پدیده عجیب بارندگی شدید در مناطق کویری با گرم شدن زمین

گرم شدن کره زمین باعث افزایش بارش باران در برخی نقاط گرم کره زمین خواهد شد، به این صورت نه تنها مناطق مرطوب، مرطوب‌تر می‌شوند، بلکه مناطق خشک نیز مرطوب خواهند شد.

پدیده عجیب بارندگی شدید در مناطق کویری با گرم شدن زمین

گرم شدن کره زمین باعث افزایش بارش باران در برخی نقاط گرم کره زمین خواهد شد، به این صورت نه تنها مناطق مرطوب، مرطوب‌تر می‌شوند، بلکه مناطق خشک نیز مرطوب خواهند شد.

جدیدترین تحقیق منتشر شده در مجله Nature Climate Change نشان می‌دهد که در مناطق خشک، گرم شدن کره زمین، منجر به افزایش کلی بارش باران و در حالت شدیدتر ایجاد سیل، تبدیل به یک رویداد منظم و دائمی خواهد شد.

نویسنده ارشد UNSW دکتر مارکوس دونات از مرکز عالی علوم سیستم آب و هوای استرالیا گفت: "ما یک رابطه قوی بین گرم شدن کره زمین و افزایش بارش باران به ویژه در مناطق خارج از استوا پیدا کرده‌ایم. در مناطق استوایی شاهد افزایش بارش باران در ادامه گرم شدن کره زمین بودیم اما نرخ واقعی این افزایش کمتر مشخص بود."

طبق گفته محققان، متاسفانه برای جوامع، تجارت و کشاورزی که در مناطق خشک قرار دارند، افزایش بارش باران در این مناطق به این معنی نیست که آب بیشتری در دسترس آنان قرار می‌گیرد. گرمای اضافی ناشی از گرم شدن کره زمین، تبخیر آن را افزایش خواهد داد. این اتفاق به این معنی است که گرچه جاری شدن سیل افزایش می‌یابد اما تاثیر کمی بر روی میزان کلی ذخایر آب خواهد داشت.

با افزایش تکرار به خصوص رویدادهای بارشی شدید در مناطق معمولا خشک، این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که زیرساخت کافی در این مناطق برای مقابله با سیل وجود ندارد. محققان مناطق با ویژگی‌های مشابه را مورد بررسی قرار داده‌اند تا بتوانند تغییرات پیچیده آب و هوایی را برای یک کشور یا قاره بررسی کنند.
در واقع آن‌ها مناطق خشک استرالیا را با مناطق خشک دیگر در آسیا، آفریقا و کشورهای دیگر مقایسه کرده‌اند. در همین حین مناطق مرطوب‌تر در در کشورهای مختلف نیز باهم مقایسه شدند.

نکته مهم ثابت ماندن یافته‌ها در طول مشاهدات و مدل‌ها است
دونات می‌گوید: "با مدل‌های بارش آب و هوایی و مشاهدات نمی‌توان همیشه همان داستان را برای تغییرات منطقه‌ای گفت اما هنگامی‌که فهمیدیم نتایج ما در هردو مورد بسیار قوی هستند، بسیار شگفت‌زده شدیم."

به‌نظر می‌رسد درجایی که مشاهدات عدم قطعیت بیشتری داشتند، عدم قطعیت در مدل‌های آب و هوایی نیز بیشتر بود. این نشان می‌دهد بهبود مشاهدات برای برنامه‌های تغییرات آب و هوایی حیاتی است، اگر این تغییرات بر چگونگی بارش‌های آینده در هر گوشه‌ای از جهان به دلیل گرم شدن کره زمین تاثیرگذار خواهند بود.

حقایق کلیدی:

  • طبق مشاهدات و مدل‌های آب و هوایی، در نتیجه گرم شدن کره زمین، خشک‌ترین مناطق دنیا شاهد بارش بارن بیشتر و سیل خواهند بود.
  • با این حال افزایش تبخیر در نتیجه اتمسفر گرم‌تر به این معنی است که ذخایر آب تغییر نخواهند کرد.

منبع: phys

ارسال نظر