با HP Spectre، زیبا ترین و باریک ترین لپ تاپ جهان آشنا شوید

شرکت های تولید کننده رایانه و لپ تاپ سال هاست در تلاشند تا محصولات خود را جایگزین مک بوک ایر اپل کنند و تا کنون موفقیت هایی را نیز به دست آورده اند.

با HP Spectre، زیبا ترین و باریک ترین لپ تاپ جهان آشنا شوید

کلیک - لپ تاپ های تبدیل شونده، شامل لپ تاپ های ۲ در ۱ قابل تبدیل و لپ تاپ هایی با صفحه نمایش لمسی توانسته اند نظر مشتریان را به خود جلب کنند، ولی هیچکدام به پای محبوبیت لپ تاپ های اپل نمی رسند.

و حالا HP تصمیم گرفته است تا با یک استراتژی جدید به مقابله با مک بوک ایر برخیزد و آن چیزی نیست جز پایبند بودن به اصول و دوری از حاشیه های اضافی.

لپ تاپ جدید HP با نام Spectre نه تنها باریک ترین لپ تاپ دنیا محسوب می شود، بلکه یکی از زیبا ترین لپ تاپ ها ساخته شده تا به امروز است. این لپ تاپ از ویندوز ۱۰ استفاده می کند که باعث شده عملکردی بسیار مناسب را برای آن رقم بزند.

طراحی خارق العاده

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125706_HP-10

لپ تاپ های زیادی مشابه با مک بوک ایر در بازار وجود دارد که همگی از یک قاعده در طراحی پیروی می کنند: بدنه نقره ای با صفحه کلید مشکی. طراحی یک لپ تاپ جدید با ظاهری متفاوت کار چندان آسانی نیست.

لپ تاپ Spectre از ترکیبی از آلومینیوم تراش خورده و فیبر کربن ساخته شده و دارای طراحی بسیار تحسین بر انگیزی است.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125708_HP-13

HP دستگاه فوق العاده زیبایی خلق کرده است. این لپ تاپ دارای ضخامت ۱٫۰۴ سانتی متری است که نسبت به مک بوک ایر های ۱۱ و ۱۳ اینچی که ضخامت ۱٫۷۲ سانتی متری دارند بسیار قابل توجه است. همچنین وزن این لپ تاپ تنها ۱۱۱۱ گرم است که از مک بوک ایر ۱۳ اینچی با وزن ۱۳۴۲ گرم، سبک تر است. این لپ تاپ حتی از مک بوک ایر فوق باریک جدید اپل با ضخامت ۱٫۳۲ نیز باریک تر است.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125698_HP-37

اکنون نوبت به لولای تراش خورده و بی نظیر Spectre می رسد. HP برای این که بتواند این لپ تاپ را تا این حد باریک کند، پا را فراتر از قواعد ساخت لپ تاپ های رایج امروزی گذاشته است. برای باز و بسته کردن لپ تاپ، HP از پیستون لولاهای به کار گرفته شده در وسایل گران قیمت الهام گرفته است. نتیجه این تصمیم چیزی نیست به جز صفحه نمایشی که با حرکتی آهسته باز می شود. هنگام باز شدن لپ تاپ، این طور به نظر می رسد که گویا صفحه نمایش در بالای لولا شناور است. طراحی زیبا و منحصر به فرد این بخش حسی از لوکس بودن را به کاربر می دهد که بسیار خوشایند است.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125702_HP-42

در دو طرف صفحه کلید، اسپیکر های شرکت Bang & Olufsen به صورت مشبک به کار رفته است. این اسپیکر ها صدای چندان بلندی ندارد و صدای خروجی متوسط است ولی به لطف قرار گرفتن آن ها در بخش بالایی، صدای خروجی نسبت به صدای مک بوک ایر، که بلندگوهایش در زیر صفحه کلید قرار دارد، بسیار واضح تر است.

یک دستگاه متعادل

در دنیای رایانه ها همواره رابطه مستقیمی بین طراحی و عملکرد وجود دارد. در اکثر موارد لپ تاپ های باریک تر، سبک تر و کوچک تر با محدودیت قدرت و عمر باتری مواجه هستند. یک لپ تاپ ضخیم تر اگر چه بزرگ تر و سنگین تر است ولی قدرت بیشتر و طول عمر باتری بیشتری نیز دارد.

مک بوک ایر ۱۳ اینچی اپل از نظر عمر باتری یک قهرمان محسوب می شود. این لپ تاپ عملکرد قابل قبولی را نیز ارائه می دهد، ولی رزولوشن صفحه نمایش آن نسبت به استاندارد های دنیای امروز ضعیف محسوب می شود.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125684_HP-5

لپ تاپ Spectre دارای یک مدل با پردازنده نسل ششم اینتل Core i5 و مدل دیگری با پردازنده Core i7 است. این مدل ها به ترتیب ۱۱۶۹ و ۱۲۴۹ دلار قیمت گذاری شده اند. هر دو مدل به ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه حالت جامد (SSD) مجهز است. مدل سوم این لپ تاپ با دارا بودن پردازنده i7، مقدار ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه حالت جامد حدود ۱۴۹۹ دلار قیمت دارد.

عملکرد پردازنده این لپ تاپ با مک بوک ایر ۱۳ اینچی همتراز بوده و نسبت به مک بوک ایر ۱۲ اینچی که از یک پردازنده ضعیف Intel Core M استفاده می کند بسیار بهتر است.

لپ تاپ Spectre به عنوان یک دستگاه برای کار های روزانه انتخابی بسیار مناسب است. ویندوز ۱۰ نصب شده روی آن عملکرد بسیار خوبی دارد و مرورگر Edge نیز به خوبی از پس مرور وب بر می آید. استفاده از این مرورگر به جای کروم می تواند طول عمر باتری را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

طبق ادعای HP باتری این لپ تاپ با هر بار شارژ حدود ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه پاسخ گو خواهد بود. در تستی که ما انجام دادیم در طول یک روز با باز بودن تعداد زیادی تب در مرورگر های کروم و Edge، نوشتن متن در برنامه های ویرایش متن، پخش زنده موسیقی با استفاده از سرویس اسپاتیفای در پس زمینه، ویرایش تصویر در فوتوشاپ و مشاهده چند فیلم در یوتیوب، باتری دستگاه در حدود ۶ تا ۷ ساعت دوام آورد. درست است که این میزان دقیقا با ادعای HP برابری نمی کند، ولی برای یک روز کاری معمولی کافیست.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125716_HP-2

البته باید توجه داشت که طول عمر باتری شدیدا به کارهایی که با دستگاه انجام می دهید وابسته است. اگر شما پردازنده دستگاه را تحت فشار بگذارید، طبیعتا فن ها نیز با قدرت بیشتری باید کار کنند و شارژ باتری سریع تر خالی می شود.

اگر در مورد رزولوشن صفحه نمایش بپرسید، باید گفت که این لپ تاپ به صفحه نمایش full HD با رزولوشن ۱۹۲۰x1080 مجهز است. درست است که این میزان با کیفیت صفحه نمایش های رتینا قابل مقایسه نیست، ولی باید به یاد داشت که این لپ تاپ برای رقابت با مک بو ایر ساخته شده نه مک بوک ایر پرو ۱۳ اینچی. بنابر صفحه نمایش Spectre نسبت به مک بوک ایر که از رزولوشن ۱۴۴۰x900 برخوردار است، عملکرد قابل قبول تری دارد.

صفحه نمایش این لپ تاپ درخشان و کمی صیقلی تر و باز تابنده تر است (به دلایلی صفحه نمایش های HP معمولا از رقبایش صیقلی تر به نظر می رسد)، ولی زاویه دید خوب بوده و رنگ ها واقعی به نظر می رسد.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125664_HP-6

تایپ کردن با صفحه کلید Spectre تجربه ای دوست داشتنی است. کلید ها فاصله مناسبی از هم دارند و می توان آن ها را تا ۱٫۳۳ میلی متر فشار داد که نسبت به صفحه کلید تخت مک بوک ۱۲ اینچی که حسی مثل فشار دادن انگشتان به یک تکه سنگ را دارد، خیلی بهتر است.

HP همواره با ترک پد دستگاه های خود مشکل داشته است. ترک پد شیشه ای قرار گرفته در Spectre در جای مناسبی قرار گرفته که می تواند عملکرد بهتری را رقم بزند. ولی موس هر از گاهی دارای تاخیر و لگ می شود. شما می توانید سرعت آن را از طریق تنظیمات سیستم افزایش دهید، ولی کیفیت ترک پد باید باید بهتر از این می بود.

درگاه USB-C پادشاهی بلامنازع

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125670_HP-15

این روز ها USB-C به خدای درگاه ها تبدیل شده است! این درگاه علاوه بر کوچک تر بودن نسبت به همتایان خود، برگشت پذیر است (می توان از هر دو طرف کابل را متصل کرد)، می تواند دستگاه را شارژ کند و علاوه بر این ها امکان انتقال اطلاعات و خروجی ویدیویی نیز دارد.

با این که تنها یک سال از معرفی این درگاه می گذرد، دستگاه های زیادی تا به حال از آن استفاده کرده اند. تولید کنندگان رایانه هنوز آمادگی کامل برای استفاده از این درگاه و رها کردن درگاه های قدیمی تر مثل HDMI و USB 3.0 را ندارند، ولی HP این ریسک را پذیرفته و فقط از درگاه USB-C در Spectre استفاده کرده است.

بر خلاف اپل، HP آن قدر باهوش است که بفهمد کاربران به بیش از یک درگاه نیاز دارند و به همین علت ۳ درگاه USB-C برای دستگاه خود در نظر گرفته است که همه آن ها قادرند لپ تاپ را شارژ کنند. دو عدد از این درگاه ها از سرعت تاندربولت ۳ نیز پشتیبانی می کنند. هر سه درگاه USB-C قادرند محتوا های ویدیویی با کیفیت ۴K ارائه دهند (که البته فقط دو عدد از آن ها را می توان با هم استفاده کرد).

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125675_HP-16

با داشتن سه درگاه USB-C شما می توانید بدون نیاز به خرید داک یا آداپتور های جانبی، به صورت همزمان Spectre را شارژ کنید، محتوای موجود در لپ تاپ را به صفحه نمایش دیگری منتقل کنید و یکی از لوازم جانبی خود را به لپ تاپ متصل کنید. البته برای متصل کردن وسایلی که از درگاه های قدیمی استفاده می کنند به درگاه USB-C باید یک آداپتور خریداری کنید، ولی قیمت این نوع از آداپتور ها بسیار ارزان تر است. تعداد دستگاه هایی که از درگاه USB-C استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش است (مثل هارد درایو ها و حافظه های فلش) و تعداد آن ها نسبت به سال گذشته بسیار بیش تر شده است.

متاسفانه لپ تاپ Spectre فاقد اسلات کارت حافظه SD است. این مورد در تعداد زیادی از لپ تاپ های جدید دیگر نیز در حال مشاهده شدن است که اتفاق ناراحت کننده ایست. برای افرادی که زیاد عکس می گیرند و می خواهند سریع آن ها را به لپ تاپشان منتقل کنند این یک فاجعه است.

یک ایده انقلابی

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_125710_HP-46

هنگامی که استیو جابز در سال ۲۰۰۸ از مک بوک ایر اصلی رونمایی کرد، انتظارات ما از لپ تاپ ها برای همیشه تغییر کرد.

اپل دو اصل اساسی را سر لوحه کار خود قرار داد: طراحی حرفه ای و ضخامت کمتر ملاک های اصلی برای انتخاب یک لپ تاپ است، ولی قدرت و درگاه ها چندان اهمیت ندارد. ولی اپل اشتباه می کرد. اگر چه مردم برای این ملاک ها ارزش زیادی قائلند ولی بسیاری نیز از لپ تاپ خود عملکرد قدرتمندی را انتظار دارند. اپل سر انجام در سال ۲۰۱۰ با باز طراحی مک بوک ایر این ویژگی را به لپ تاپ خود افزود.

و اکنون HP در حال انجام کار مشابهی در دنیای ویندوز است.

لپ تاپ HP Spectr به حواشی نمی پردازد. این لپ تاپ نه به صفحه نمایش لمسی مجهز است، نه صفحه نمایش قابل چرخش دارد و نه از ۴K باتری خور پشتیبانی می کند. این لپ تاپ روی خصوصیات حیاتی یک لپ تاپ باریک و سبک متمرکز است که همان عملکرد قدرتمند، صفحه نمایش درخشان و واضح، صفحه کلید خوش ساخت، ترک پد خوب و باتری با عمر بالا می باشد.

ارسال نظر