نگاهی به وضعیت بحرانی کمپانی اچ‌تی‌سی؛ احتمال معرفی گوشی HTC 10 در دو نسخه ویندوزی و اندرویدی

ظاهرا کمپانی اچ‌تی‌سی قصد دارد که پرچمدار جدیدش (گوشی HTC 10) را در دو نسخه ویندوزی و اندرویدی عرضه کند. در این مقاله نگاهی به وضعیت بحرانی این شرکت و دلایل احتمال عرضه پرچمدارش در دو نسخه نامبرد شده می‌اندازیم.

نگاهی به وضعیت بحرانی کمپانی اچ‌تی‌سی؛ احتمال معرفی گوشی HTC 10 در دو نسخه ویندوزی و اندرویدی

عملکرد اچ‌تی‌سی در گذشته و سال ۲۰۱۵

زمانی اچ‌تی‌سی سومین کمپانی بزرگ تولید کننده گوشی در دنیا بود. اما متاسفانه سری صعودی فروش محصولات این شرکت طی چند سال اخیر کاملا تغییر شکل داده و به یک سیر نزولی تبدیل شد. اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۱۵ اوج بحران مالی تاریخ خود را در بخش موبایل تجربه کرد. میزان درآمدهای بخش موبایل این شرکت در سال ۲۰۱۵ به طرز چشمگیری کاهش یافت و این موضوع به حدی رسید که حتی احتمال ورشکستگی این کمپانی وجود داشت.

۱

در این بین کمپانی‌های چینی تولید کننده گوشی پیشرفت چشمگیری داشتند. هوآوی توانست خود را به عنوان سومین برند بزرگ تولید کننده گوشی در دنیا معرفی کند و شرکت‌هایی همچون میزو و شیائومی هم پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتند. عرضه محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه از سوی این شرکت‌ها منجر شد که توجه کاربران به سمت و سوی این محصولات و همچنین محصولات متفاوت کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ جلب شود. این موضوع در حالی بود که اچ‌تی‌سی همچنان از یک سبک طراحی یکنواخت در پرچمدارانش استفاده می‌کرد و گوشی هوشمند وان ام ۹ (HTC One M9) خود را نیز با ظاهری تقریبا یکسان و مشابه با گوشی وان ام ۸ معرفی کرده بود.

۲

نهایتا همانگونه که اشاره کردیم میزان استقبال کاربران از گوشی وان ام ۹ این شرکت (پرچمدار سال ۲۰۱۵ اچ‌تی‌سی) کاملا ناامیدکننده بود و این موضوع منجر شد تا این شرکت تایوانی وارد یک بحران عظیم مالی شود. اچ‌تی‌سی برای مبارزه با این وضعیت ناامید نشد و سعی کرد تا یک گوشی هوشمند جدید با ظاهری نسبتا متفاوت را پیش از پایان سال ۲۰۱۵ روانه بازار کند. نهایتا اچ‌تی‌سی گوشی HTC One A9 را معرفی کرد که ظاهر آن تقریبا شبیه به آیفون اپل بود. با این وجود استقبال خوبی از این گوشی صورت گرفت و این موضوع مشخص کرد که کاربران و طرفداران اچ‌تی‌سی به دنبال ایجاد تغییر در طراحی و قابلیت‌های پرچمداران جدید این شرکت هستند.

اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۱۶

حال که در سال ۲۰۱۶ به سر می‌بریم، منتظر رونمایی اچ‌تی‌سی از پرچمدار جدیدش هستیم. ظاهرا این گوشی علاوه بر تغییرات ظاهری و طراحی از نظر نام نیز دست خوش تغییراتی شده است. بنا به گزارشات به دست آمده، احتمالا اچ‌تی‌سی پرچمدار جدیدش را با نام اختصاصی HTC 10 معرفی می‌کند. انتظار داریم که این محصول از نظر ظاهری تفاوت‌های محسوسی را نسبت به نسخه‌های پیشین پرچمداران این شرکت داشته باشید و بدون تردید از نظر سخت افزاری نیز محصولی فوق‌العاده قدرتمند خواهد بود.

در ابتدا پیش بینی می‌شد که اچ‌تی‌سی در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ یا همان رویداد MWC 2016 رسما از پرچمدار جدیدش رونمایی کند، اما درست چند روز پیش از برگزاری این رویداد مشخص شد که اچ‌تی‌سی پرچمدارش را به کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ نمی‌آورد. دلیل اچ‌تی‌سی بدین منظور این بوده که در جریان نمایشگاه MWC 2016 توجه افراد بر روی پرچمداران شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ال‌جی معطوف خواهد بود و رونمایی این شرکت از پرچمدار جدیدش در این شرایط به هیچ عنوان تأثیرپذیری لازم را نخواهد داشت. بنابراین اچ‌تی‌سی در نمایشگاه MWC 2016 از پرچمدار جدیدش رونمایی نکرد و ما همچنان انتظار معرفی رسمی این محصول را می‌کشیم.

۳

پرچمدار سال ۲۰۱۶ اچ‌تی‌سی نقش فوق‌العاده اساسی در روند کسب درآمدهای این برند تایوانی ایفا می‌کند. استقبال کاربران از این محصول و افزایش میزان فروش این گوشی هوشمند می‌تواند منجر به رهایی اچ‌تی‌سی از بحران مالی به وجود آمده شود و عدم استقبال از این محصول هم مطمئنا بحران مالی اچ‌تی‌سی را بیش از پیش سخت‌تر می‌کند. اما به نظر شما تنها یک طراحی نسبتا متفاوت (که طبق تصاویر فاش شده از گوشی HTC 10 چندان تفاوت عمده‌ای مابین آن و گوشی وام ام ۱۰ مشاهده نمی‌شود) و عدم رونمایی از این محصول در جریان رویداد MWC 2016 می‌توانند عواملی باشند که منجر به افزایش فروش و استقبال هرچه بیشتر کاربران از گوشی هوشمند HTC 10 شوند؟ از نظر ما این چنین نیست و ظاهرا خود اچ‌تی‌سی نیز به این موضوع واقف است و برای افزایش فروش پرچمدار جدیدش تدابیر دیگری را هم در سر دارد!

همکاری اچ‌تی‌سی و مایکروسافت

همانطور که می‌دانید کمپانی مایکروسافت هم از دیگر شرکت‌هایی است که در زمینه طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کنند. محصولات این شرکت مبتنی بر سیستم عامل ویندوز هستند و متاسفانه علیرغم اینکه ویندوزفون‌ها علاقمندان منحصر به فرد خود را دارند، همچنان روند فروش این محصولات بسیار ناامیدکننده محسوب می‌شود. این امر سبب شده که مایکروسافت هم در پی افزایش فروش محصولات ویندوزی خود بوده و قصد در نظر گرفتن استراتژی‌های عملکردی خاصی را داشته باشد.

در همین راستا، ظاهرا دو شرکت اچ‌تی‌سی و مایکروسافت قصد همکاری با یکدیگر را دارند. بدین سبب احتمالا پرچمدار سال ۲۰۱۶ اچ‌تی‌سی یعنی گوشی هوشمند HTC 10 در دو نسخه مختلف ویندوزی و اندرویدی روانه بازار می‌شود. این دو نسخه از پرچمداران اچ‌تی‎سی از نظر سخت افزاری مشابه با یکدیگر طراحی خواهند شد و این امر سبب می‌شود که نسخه ویندوزی گوشی HTC 10 به یک ویندوزفون فوق‌العاده قدرتمند تبدیل شود و مطمئنا این موضوع منجر به جلب توجه افراد علاقمند به ویندوزفون‌ها خواهد شد. در این شرایط علاوه بر اینکه اچ‌تی‌سی میزان فروش محصولاتش را افزایش می‌دهد، کمپانی مایکروسافت نیز میزان محبوبیت سری محصولات ویندوزفون را افزایش داده و از سوی دیگر بدون تردید در قبال نصب و راه‌اندازی ویندوز ۱۰ در گوشی HTC 10 از شرکت اچ‌تی‌سی مبلغ خاصی را دریافت خواهد کرد. در واقع این قراداد همکاری را می‌توان یک برد دو طرفه برای دو شرکت نامبرده شده در نظر گرفت.

۴

احتمالا اچ‌تی‌سی تعداد محدودی از نسخه ویندوزی پرچمدارش را تولید خواهد کرد. در واقع تعداد گوشی‌های HTC 10 ویندوزی که از سوی این شرکت تولید می‌شوند به مراتب کمتر از تعداد اندرویدی آن خواهد بود. این استراتژی عملکردی مطمئنا می‌تواند منجر به افزایش فروش گوشی HTC 10 شده و به نوعی اچ‌تی‌سی را از بحران ایجاد شده بیرون بکشد. در این بین این احتمال هم وجود دارد که کمپانی اچ‌تی‌سی پرچمدار جدیدش یا بهتر بگوییم پرچمداران جدیدش را از نظر قیمت نیز نسبت به سایر محصولات موجود در بازار ارزان‌تر عرضه نماید. بدون تردید در نظر گرفتن یک قیمت رقابتی برای پرچمدار سال ۲۰۱۶ این شرکت تایوانی می‌توانید تاثیر مستقیمی در افزایش فروش این محصول داشته باشد. البته باید اشاره کنیم که احتمال در نظر گرفتن این امر بسیار کم است.

طبق گزارشات کنونی به دست آمده، احتمالا گوشی هوشمند HTC 10 از صفحه نمایشی ۵٫۱۵ اینچی و نوع AMOLED با وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل یا اصطلاحا QHD بهره‌مند می‌شود. سیستم عامل پیش فرض نصب شده بر روی این محصول اندروید ۶ مارشمالو خواهد بود و رم آن ظرفیت ۴ گیگابایتی را ارائه می‌کند. احتمالا حافظه داخلی این گوشی ۳۲ گیگابایتی در نظر گرفته می‌شود و دستگاه قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس‌دی (Micro SD) را خواهد داشت. همچنین بدون تردید این گوشی هوشمند از سیستم روی چیپ (SoC) 64 بیتی و قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام بهره‌مند می‌شود.

بنابراین این احتمال وجود دارد که گوشی هوشمند HTC 10 در دو نسخه ویندوزی و اندرویدی روانه بازار شود. پیش بینی شده که این محصول در ماه آوریل به طور رسمی از سوی اچ‌تی‌سی معرفی گردد و عرضه آن نیز احتمالا در ماه مارس انجام می‌شود. به نظر شما آیا عرضه این گوشی در دو نسخه ویندوزی و اندرویدی می‌تواند منجر به کسب موفقیت‌های بیشتر برای اچ‌تی‌سی شده و میزان فروش این محصول را افزایش دهد؟

منبع: pocketnow

ارسال نظر