واکسن سینوفارم بهتر است یا آسترازنکا؟

روند واکسیناسیون کرونا شروع شده است و مردم در حال واکسینه شدن هستند. اما تنوع واکسن‌ها باعث شده مردم نسبت به مزیت‌های هرکدام از واکسن‌ها کنجکاو باشند. با این تفاسیر، واکسن سینوفارم بهتر است یا آسترازنکا؟

واکسن سینوفارم بهتر است یا آسترازنکا؟

واکسن سینوفارم بهتر است یا آسترازنکا؟

با شروع واکسیناسیون و تنوع واکسن کرونا برای تزریق کردن، مردم کنجکاو شدند که تفاوت هر واکسن در چیست؟ از آنجایی که مردم به مبحث مقایسه کردن محصولات علاقه دارند، این اتفاق برای واکسن‌های کرونا نیز رخ داد.

تاکنون سه واکسن سینوفارم، برکت و آسترازنکا در ایران موجود است که مراکز واکسیناسیون در حال تزریق این واکسن‌ها هستند. اما واکسن سینوفارم و آسترازنکا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در ادامه به مقایسه این دو واکسن کرونا می‌پردازیم.

تفاوت واکسن‌های کرونا تفاوت واکسن‌های کرونا

مقایسه آسترازنکا و سینوفارم

واکسن آسترازنکا در ۱۵ کشور جهان با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید می‌شود. واکسن‌های موجود در ایران از کشورهای کره جنوبی، روسیه، ژاپن و ایتالیا وارد می‌شوند. ترکیب این واکسن بر اساس ویروس مرده کرونا تولید نشده است. در واقع تولیدکنندگان از بخشی از پروتئین ویروس استفاده کرده‌اند.

واکسن سینوفارم توسط کشور چین تولید می‌شود. این واکسن از چین وارد ایران می‌شود که در حال حاضر در تمام مراکز واکسیناسیون ایران موجود است. ترکیب واکسن از ویروس مرده کرونا است که بخشی از پروتئین‌های Spike ویروس از طریق واکسن وارد بدن می‌شود. بدن علیه کرونا پادتن تولید می‌کنه که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس می‌شود.

بر اساس آزمایشات انجام شده، واکسن آسترازنکا در برابر ویروس اصلی کرونا ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. اما به دلیل جهش ویروس و شیوع گونه دلتا کووید-۱۹، این واکسن تا میزان ۶۰ تا ۶۷ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند. در واقع آسترازنکا مقاومتی ۶۷ درصدی در برابر کرونا دلتا دارد.

واکسن سینوفارم علیه ویروس اصلی کرونا میزان ۷۵ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند. این واکسن در برابر ویروس کرونا دلتا نیز میزان ۵۰ درصد مقاومت از خود نشان می‌دهد. البته این میزان برای سنین مختلف متغیر است. اما میزان ذکر شده درصد میانگینی است که دانشمندان اعلام کرده‌اند.

تزریق واکسن کرونا تزریق واکسن کرونا

کدام واکسن را تزریق کنیم؟

مسئله‌ای که سازمان جهانی بهداشت روی آن تأکید دارد، این است که تمام افراد واکسینه شوند. با توجه به اینکه همه واکسن‌ها در برابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد می‌کنند، هر واکسنی که مورد تأیید این سازمان قرار گرفته می‌تواند ایمنی بدن افراد را افزایش دهد.

بنابراین،‌ هر دو واکسن آسترازنکا و سینوفارم میزان قابل توجهی ایمنی در بدن ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است، تزریق دو دوز واکسن کرونا به این معنی نیست که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود. پس از تزریق واکسن، همچنان به ماسک زدن و رعایت‌ پروتکل‌ها ادامه دهید. امیدواریم با صحت و سلامتی زنجیره ویروس کرونا شکسته شود و همه به زندگی عادی خود برگردند.

نظر شما درباره تفاوت واکسن سینوفارم و آسترازنکا چیست؟ شما از کدام واکسن استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

همچنین در کلیک بخوانید: عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟

ارسال نظر