سرانجام هوش انسانی در برابر هوش مصنوعی زانو زد

هوش مصنوعی گوگل که DeepMind آن را توسعه داده است چهارمین پیروزی خود را در برابر بازیکنی حرفه ای در فینال مسابقه پنج مرحله ای Go کسب کرد.

سرانجام هوش انسانی در برابر هوش مصنوعی زانو زد

به گزارش کلیک، Lee Se-dol یکی از بازیکنان برتر بازی Go در جهان است، که اینبار تنها موفق شد یکی از پنج بازی را در برابر برنامه AlphaGo ببرد. Lee Se-dol جایزه ۱ میلیون دلاری این بازی را از دست داد.

دمیس هسابیس، بنیانگذار DeepMind، این مسابقه را هیجان انگیز ترین و پر استرس ترین بازی برای تیم خود می دانست و Lee Se-dol گفت که او در مورد نتیجه مسابقه احساس "تاسف" می کند.

بازی قدیمی Go

بازی Go به این صورت انجام می‌گیرد که دو بازیکن به نوبت مهره‌های سیاه و سفید خود را در خانه‌های صفحه بازی که یک شبکه ۱۹ در ۱۹ مربعی است، قرار می‌دهند. وقتی مهره‌های روی صفحه قرار گرفت، نمی‌توان آن را حرکت داد مگر اینکه با مهره‌های رنگ مخالف به طور کامل محاصره شود. هدف بازی تصاحب سطح بیشتر از زمین بازی توسظ مهره‌ها است.

این بازی برای کامپیوتر ها بسیار چالش برانگیزتر از شطرنج در نظر گرفته می شود.

در کنفرانس مطبوعاتی که پس از مسابقه نهایی برگزار شد، آقای لی گفت که او فکر نمی کرد AlphaGo نسبت به انسان ها برتر باشد. اما تا به حال مطالعات زیادی در مورد این بازی انجام داده است، و اعتراف کرد که این مسابقات برخی از ایده های او را در مورد بازی Go به چالش کشیده بود.

در برخی کشورها مردم فوتبال را روی نمایشگرهای بزرگ تماشا در میدان های عمومی تماشا می کنند، اما در کره جنوبی مسابقه بین ماشین در برابر انسان چالش برانگیز است و پیروزی کامپیوتر است به برخی از درون گرایی منجر شده است.

یکی از روزنامه های کره جنوبی شکایت کرده است که این مسابقه "نا متعادل" بوده است چرا که تنها یک فرد کره ای در برابر شرکت بزرگ گوگل و تیمی از افراد فوق العاده باهوش مجهز به قدرت محاسباتی بسیار بالا " به رقابت واداشته شده است.

پیروزی مکانیکی ۱ بر ۴ AlphaGo برخی از بازیکنان Go را نیز به خود مشکوک کرده است. قهرمان اروپایی که سال گذشته به AlphaGo باخت گفت: آن واقعا تلنگری به اعتماد به نفسم زد و حتی باعث شد تا رتبه جهانی صعود کنم.

بازی Go حدود ۲۵۰۰ سال پیش یا بیشتر در چین اختراع شد. تا به حال، این بازی همواره بهترین بازیکن انسانی را داشته! اما دیگر اینطور نیست.

چالش پنج بازی نهم مارس در سئول آغاز شد، که در آن AlphaGo نخستین پیروزی خود را به ثمر رساند،

پس از شکست در مسابقه دوم، Lee Se-dol گفت که کاملا گنک بود زیرا AlphaGo بسیار بی عیب بازی کرد.

در بازی سوم مفسران گفتند که Lee Se-dol بهترین بازی خود را ارائه داد اما AlphaGo به روشی عالی برنده شد.

گوگل جایزه ۱ میلیون دلاری که به این مسابقه اختصاص داده بود را به خیریه هدیه کرد.

با وجود اینکه Go یکی از قدیمی ترین بازی های موجود است Go این هفته توجه افراد زیادی را در سراسر آسیا و جهان به خود جلب کرده است.

DeepMind شرکت کامپیوتری بریتانیایی است که توسط گوگل در سال ۲۰۱۴ خریداری شده و این شرکت سیستم AlphaGo را توسعه داده است. این شرکت برای ساخت برترین بازیکنان جهان از ترکیب استراتژی های هوشمندانه برای کوچکتر کردن جستجو بهره برده است.

منبع:msn

ارسال نظر