IBM با سیستم محاسباتی جدید گوگل را شکست داد

در روز چهارشنبه دانشمندان IBM کامپیوترهای کوانتومی را برای اولین بار در اختیار عموم قرار می دهند.

IBM با سیستم محاسباتی جدید گوگل را شکست داد

به گزارش کلیک، جری چو، یکی از دانشمندان سرپرست پروژه، به بیزنس اینسایدر گفت اگر چه این گونه خدمات بیشتر برای دانشمندان و دانش آموزان است اما هرکسی که به این کامپیوترهای عجیب جدید علاقمند باشد می تواند آن را امتحان کند.
کامپیوتری متفاوت
کامپیوتر کوانتومی با کامپیوترهای دیجیتال امروزی متفاوت است. چو می گوید کامپیوتر دیجیتالی در دو حالت فکر می کند: صفر و یک (یا خاموش و روشن). کامپیوتر کووانتومی از ترکیب صفرها و یک ها استفاده می کند تا چندین حالت ایجاد کند. می تواند همزمان یک، صفر یا هر دو حالت باشد، یعنی حالتی بینابینی، یا می تواند در حالت رمزگونه یک/صفر باشد و شما فی الواقع قادر به تشخیص آن نباشید.
چو به ما می گوید به این حالت های آشفته "حصار" می گویند و الگوریتم ها یا فرمول های ریاضیاتی معروفی است که از آن ها استفاده می شود.
از آن جایی که کامپیوترهای کوانتوم متفاوت فکر می کنند می توانند خیلی سریع مسائلی را حل کنند که کامپیوترهای معمولی قادر به انجام آن نیستند، مثلا کار کردن با میلیاردها متغیر در آن واحد، مانند تعاملات بین مولکول ها در شیمی.
همچنین برای کارهای آموزشی - ماشینی بسیار خوب می باشند. انتظار می رود این کامپیوترها در پیدا کردن داروهای جدید و مدل های امنیتی کامپیوتری جدید کمک کنند و تبدیل به کامپیوترهای هوشمندی شوند که خودشان فکر و استدلال می کنند. همچنین برنامه نویسی کامپیوتر کوانتومی متفاوت است.
از این رو تیم IBM آموزشی را جهت یادگیری مردم در استفاده از آن ترتیب داده اند. شما باید کمی از جبر دبیرستان بدانید و پیش زمینه ای از برنامه نویسی داشته باشید. (چو توصیه می کند، همچنین خواندن کتاب قبل از اولین مواجهه تان با این برنامه کمک کننده خواهد بود.)
سرد به اندازه فضای خارج از جو
شیوه ساخت کامپیوترهای کوانتومی متفاوت است. در این نمونه مانند کامپیوترهای معمولی از سیلیکان استفاده می شود اما با تکیه بر فلزهای فوق رسانا مانند نیبیوم و آلومینیوم که باید در یک فضای بسیار بسیار سرد نگهداری شوند. دمای پایین خواص مکانیکی ویژه کوانتوم را نمایان می کند.
چو می گوید، به دلیل لین که باید در فضایی سرد نگه داری شوند، از این رو در یخچال های مخصوص نگهداری می گردند که دمای کامپیوتر را ۰۱۵٫ بالای صفر مطلق تثبیت می کند، که سردتر از فضاست.
این کامپیوتر با چنین سیستم سرمایشی، در پشت ۵ کوانتوم بیت، یا کوبیت، خدماتی است که قوی می باشند، (کامپیوترهای کوانتوم دیگر ۲ کوبیت هستند) اما خیلی باهوش تر از سوپر کامپیوترهای معمولی نیستند.
در هر حال صنعت در تلاش برای رسیدن به کامپیوتر ۵۰ کوبیتی است که به طور فزاینده ای قوی تر از سوپر کامپیوترهای امروزی می باشد.
کسی نمی داند کامپیوتری با آن هوش و سرعت چه مشکلاتی را حل خواهد کرد، یا چه مشکلاتی برای بشر به وجود خواهد آورد. اما رقابتی میان گوگل و IBM برای دست یابی به آن وجود دارد.
گوگل در حال رقابت است
کار IBM بر اساس تحقیقات انجام شده توسط پروفسور رابرت اسکولکوف است (تیم IBM اکثرا دانشجویان دکترا و ارشد او هستند.)
دانشگاه معروف دیگری در آمریکا که بر این موضوع کار می کند دانشگاه کالیفرنیا در سنت باربارا تحت نظر پروفسور جان مارتینز است که تلاششان توسط گوگل از سال ۲۰۱۴ حمایت و جذب می شود.
چو در توضیح شرایط رقابتی می گوید: "گوگل هم بر روی هدف مشابهی کار می کند."
چون IBM توانست اولین قدم را در پیشرفت این محصول بردارد، در نتیجه اولین امتیاز برای IBM به منظور ارائه اولین سرویس خدماتی منظور می گردد.

منبع: businessinsider

ارسال نظر