تاندون‌های انسانی در دست‌های رباتیک فوق‌العاده پیشرفته

پژوهشگران دستی مکانیکی‌ ساخته‌اند که آن‌قدر دقیق است که تقریبا چالاکی دست انسان را دارد.

تاندون‌های انسانی در دست‌های رباتیک فوق‌العاده پیشرفته

به گزارش کلیک، این امر به تنهایی کافی است تا قابلیت‌های حرکتی در اندام‌های مصنوعی را به گونه‌ای بهبود بخشد که تا به حال دیده نشده‌است. اما پژوهشگران می‌خواهند این پروژه را به قدری پیش ببرند که تاندون‌ها و بافت‌های انسانی را در دست مکانیکی قرار دهند.
این بدین معناست که مردم در صورتی که دست‌شان را در حادثه‌ای ازدست دادند، می‌توانند دست کاملا جدید، پوست انسانی و همه چیز آن را داشته باشند.
ژو شو، دانشیار فوق دکترا در دانشگاه ییل، که در ساخت دست مکانیکی همکاری کرده‌است، گفت:"ما به خاطر این ایده بسیار خوشبین هستیم و مشتاقانه منتظریم که این کار در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود."
شو بیان کرد که این دست مکانیکی هنوز اثبات یک ایده است و او هنوز برای تبدیل دست مکانیکی به یک عضو احیا کننده هنوز با بیولوژیست‌ها دیدار نکرده‌است. اما گفت که این پروژه توجه زیادی را به خودش جلب کرده‌است و او در مورد پیشرفت آن خوشبین است.
شو دست مکانیکی را همراه با امانوئل تودورف، استاد دانشیار علوم کامپیوتر و مهندسی دانشگاه واشینگتن ساخته‌است. برای این که این دست مثل دست واقعی شود، پژوهشگران دست انسان را در اسکنر لیزری قرار دادند و از استخوان‌های مصنوعی پرینت سه بعدی گرفتند تا با دست واقعی مطابق شود.
پیوند مفاصل در حال حاضر از رشته‌های فوق‌العاده بادوامی به نام اسپکترا ساخته شده‌اند و ورقه‌های لاستیکی که با لیزر بریده‌شده‌اند نیز به عنوان بافت‌های نرم عمل می‌کنند.
این دست می‌تواند با دستکشی که پر از سنسور است، از راه دور عمل کند و از چنان قابلیت انسان‌نمایی برخوردار است که اشیایی مانند سی دی را بگیرد و نوارچسب را بچرخاند.
شو بیان کرد جدا از تبدیل کردن این دست به یک عضو احیا کننده، فضانوردان می‌توانند برای تعمیر بیرون سفینه خود بدون این که از آن خارج شوند نیز استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند دست مکانیکی را از داخل سفینه هدایت کنند تا زمانی که بیرون از آن به پیشرفت‌های مهمی دست می‌یابند، در امنیت باقی بمانند.
شو از بیان این که چه زمانی دست مکانیکی به عنوان یک عضو احیا کننده یا ابزاری برای فضانوردان کاربردی شود، امتناع کرد.
او گفت:"ما واقعا قصد داریم این پروژه را به مرحله بعد ببریم. راضی نیستیم که عضو قطع شده را با یک قلاب مکانیکی ساده یا حتی یک وسیله ساده روباتیک جایگزین کنیم. طول خواهد کشید تا به جایی که می‌خواهیم برسیم اما در مسیر درستی هستیم."

منبع:techinsider

ارسال نظر