نوید درمان بیماری ام اس با کمک سلول‌های بنیادی

پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که سلول‌های مزانشیمال با خاصیت ضدالتهابی می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم کنند.

نوید درمان بیماری ام اس با کمک سلول‌های بنیادی

درمان ام اس با کمک سلول‌های بنیادی

اگرچه بیماری ام‌اس هنوز درمان قطعی ندارد، اما برخی نشانه‌های امیدوارکننده، از استعمال سلول‌های مزانشیمال در جهت بالا بردن سیستم ایمنی بدن حکایت می‌کنند.

ام‌اس گونه‌ای از بیماری شناخته‌شده التهابی خودایمنی درگیرکننده سیستم اعصاب مرکزی است. این بیماری غلاف میلین پوشش‌دهنده عصب را مورد هدف قرار می‌دهد و به این ترتیب، میلین در بافت سفید مغز و دیگر اعصاب بدن تخریب شده و سبب بروز بسیاری از اختلالات می‌شود.

از جمله اختلالات حرکتی ناشی از این بیماری، احساس سنگینی، ضعف عضلانی، بینایی، سفتی و همچنین اختلالات حسی مانند درگیری سیستم بینایی، تاری دید، درد کره چشم، کوری، دوبینی، درگیری سیستم شنوایی، سرگیجه، عدم تعادل، تهوع و استفراغ، درگیری سیستم ادراری و تناسلی و از بین رفتن عملکرد مثانه و عملکرد جنسی است.

درمان ام اس با کمک سلول های بنیادی

2 مورد از هر 3 مورد بیماری در سن بین 20 الی 40 سال اتفاق می‌افتد و زنان، بیش از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. طی دهه اخیر، بیش از 1000 بیمار مبتلا به بیماری‌های خودایمنی با کمک سلول‌درمانی و با سلول‌های مختلف مورد درمان قرار گرفته‌اند که در 30 درصد آن‌ها، بیماری وارد فاز خاموشی شد.

از آنجا که سلول‌های مزانشیمال، خاصیت ضدالتهابی در محیط درون‌کشتگاهی و درون‌جانداری دارند، این سلول‌ها به منظور تنظیم سیستم ایمنی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد این خاصیت در اثر فاکتورهای هومورال و پاراکرین منطقه‌ای باشد.

در فاز اول مطالعات گوناگونی، از سلول‌های مزانشیمال گرفته‌شده از خون بند ناف استفاده شده است که در محیط آزمایشگاه تکثیر یافته‌اند. در این مطالعه، هیچ پیشامدی متفاوت با انتظار محققین رخ نداده و اثری از تشکیل بافت اکتوپیک مشاهده نشده است.

همچنین بخوانید: درمان ایدز برای نخستین بار با پیوند سلول های بنیادی

منبع: تسنیم

ارسال نظر