آشنایی با پارکینگ های نسل آینده با امکان پارک خودکار خودرو

تحولی عظیم در عصر تولید وسایل خودکار در حال وقوع است و این بار قرار است پارکینگ ها قادر به پارک خودکار خودروها با استفاده از ریموت و از راه دور و بدون نیاز به راننده باشند.

آشنایی با پارکینگ های نسل آینده با امکان پارک خودکار خودرو

به گزارش کلیک، در ژانویه سال ۲۰۱۶، تسلا موتورز طرحی را به نام "سامون" معرفی کرد که در آن بسیاری از وسایل نقلیه جدید تولیدی تسلا موتورز قادر باشند تا خودشان را با استفاده از یک گوشی هوشمند یا وسیله ای دیگر پارک کنند. به این ترتیب صاحبان خودرو می توانند از راه دور در گاراژ را باز کنند، وارد پارکینگ شده و خودرو را پارک کنند و سپس آن را خاموش کنند. وقی هم که دوباره خودرو را لازم دارند، می توانند به همان ترتیب عمل کنند.

شرکت های خودروسازی دیگر هم بر روی پروژه های مشابه کار می کنند تا بتوانند خودروها را به جایی برسانند که خودشان را پارک کنند. حتی مدتی پیش هم یک محوطه پارکینگ در نشویل را به مساحت ۵۰ هکتار برای انجام آزمایشات در این زمینه مورد استفاده قرار دادند.

به این منظور، مجریان این طرح تصمیم دارند تا در این فضا مجموعه ای از پنل های خورشیدی و سقف های دارای باغ را هم به کار ببرند. اما چیزی که این مجموعه را از سایر مجموعه های مشابه متتمایز می کند، این است که قرار است این پارکینگ علاوه بر امکانات مورد استفاده برای خودروهایی مثل سامون، به خطوط حمل و نقل وسیع تر هم متصل است.

tennessee-development-tpudc-626x381

متخصصان عقیده دارند که بین دو تا پنج سال آینده این تکنولوژی قادر خواهد بود تا نیاز راننده ها را درباره پارکینگ تغییر دهد. علاوه بر آن به این ترتیبی که حمل و نقل در حال پیشروی است، سازه های موجود ممکن است نیازمند تغییرات اساسی باشند و سازه های جدیدی جای سازه های فعلی را بگیرند همان طور که مجریان طرح نشویل در حال برنامه ریزی و اجرای آن هستند.

برایان رایت که بنیانگذار شرکت Town Planning & Urban Design Collaborative، یعنی همان شرکت مجرری طرح نشویل است، در این باره توضح داده است: این فقط مشتریان نیستند که ما را به حرکت به سمت جلو سوق می دهند، بلکه حتی گروه های سرمایه گذاری هم مبالغ هنگفتی را برای تکمیل این پروژه تزریق می کنند و می گوین که نیاز دارند که چنین پروژه ای حتما در اولویت قرار بگیرد.

خودروهای خودکار شاید بیشتر در جایی به کمک ما بیایند که فضا برای پارک کردن کافی نباشد. به علاوه وقتی نیاز به داشتن فضای بیشتر برای پیاده شدن سرنشینان نداشته باشیم، خودروها می توانند در فضایی نزدیک به یکدیگر پارک شوند. فشرده کردن فضای پارکینگ ها می تواند تا چندین میلیون دلار هزینه های ساخت ساختمان را پایین تر بیاورد. اما این فقط بخش کوچکی از مزیت های خودروهای خودکار است.

بعد دیگری از پروژه خودروهای خودکار، خودروهای متصل است! فرقی ندارد که مالکین این خودروها متعلق به یک نفر باشند یا چند نفر؛ قابلیت کنترل و پارک از راه دور خودروها باعث می شود که حتی نیازی نباشد تا پارکینگ ها در مرکز شهر یا مراکز خرید قرار گرفته باشند، چون می توانند بعد از پیاده شدن سرنشینان، خودشان را جایی دورتر پارک کنند! پس می توانیم پارکینگ ها را به مناطقی دورتر منتقل کنیم که تغییری بزرگ هم برای خود پارکینگ ها و هم برای فضای اطراف آن هاست.

راسل پرستون که یک طراح شهری است گفته است: امروزه واقعا نیاز داریم تا شهرهایمان زنده و فعال باشند و تکنولوژی هایی از این دست به ما امکان می دهد تا بتوانیم شهرها را بر اساس افراد طراحی کرده و نیازی نباشد تا دو تن خودرو را در فضای مرسوم امروزی جا دهیم!

وی ادامه داد: مردم به فضای پارکینگشان نیاز دارند و حتی می خواهند این فضا در مقابل یک فروشگاه و یا ساختمان بزرگ تر باشد. اما راه حل بهتری هم هست و آن همین منتقل کردن پارکینگ ها به واسطه طراحی خودروهای خودکار است.

پاک کردن ردپای پارکینگ ها

احتمالا نشویل نخستین شهر در ایالات متحده خواهد بود که اقدام به ساخت پارکینگ با ایده خودروهای خودکار و به هم پیوسته را اجرا خواهد کرد. هرچند که تنها جایی نیست که طراحان و سرمایه گذاران برای این کار در نظر گرفته باشند.در سامرویل ایالت ماساچوست هم دولت و مسئولان حمل و نقل باور دارند که می توانند چنین پروژه ای را پیاده سازی کنند.

سامرویل که با داشتن ۸۰۰۰۰ جمعیت، مساحتی معادل ۴ مایل مربع دارد، به کمک شهردار خود، جوزف کوتاتون، در صدد است تا فضای مربوط به پارکینگ ها را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. وی در این باره گفته است: چنین اقداماتی همیشه به نظر سخت و پررقابت می آمدند ولی ما امروزه می دانیم که اگر راه حل سیستم محور را دنبال کرده و به قابلیت حمل به عنوان بخشی از اکوسیستم نگاه کنیم، انجام چنین کارهایی اصلا پیچیده نیست.

بخشی از برنامه کورتاتون در این باره است که فضای مورد استفاده برای چارکینگ های موجود را ارزیابی کنیم. در فضایی که خودروهای خودکار پارکینگشان را با خودروهای متدوال امروزی به اشتراک می گذارند، می توان انتظار داشت که فضای پارکینگ ها تا ۲۶ درصد کاهش یابد. چنانچه یک پارکینگ فقط برای خودروهای خودکار طراحی شود، این کاهش فضای مورد نیاز می تواند به ۶۲ درصد برسد.

یکی از شرکت های پیشرو در این عرصه اعلام کرده است که با ساخت چنین پارکینگ هایی تا ۱۰۰ میلیون دلار می تواند در ساخت یک پارکینگ صرفه جویی شود.

کاهش فضای مورد نیاز برای پارکینگ باعث کاهش هزینه ها می شود

پاییز امسال شهردار سامرویل تصمیم دارد تا قوانین مورد نیاز برای اجرای این پروژه را پیش از آن که "انجمن ریش سفیدان" شهر با آن مخالفت کنند، تغییر دهد. در حال حاضر قرار است دو پارکینگ جدید با جمعیت کم در سامرویل ساخته شود.

براد راوسون مدیر حمل و نقل سامرویل درباره این موضوع گفته است: این موضوع به جایی رسیده است که می توانیم بگوییم که اگر آن را اجرایی کنیم، بقیه هم با ما همراه می شوند. اگر بیش از حد پارکینگ های به شیوه امروزی را بسازییم، در واقع باعث افزایش ترافیک در خیابان ها می شویم.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که توسط دانشگاه کانکتیکات صورت گرفته بود، این موضوع را به وضوح نشان داد. پژوهشگران این دانشگاه قوانین محله ای نیو هاون را مطالعه کردند.در دهه ۱۹۵۰ هر دو شهر کمبریج در ماساچوست و نیوهاون در کانکتیکات حداقل کیفیت پارکینگ مورد نیازشان را درست مانند سامرویل تاسیس کردند. در سال ۱۹۸۱، کمبریج نخستین شهری بود که روند عادی را شکسته و به جای ساخت پارکینگ هایی با حداقل امکانات لازم، اقدام به ساخت پارکینگ هایی با کیفیت بسیار بالا کرد که این کار موجب شد تا از گسترش بیشتر پارکینگ ها جلوگیری شده و افراد به استفاده از سایر روش های حمل و نقل، به جای استفاده از وسیله شخصی خود روی بیاورد.

پرستون در این باره گفته است: پارکینگ بخشی مهم و اساسی در معماری امروز دارد و باید به نحوی طراحی شود تا هم به عنوان پارکینگ مورد استفاده خوبی داشته باشد و هم محلی برای برگزاری رویدادها باشد. البته احتمالا نمی شود پارکینگ های مخصوص خودروهای خودکار را همه جا بسازیم. اما مردم دارند کم کم به پارکینگ های چند منظوره فکر می کنند، چه این ویژگی ها دایمی باشند یا موقت. فقط کافی است تا این امکان را فراهم کنیم تا مردم از هر قشری بتوانند با توجه به کاری که انجام می دهند، گزینه های مختلفی برای انتخاب ونوع پارکینگ داشته باشند.

ارسال نظر