد؟

اول دسامبر، روز جهانی بیماری ایدز است. این روز برای آگاهی مردم و مبارزه با این بیماری لاعلاج نامگذاری شده است. شعار امسال «پایان دادن به نابرابری‌ها، پایان دادن به ایدز، پایان دادن به همه‌گیری» است؛ شعاری که برای پیشگیری از ایدز انتخاب شد.

چهار دهه از سرایت بیماری ایدز گذشت | آیا امیدی به درمان این بیماری وجود دارد؟

چهار دهه از سرایت بیماری ایدز گذشت

چهل سال پیش بود که نام یک بیماری ناشناخته در جهان شنیده شد؛ بیماری HIV که سرنوشت سختی برای مبتلایان ایجاد کرد. دانشمندان بسیاری تلاش کردند تا برای درمان ایدز، واکسن یا دارویی تولید کنند. اما با گذشت چهار دهه از سرایت بیماری ایدز، هیچ راه علاجی پیدا نشده است.

ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی، تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده و خون آلوده به بدن وارد می‌شود. بر اساس آمار، ۳۴ میلیون نفر در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت برای آگاهی مردم، یکم دسامبر را به عنوان روز جهانی بیماری ایدز نام‌گذاری کرد.

هدف از نامگذاری این روز آگاهی مردم نسبت به بیماری و پیشگیری از ابتلا به آن است. امسال با شعار «پایان دادن به نابرابری‌ها، پایان دادن به ایدز، پایان دادن به همه‌گیری» به جهانیان اعلام شد تا مردم نسبت به این بیماری توجه ویژه‌ای کنند.

کاهش وزن، تب، التهاب گلو، جوش پوست، حالت تهوع و اسهال از جمله علائم بیماری ایدز است. طبق آمار، ۶۵٪ از مبتلایان اطلاعی از وضعیت خود ندارند و دیر متوجه این موضوع شده‌اند. همچنین، ۵۰٪ از مبتلایان دارای گروه سنی بین ۲۰ تا ۳۵ سال هستند که این آمار نشان‌دهنده عدم آگاهی و پیشگیری جوانان نسبت به بیماری ایدز را نشان می‌دهد.

علائم بیماری ایدز آمار ایدز در ایران

شرایط بیماری ایدز در ایران

سال ۱۳۶۶ اولین مورد ابتلا به بیماری HIV گزارش و ثبت شد. تاکنون اقداماتی برای پیشگیری از ایدز انجام شده است، اما شرایط به گونه‌ای نبوده که جامعه شناخت کافی به این موضوع داشته باشند. بر اساس آمار وزارت بهداشت، ۸۲٪ از مبتلایان در ایران مردان و ۱۸٪ زنان هستند. همچنین، ۲۲٪ از مبتلایان به دلیل روابط جنسی پر خطر و ۶۰٪ از مبتلایان به دلیل اعتیاد به مواد مخدر هستند.

تاکنون ۴۲ هزار بیمار HIV به صورت رسمی ثبت شده است. با توجه به گفته کارشناسان، میزان مبتلایان در ایران بیش از آمار رسمی ثبت شده است. یکی از دلایل مهم این موضوع، عدم آگاهی مبتلایان به بیماری خود است. همچنین، برخی از مبتلایان بنا به دلایلی، بیماری خود را برای خانواده یا دیگران پنهان می‌کنند.

متاسفانه با همه‌گیری ویروس کرونا، مسئولین نسبت به پیشگیری و آگاه کردن مردم کوتاهی کرده‌اند. به طوری که شاهد عدم رسیدگی درست به شرایط بیماران ایدزی در ایران هستیم.

این بیماران دچار مشکلات بسیار زیادی هستند و پس از ۳۴ سال همچنان توسط جامعه پذیرفته نشده‌اند. انزوا و بیکاری آنها باعث شده علاوه بر مبارزه با ایدز، درگیر افسردگی و تنهایی مطلق شوند. بنابراین، مسئولین باید نسبت به بهبود شرایط بیماران HIV اقدامات مهمی انجام دهند.

علائم ایدز در مردان تلاش بی‌وقفه دانشمندان برای ساخت واکسن HIV

آیا امیدی به درمان ایدز وجود دارد؟

تاکنون دانشمندان سراسر جهان تلاش‌های بسیار زیادی برای درمان بیماری ایدز کرده‌اند. اما متاسفانه بنا به دلایلی هرکدام به نتیجه مطلوب و مثبتی نرسیده است. جالب است بدانید، اخیرا خبرهایی منتشر شده که امیدها برای درمان ایدز را زنده کرده است.

با شروع پاندمی کرونا، دانشمندان اقدام به ساخت واکسن برای جلوگیری از این ویروس کردند. این نوع واکسن‌ها از تکنولوژی جدیدی بهره می‌برند که پیش از این در واکسن‌های دیگر استفاده نشده بود. یکی از شرکت‌هایی که واکسن کرونا را ساخت، مدرنا بود.

این شرکت اخیرا اعلام کرده است با استفاده از تکنولوژی ساخت واکسن کرونا، اقدام به تولید واکسن ایدز کرده است. آنها نتیجه تست‌ها و آزمایشات متعدد را مثبت اعلام کرده‌اند. به طوری که مدرنا ادعا کرده پروسه ساخت واکسن HIV وارد آزمایش فاز انسانی شده است.

حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم تلاش محققان شرکت مدرنا به چه سرانجامی خواهد رسید؟ امیدواریم که واکسن HIV مراحل خود را با موفقیت طی کند و این بیماری برای همیشه ریشه‌کن شود.

نظر شما درباره بیماری ایدز چیست؟ چقدر با این بیماری آشنایی دارید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر