بیماری های ناشی از آلودگی هوا را بشناسید

این روزها بیماری های ناشی از آلودگی هوا سلامت افراد ضعیف و قوی جامعه را تهدید می‌کند. آلودگی به تدریج بدن انسان را به تحلیل می‌برد طوری که در برخی مواقع، هیچ روش درمانی وجود ندارد که جان بیمار را نجات دهد.

بیماری های ناشی از آلودگی هوا را بشناسید

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آلودگی هوا نه‌تنها سلامت انسان، بلکه سلامت حیوانات و گیاهان را نیز تهدید می‌کند. ذرات مضر موجود در هوا حتی به بناها و آثار تاریخی و فرهنگی رحم نمی‌کند. آلودگی هوا به معنای واقعی باعث ویرانی کره زمین می‌شود و ظاهرا بشر آن‌طور که باید به فکر کاهش آن نیست.

غلظت و ذرات خطرناک معلق در هوا جان انسان را به‌شدت تهدید می‌کند. متأسفانه با شهرسازی بی‌رویه، جنگل‌زدایی، از بین بردن فضای سبز و احداث کارخانه‌ها و صنایع ناپاک ( مخصوصا در ایران ) و همین‌طور عدم وجود استراتژی‌های مناسب جهت کنترل آلودگی، اکسیژن موردنیاز برای تنفس ما هر روز از ماهیت واقعی خود دورتر می‌شود.

هر دم و بازدم در این هوای سمی، احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می‌دهد. در ایران نیز سیاست‌های نادرست و اشتباهات وقیحانه مسئولین مربوطه و البته عبور و مرور بی‌رویه و بیهوده خودروهای تک‌سرنشین، آسمان آبی شهرها را به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای درآورده است.

در صورت عدم چاره‌اندیشی به‌موقع، خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی هوا جان تک‌تک ما را تهدید می‌کند. اما هوای آلوده چه مضراتی برای سلامتی دارد؟

بیماری های ریوی و تنفسی

آلودگی هوا به طور خاص برای افرادی که گرفتار آسم یا آسم خفیف هستند، ضرر می‌رساند. با این وجود، حتی افراد سالم (مخصوصا کودکان) در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیر بوده و ممکن است به بیماری های ریوی و تنفسی دچار شوند.

آسم، آمفزیم، انسداد ریه، عفونت‌های حاد تنفسی، کاهش ظرفیت ریه‌ها، برونشیت و غیره از جمله بیماری های ناشی از آلودگی هوا به حساب می‌آیند.

سرطان ریه

دیگر فرقی نمی‌کند سیگار بکشید یا نه! در این هوای آلوده همگی در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار داریم. دود برخاسته از منابعی همچون زغال‌سنگ و بیومس دارای مقادیر قابل‌توجهی مواد سرطان‌زا هستند که ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی هوا به‌ویژه سرطان ریه را افزایش می‌دهند.

سردرد و کم شدن حافظه

سوخت نامناسب و ناقص خودروها یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی به حساب می‌آید که موجب آزاد شدن سرب در هوا می‌شود. تنفس سرب به درون بدن روی عملکرد سیستم عصبی تأثیر منفی گذاشته و باعث سردرد، بدخلقی، بیماری های لرزشی، اختلالات ذهنی و حتی جنون و آلزایمر زودرس می‌شود!

سرب موجود در هوا به طور خاص باعث سقط جنین و تولد نوزادان ناقص‌العضو شده و ابتلا به بیماری اوتیسم و بیش فعالی را افزایش می‌دهد.

بیماری های قلبی

تنفس طولانی‌مدت هوای آلوده، باعث بروز بیماری های قلبی می‌شود. ذرات آلاینده‌ای مثل مونوکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن در صورت ترکیب با سیستم گردش خون، موجب اختلال در عملکرد قلب و بستن رگ‌ها و در نهایت سکته قلبی می‌شود.

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

بیماری های روحی

بیماری های ناشی از آلودگی هوا تنها محدود به ارگان‌های بدن نیستند. افسردگی و عدم کنترل خشم از مهم‌ترین عوارض تنفس هوای آلوده به حساب می‌آیند. هوا ناپاک قدرت تصمیم‌گیری افراد را کاهش داده و بروز افسردگی را تشدید می‌کند.

خستگی همیشگی، بی انرژی بودن استرس و اضطراب نه‌تنها روان انسان را به بازی می‌گیرد، بلکه باعث تپش قلب و تنگی نفس نیز می‌شوند. تصور کنید کثیفی هوا و نشستن خاک روی وسایل منزل افراد وسواسی، آن‌ها را تا چه حدی از جنون می‌کشاند!

تصور کنید ورزشکاری که عاشق دویدن است، چه حجم سنگینی از آلودگی را به ریه خود وارد می‌کند، به سرفه می‌افتد، بدخلق می‌شود و به تدریج از فعالیت محبوب خود دوری می‌کند.

تصور کنید کودکان و سالمندانی که باید در پارک‌ها با هم سن و سال‌های خود وقت بگذارند، مجبور به خانه‌نشینی می‌شوند و بی‌حوصلگی و انرژی سرکوب‌شده، روح و جسم آن‌ها را به تحلیل می‌برد.

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

سایر پیامدهای ناشی از آلودگی هوا

آثار مخرب آلودگی هوا تنها به موارد بالا محدود نمی‌شوند. پیری زودرس ریه‌ها، کوتاه شدن دوره زندگی، درد و عفونت گوش میانی، قرمزی چشم‌ها، نابینایی، سل، سرطان حلق و سرطان حنجره از دیگر عوارضی هستند که روند زندگی عادی انسان را تهدید می‌کنند.

آسمان آبی به رنگ خاکستری درآمده و آب‌های شفاف سیاه و کدر شده‌اند. هوای مسموم به هیچ جنبنده‌ای رحم نشان نمی‌دهد. پس به هر ترتیبی که شده باید نقش مؤثری در کاهش این فاجعه داشته باشیم. در غیر این صورت مشکلات و بیماری های ناشی از آلودگی هوا گریبان همه‌مان را می‌گیرد.

ارسال نظر