دانشمندان الگوی پنهانی آگاهی را در مغز بیماران کما شناسایی کردند

دانشمندان از تکنیک های تصویربرداری پیشرفته برای شناسایی فعالیت مغز و مناطق مرتبط با تفکیک حرکتی شناختی (CMD) یا «آگاهی پنهان» استفاده کردند.

دانشمندان الگوی پنهانی آگاهی را در مغز بیماران کما شناسایی کردند

CMD حالتی است که در آن فرد در حالت کما و بی پاسخ به نظر می رسد در حالی که از درون نشانه هایی از فعالیت هوشیار مغز قابل تشخیص است.

این یافته ها که توسط تیمی از دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده گزارش شده است، ممکن است به پزشکان کمک کند تا در آینده به راحتی CMD را شناسایی کنند و درمان های بهتری را برای افرادی که می توانند آنچه را که به آنها گفته می شود را درک کنند اما نمی توانند به آن پاسخ دهند، انجام دهند.

CMD در حدود 15 تا 25 درصد از افراد مبتلا به آسیب های مغزی از ضربه به سر، خونریزی مغزی یا ایست قلبی اتفاق می افتد. در این بیماران چیزی بین دستورالعمل هایی که از مغز می آید و ماهیچه هایی که برای انجام آن دستورات لازم است، می شکند.

Qi Shen، متخصص آمار زیستی از دانشگاه کلمبیا می گوید:« با استفاده از تکنیکی که ما توسعه داده ایم به نام تجزیه و تحلیل دو خوشه بندی، توانستیم الگوهای آسیب مغزی را که در بین بیماران مبتلا به CMD مشترک است و در مقایسه با بیماران بدون CMD وجود دارد، شناسایی کنیم.»

الکتروانسفالوگرام(EEGs) برای بررسی مغز 107 شرکت کننده در این مطالعه که از آنها خواسته شد حرکات ساده انجام بدهند استفاده شد که 21 نفر مبتلا به CMD شناسایی شدند.

این کار با اسکن های تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI) و تکنیک های یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوهای مطبق با CMD با مناطق و فعالیت های خاص مغز دنبال شد.

تمام بیماران CMD ساختار های دست نخورده مغز مرتبط با برانگیختگی و درک فرمان داشتند، که نشان می دهد دستورالعمل های شفاهی واقعا قابل شنیدن و درک است. با این حال شکاف های ساختاری در مناطق مربوط به کنش فیزیکی وجود داشت که ناتوانی در حرکت در پاسخ را توضیح میداد.

تحقیقات بیشتری برای تنظیم دقیق این تکنیک ها و شناسایی دقیق تر CMD از طریق اسکن مغز، مورد نیاز است، اما در نهایت می تواند به متخصصان سلامت توانایی تشخیص دقیق تری را بدهد. علاوه بر این ممکن است به شناسایی بیمارانی که شانس بهبودی را دارند کمک کند.

هدف نهایی این است که این نوع تجزیه و تحلیل و تشخیص در هرجایی که آسیب های مغزی درمان می شود از طریق استفاده از اسکن EEG و MRI و دانش عمیق تر درمورد اینکه کدام نوع آسیب مغزی واقعا بر آگاهی تاثیر می گذارد، در دسترس باشد.

تحقیقات برای کمک به افرادی که در حالت های شبه کما گیر کرده اند ادامه دارد و یکی از راه های بهبود درمان این است که درک بهتری از سطح هوشیاری بیماران داشته باشیم.

یان کلاسن، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه کلمبیا، می گوید:« مطالعه ما نشان می دهد که ممکن است بتوان با استفاده از تصویربرداری ساختار مغزی دردسترس، هوشیاری پنهان را غربال کرد و تشخیص CMD را یک قدم به استفاده کلی بالینی نزدیکتر کرد.»

این تحقیق در Brain منتشر شده است.

ارسال نظر