بودجه تحقیقات مربوط به ارسال انسان به فضا حذف شد

رسانه کلیک - در لایحه بودجه 97 به پروژه دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا که در سند جامع توسعه علمی کشور و سیاست های اقتصاد مقاومتی دیده شده است، بودجه تعلق نگرفت.

بودجه تحقیقات مربوط به ارسال انسان به فضا حذف شد

به گزارش کلیک ؛ به نقل از مهر، موضوع دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا (با مشارکت جهان اسلام و همکاری های بین‌المللی) که در احکام مرتبط با سند جامع توسعه علمی کشور، احکام مندرج در قانون برنامه ششم و سیاست های اقتصاد مقاومتی لحاظ شده، در لایحه بودجه 97 ملاحظه نشد و برای آن ردیف مرتبط در تکالیف دستگاه اجرایی متولی تعلق نگرفته است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس احکام مرتبط با دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا در لایحه بودجه 97 ملاحظه نشده است و به نظر می رسد این امر، عمدتا به دلیل مغایرت مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با فناوری های فضایی و تمرکز بر حوزه ارائه خدمات فضایی است.

این در حالی است که این حکم قبلا در ردیف اعتبارات متفرقه در قوانین بودجه سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ لحاظ شده بود.

فناوری اعزام انسان به فضا

رشد ۵ درصدی اعتبارات برنامه ای بخش هوافضا

در همین حال بر اساس بررسی مرکز پژوهش های مجلس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به طور کلی مجموع اعتبارات برنامه ای بخش هوافضای کشور رشد ۵ درصدی داشته است و از مجموع رقم حدود ۳.۵۸۲ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به رقم ۳.۶۵۶ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رسیده و حدود ۰.۱ درصد از مجموع اعتبارات عمومی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

مجموع درآمدهای بخش هوافضای کشور در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رشد ۷ درصدی داشته و از مجموع رقم حدود ۲۸۳۲ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به رقم حدود ۳۰۳۶ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ رسیده است. همچنین در بررسی بودجه شرکت های بخش هوافضا در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مشخص شد که مجموع ۵۰ درصد سود ویژه این شرکت ها بالغ بر ۸۶۸ میلیارد ریال می باشد که نسبت به سال گذشته حدود ۰.۱۲ درصد افزایش داشته است.

در حوزه هوایی سهم اعتبارات برنامه ای در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رشد ۵ درصدی داشته و از رقم ۱۴۷۴ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به ۱۵۵۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

در حوزه فضایی اما مشاهده می شود که سهم اعتبارات برنامه ای حوزه فضایی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رشد قابل توجهی نداشته و از مبلغ ۲۰۸۸ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به ۲۰۹۲ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رسیده است.

ارسال نظر