خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در کمین بهبودیافتگان کرونا

بر اساس تحقیقات انجام شده، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که با کووید 19 دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند، حدود 40 درصد بیشتر از سایرین است.  

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در کمین بهبودیافتگان کرونا

یک تحقیق گسترده نشان داده است افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، تا یک سال پس از ابتلا احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲ دارند. در واقع طبق گفته محققان، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، ۴۰ درصد بیشتر است.

زیاد العلی، محقق ارشد مرکز مراقبت‌های بهداشتی سنت‌لوئیس در میزوری به همراه دکتر شی اپیدمیولوژیست این مرکز، سوابق مربوط به ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از ابتلا به کرونا را بررسی کردند. این مطالعه بیش از 8 میلیون نفر از جمله ۱۸۰ هزار مبتلا به کووید-۱۹ را شامل می‌شد.

محققان مشاهده کردند که با افزایش شدت کووید-۱۹، خطر ابتلا به دیابت نیز افزایش یافته است. افرادی که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان یا بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند، در مقایسه با افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ نبودند و در بیمارستان بستری نشده بودند یا کارشان به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نکشیده بود، تقریبا 4 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

این یافته‌ها با یافته‌های مطالعه دیگری در آلمان که نسبت به این مطالعه جدید کوچک‌تر بود، مطابقت دارد.

العلی می‌گوید: «این خطر کم است، اما ناچیز و قابل چشم‌پوشی نیست. چراکه واضح است که ابتلا به کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت را تا یک سال بعد افزایش می‌دهد.»

خطر ابتلا به دیابت نوع 2

بر اساس این مطالعه جدید، افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، حدود ۴۰ درصد بیشتر از افراد دیگر به دیابت مبتلا می‌شوند.

این بدان معناست که به ازای هر هزار بیمار مورد مطالعه در گروه کنترل، تقریبا ۱۵ نفر مبتلا به دیابت در گروه مبتلایان به کووید-۱۹ تشخیص داده شد و تقریبا همه موارد، به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند. وضعیتی که در آن بدن نسبت به انسولین مقاومت می‌کند یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند.

محققان دریافتند که حتی بیمارانی که ابتلای خفیف به کووید-۱۹ داشتند و هیچ فاکتور خطر قبلی برای ابتلا به دیابت نداشتند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند.

بیشتر بدانید: اختلال در عملکرد روده بر اثر کرونای شدید

علاوه بر این، افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالا که یک معیار برای سنجش اضافه‌وزن و میزان چاقی و یک عامل خطر قابل‌توجه برای دیابت نوع ۲ است، بیش از دو برابر خطر ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کرونا دارند.

این مطالعه جدید و بسیاری از مطالعات دیگر در این حوزه به شناخت ما از پیامدهای درازمدت ابتلا به کووید-۱۹ اضافه می‌کند. اگرچه این بدان معنا نیست که این یافته‌ها مطمئنا برای همه مردم صادق خواهد بود، اما افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌تواند باعث افزایش چشمگیر تعداد افراد مبتلا به این بیماری در سطح جهان شود.

طبق اظهارات العلی، این همه‌گیری بالاخره فروکش می‌کند ولی میراث آن در جهان باقی خواهد ماند، هرچند سیستم‌های مراقبت بهداشتی آمادگی مقابله با آن را ندارند.

جالب است بخوانید: کرونا در مردان بیش از زنان منجر به ابتلا و فوت می‌شود

منبع: ایسنا

ارسال نظر