کارت واکسن کرونا چیست و به چه دردی می‌خورد؟

کارت واکسن کرونا چیست و چه فایده‌ای دارد؟ آیا می‌توانیم بعد از تزریق هر دو دوز واکسن، کارت تزریق واکسن کرونا را دور بیندازیم؟ اهمیت این کارت چیست؟ برای اطلاع پیدا کردن از پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.

کارت واکسن کرونا چیست و به چه دردی می‌خورد؟

کارت واکسن کرونا چیست؟

این روزها چنانچه خودتان یا یکی از بستگان نزدیکتان موفق به دریافت واکسن کرونا شده باشید، حتماً دیده‌اید که مرکزی که برای واکسیناسیون به آنجا مراجعه می‌کنید، یک کارت واکسن به شما می‌دهد. باید بدانید که این کارت تفاوت مهمی با دیگر مدارک پزشکی مثل نسخه و برگه جواب آزمایش دارد و نگهداری از آن حالا حالاها لازم و ضروری است، پس حتماً باید مراقبش باشید.

روی این کارت ابتدا مشخصات اولیه شما شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و کدملی درج می‌شود و بعد مشخصات واکسنی که دریافت می‌کنید؛ یعنی نام واکسن دریافتی موردنظر (سینوفارم، آسترازنکا، برکت و ...) و همچنین تاریخ دریافت دوز اول و نیز تاریخ مراجعه برای دوز دوم. یعنی تا زمانی که این کارت را به همراه دارید یادتان می‌ماند که چه زمانی باید برای دریافت دوز دوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنید.

اما آیا تنها فایده داشتن کارت واکسن کرونا همین است؟ مسلماً خیر.

یک گواهی تقریباً معتبر برای سفر در دوران پاندمی

تا زمانی که هنوز در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به سر می‌بریم، داشتن کارت واکسن کرونا مدرک مهمی است که به دیگران ثابت می‌کند شما علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اید. این کارت به ویژه برای سفر به کشورهای خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر برخی کشورها هستند که ارائه گذرنامه و اجازه سفر به مرزهایشان را صرفاً منوط به داشتن کارت واکسن کرونا کرده‌اند و حتی سختگیری‌هایی هم به لحاظ نوع واکسن دریافتی دارند. هرچند سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به دلیل عدم برخورداری برابر همه کشورها از واکسن کرونا و ایجاد فضایی دوقطبی این کار را ناعادلانه می‌دانند، اما طبیعی است که هر کشوری برای حفاظت از مرزها و سلامتی شهروندانش پروتکل‌هایی را در نظر می‌گیرد و ارائه کارت واکسن معتبر یکی از آن‌هاست.

کارت واکسن کرونا

البته اخیراً با توجه به شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا چون دلتا و لامبدا، سختگیری برخی کشورها بیشتر هم شده و علی‌رغم داشتن کارت واکسن کرونا، همچنان از مسافرانشان در بدو ورود به مرز آزمایش کرونا می‌گیرند.

پیشنهاد می‌شود چنانچه می‌دانید در آینده نزدیک قصد سفر به خارج از مرزها را دارید، در حفاظت بیشتر از کارت واکسن‌تان بکوشید و مراقب باشید تا خراب نشود.

بیشتر بخوانید: کرونا لامبدا چیست و درباره آن چه می‌دانیم؟

در صورتی که کارت واکسن کرونا را گم کردیم چه کار کنیم؟

چنانچه کارت واکسن کرونایتان را گم کردید لازم نیست چندان نگران شوید، زیرا اطلاعات واکسیناسیون شما در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت و نیز مرکز بهداشتی که واکسن‌تان را در آنجا دریافت کردید، نگهداری می‌شود. می‌توانید با مراجعه دوباره به همان مرکز از آن‌ها بخواهید مجدداً برایتان کارت صادر کنند.

البته ممکن است به دلیل شلوغی و ازدحام مردم برای دریافت واکسن کرونا این کار قدری طول بکشد، پس بهتر است از قبل با مرکز مورد نظر تماس بگیرید یا خلوت‌ترین ساعت ممکن را برای مراجعه به آن‌ها انتخاب کنید.

مورد عجیب روزهای کرونا؛ صدور کارت واکسن جعلی!

عجایب دوران همه‌گیری ویروس کرونا انگار هنوز پایان ندارد و یکی از تازه‌ترین این موردها، خرید و فروش کارت‌های واکسن جعلی در فضای مجازی است که اخیراً در ایران هم نمونه‌هایی از آن دیده شده است.

سودجویانی که این نوع کاسبی جدید را برای خودشان انتخاب کرده‌اند، به افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند واکسن بزنند اما نیاز به کارت واکسن دارند و نیز افرادی که هنوز نوبت دریافت واکسن‌شان نشده، کارت واکسن جعلی صادر می‌کنند.

این موضوع آنقدر جدی شده که اخیراً اداره پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا (اف‌بی‌آی) هم به مردم در خصوص خطرات به اشتراک گذاشتن کارت‌های تأیید واکسن کووید-۱۹ و فروش غیرقانونی المثنی (کپی) این کارت‌‌ها هشدار داده است.

کارت واکسن کرونا

گرچه به اشتراک گذاشتن هر تصویری از واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در فضای مجازی می‌تواند به تشویق بیشتر مردم برای دریافت واکسن کمک کند، اما اف‌بی‌آی از مردم خواسته نسبت به اشتراک‌گذاری مدارک شخصی‌شان دقت بیشتری داشته باشند تا هم اطلاعات شخصی‌شان به سرقت نرود و هم سوءاستفاده‌کنندگان با استفاده از تصاویر این مدارک اقدام به تولید کارت‌های جعلی نکنند.

اف‌بی‌آی تأکید کرده که چاپ و خرید و فروش کارت‌های واکسن، سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد و موجب گسترش بالقوه ویروس کرونا در میان افراد واکسینه نشده می‌شود.

همچنین استفاده از این کارت‌ها و مدارک جعلی و تقلبی می‌تواند هنگام سفر دردسرهایی را برای فرد ایجاد کند و چنانچه مسئولان فرودگاهی هنگام بررسی مدارک متوجه جعلی بودنشان بشوند، از سفر کردن آن فرد جلوگیری به عمل می‌آورند.

بیشتر بخوانید: بعد از مثبت شدن تست کرونا چه باید کرد؟

ارسال نظر