شیوع سریع و نگران‌کننده امیکرون پنهان

پژوهشگران نگران انتشار سریع سویه فرعی BA.2 هستند که به آن امیکرون پنهان نیز گفته می شود. این سویه فرعی می تواند به جدیت و خطرناکی سویه دلتا باشد.

شیوع سریع و نگران‌کننده امیکرون پنهان

شیوع نگران‌کننده امیکرون پنهان

سویه فرعی امیکرون (BA.2) به سرعت در حال گسترش در جهان است و اکنون بیش از یک مورد از هر ۵ عفونت جدید کروناویروس شناسایی شده در سراسر جهان را شامل می‌شود.

به نقل از اِوری دی هلث، انجمن پزشکی آمریکا، سویه فرعی امیکرون موسوم به BA.2 را گاهی اوقات به عنوان «امیکرون پنهان» معرفی می‌کند، زیرا دارای جهش‌های ژنتیکی است که می‌تواند تشخیص آن را از نوع دلتا با استفاده از آزمایش PCR در مقایسه با نسخه اصلی امیکرون (BA.1) دشوارتر کند.

زیرسویه BA.2 اکنون در ۱۰ کشور شیوع بسیار بالایی دارد: بنگلادش، برونئی، چین، دانمارک، گوآم، هند، مونته نگرو، نپال، پاکستان و فیلیپین.

همچنین بخوانید: جهش جدید اومیکرون چیست؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، شواهد اولیه نشان می‌دهد که این سویه سرعت انتقال بالاتری دارد، اما در این مرحله هیچ شواهدی مبنی بر آسیب‌پذیرتر بودن BA.2 وجود ندارد و به نظر می‌رسد واکسن‌ها به همان اندازه که علیه سویه اولیه امیکرون مؤثر هستند، در برابر این سویه هم مؤثر هستند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که BA.2 ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشد که به اندازه انواع قبلی مانند دلتا، قادر به ایجاد بیماری‌های جدی است.

محققان تاکید دارند که «داده‌های ما نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که BA.2 نگران‌کننده‌ترین سویه برای سلامت جهانی باشد. ما معتقدیم که BA.2 باید به‌ عنوان سویه منحصربه‌فرد نگران کننده شناخته شود.»

با توجه به آمار به دست آمده، شیوع این بیماری در کشورهای متعددی مخصوصا اسلواکی، لتونی و بلاروس در حال افزایش است. روسیه به عنوان سازنده واکسن اسپوتنیک، طی دو هفته اخیر با افزایش 79 درصدی موارد ابتلا به امیکرون پنهانی مواجه بوده است.

منبع: مهر

ارسال نظر