اینتل برای اپل مودم اختصاصی می سازد

اینتل وارد بازی ساخت مودم برای گوشی‌های تلفن همراه آیفون شده است. هرچند اینتل تاکنون در تولید مودم‌ها با استفاده از فناوری منحصربه‌فرد این شرکت موفق نبوده است.

اینتل برای اپل مودم اختصاصی می سازد

به گزارش کلیک، خبرگزاری‌ها خبر از پیروزی قاطع شرکت اینتل برای تولید یکی از قطعات نسل بعدی گوشی‌های هوشمند آیفون می‌دهند. این غول تولیدکننده تراشه، تاکنون تلاش‌های زیادی را برای در دست گرفتن بازار تولید تراشه‌های تلفن همراه انجام داده است. با توجه به اینکه اینتل در تلاش برای تولید تراشه‌ای است که هم پردازنده و هم مودم بر روی آن قرار گیرد، به نظر می‌رسد آیفون مناسب‌ترین گوشی تلفن همراه برای این ایده باشد.

مودمی که اینتل در نظر دارد در تولید نسل بعدی آیفون از آن استفاده کند، به نام XMM 7360 مشهور است. این مودم که طراحی شرکت اینتل است، توسط یکی از تولیدکننده‌های قطعات کامپیوتری به نام TSMC ساخته می‌شود. این تولیدکننده یکی از پیشتازان استفاده از فناوری ۲۸-نانومتر در تولید محصولات خود است.

تاکنون اینتل هیچ‌گاه در تولید مودم موفق نبوده است. در سال ۲۰۱۰ اینتل اقدام به خرید فناوری Infineon Wireless به‌منظور ورود به بازار تولید مودم‌های ۳G و ۴G، کرد. از آن زمان به بعد، این شرکت اقدام به تولید مودم‌های گوشی تلفن همراه کرده است. همه این مودم‌ها توسط شرکت TSMC ساخته شده و به بازار عرضه شده‌اند. در سال ۲۰۱۲ در نشست سرمایه‌گذاری شرکت اینتل، این شرکت در مورد قطعاتی توضیح داد که دارای کد ۶۳۳۱ بودند. در آن زمان انتظار می‌رفت که این قطعات با قابلیت یکپارچه‌سازی بسیار و با استفاده از فناوری ۲۲-نانومتر FinFET تولید شوند. اما این قطعات هرگز به بازار عرضه نشدند.

اما بعدازآن اینتل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که این قطعات را در سال ۲۰۱۴ و یا ۲۰۱۵ با نام SoFIA که مخفف واژه تلفن هوشمند و یا تلفن آینده با معماری اینتل است، روانه بازار خواهد کرد. بنا بر اعلام اینتل، اولین نسل این گوشی‌ها با مودم ۳G به بازار عرضه می‌شوند و در نسل دوم از مودم‌های LTE استفاده خواهد شد. از طرف دیگر اینتل اعلام کرد که تمام این مودم‌ها توسط یک سازنده دیگر تولید خواهند شد. برنامه اینتل در تولید این قطعات استفاده از فناوری ۱۴- نانومتر خود بود. در ابتدا قرار بود این فناوری در اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ معرفی شود اما معرفی آن موکول به اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ شد. و متأسفانه تولید SoFIA به تأخیر افتاد. هرچند شرکت اینتل سعی در تولید مودم با استفاده از فناوری منحصربه‌فرد خود دارد، اما به نظر می‌رسد شرکت اینتل زمان لازم برای تولید و عرضه این محصول و از طرفی رقابت با رقیبان را ازدست‌داده است و تولید این محصول بیشتر به هدف انجام رسیدن پروژه باشد تا چیز دیگر.

البته اگر خبرهای رسیده در خصوص برنده شدن اینتل برای در دست گرفتن تولید مودم‌های آیفون درست باشد، به نظر می‌رسد به دلیل ضعف شرکت اینتل در ارائه محصول در موعد مقرر، نگرانی‌هایی وجود داشته باشد. هرچند به نظر می‌رسد بررسی‌های لازم توسط شرکت اپل، در خصوص توانایی اینتل در تولید و ارائه به موقع محصول انجام خواهد شد و در صورت عدم توانایی اینتل این شرکت از چرخه تولید قطعات آیفون کنار گذاشته خواهد شد.

شاید خوش‌شانس نبودن اینتل در تولید مودم با استفاده از فناوری منحصربه‌فرد خود، تمایل این شرکت را برای کمک گرفتن و استفاده از شرکت‌های دیگر در تولید مودم، تقویت کند. از طرفی اینتل بسیار مشتاق استفاده از فنّاوری خود برای تولید مودم است به همین دلیل اینتل دچار دوگانگی و سردرگمی شده است.

به نظر می‌رسد راه‌حل اینتل برای غلبه بر این چالش، تولید هم‌زمان و موازی مودم است. به این معنی که اینتل باید مودمی را استفاده از فناوری منحصر به فرد خود در داخل خود شرکت اینتل ومودم دیگر را توسط تولید کننده دیگر تولید کند. بر اساس نتیجه حاصله، اینتل می‌تواند تصمیم نهایی در این زمینه را اتخاذ کند. البته این راه‌حل نیاز به سرمایه‌گذاری تقریباً دو برابر دارد که این مسئله با سیاست اینتل مبنی بر تولید محصول با کمترین قیمت تمام‌شده در تناقض است. اما از طرفی به نظر می‌رسد این راه‌حل، روشی بسیار مناسب برای تولید مودم با فناوری اینتل و فرار از خدشه‌دار شدن احتمالی قرارداد این شرکت با شرکت اپل است.

ارسال نظر