شناسایی سویه جدید و خطرناک ویروس ایدز در هلند

محققان به تازگی از شناسایی سویه جدیدی از ویروس ایدز در هلند خبر داده‌اند که بسیار خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی بوده و خیلی زود سیستم ایمنی بدن را از پای درمی‌آورد.

شناسایی سویه جدید و خطرناک ویروس ایدز در هلند

سویه خطرناک ویروس ایدز در هلند

طبق تحقیقات اخیر، ویروس‌ها قادر به تکامل هستند و ممکن است خطر آن‌ها بیشتر شود. ویروس اچ آی وی به عنوان عامل بیماری ایدز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

محققین دانشگاه آکسفورد اخیرا سویه جدیدی از ویروس ایدز را با نام VB شناسایی کرده‌اند که بسیار خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی بوده و سیستم ایمنی بدن را سریع‌تر ضعیف می‌کند.

با این وجود به سبب بالا بودن سطح آگاهی افراد نسبت به این بیماری، رعایت نکات بهداشتی و در ضمن واکنش مثبت این ویروس نسبت به درمان‌های مدرن، دانشمندان چندان نگران سویه جدید ویروس ایدز نیستند و دلیلی برای اعلام گسترده هشدار در مورد آن نمی‌بینند.

ویروس ایدز در هلند

سطح خون مبتلایان VB حدود 3.5 تا 5.5 برابر آلوده‌تر از سطح خون بیماران HIV معمولی است. با این حال، مبتلایان VB نیز با شروع درمان، بهبود و تقویت سیستم ایمنی مشابه را از خود نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید: درمان کامل ایدز به زودی آزمایش انسانی می‌شود

گفته می‌شود این ویروس در اواخر سال 1980 و اوایل دهه 90 در هلند به وجود آمده و در حوالی سال 2010 به سبب افزایش آگاهی و درمان گسترده اچ آی وی در هلند فروکش کرده است.

سویه VB زیرمجموعه گونه ویروس ایدز موسوم به B بوده که تا کنون 105 مورد از ابتلا به آن در هلند و 4 مورد در خارج از هلند (بلژیک و سوئیس) شناسایی شده است.

ویروس ایدز به تغییر و جهش معروف است، به طوری که افراد مبتلا به این بیماری معمولا دچار نوع متفاوت از ویروس هستند. سویه VB به نوبه خود محصول 500 جهش بوده و این موضوع نشان می‌دهد که جهش ویروس‌ها همیشه به منزله تضعیف آن‌ها نیست.

ارسال نظر