معرفی یک ویژگی پنهان ضد هک در اندروید نوقا ۷٫۱

رسانه کلیک - شرکت گوگل در نسخه ۷٫۱ اندروید نوقا یک ویژگی امنیتی ضد هک و ویروس اضافه کرده که بسیاری از کاربران اطلاعی درباره آن ندارند.

معرفی یک ویژگی پنهان ضد هک در اندروید نوقا ۷٫۱

شرکت گوگل در نسخه ۷٫۱ اندروید نوقا یک ویژگی جدید به نام Panic Mode را اضافه کرده است اما این ویژگی چه کاربرد‌هایی دارد؟ حالت Panic Mode به این گونه نیست که وقتی که در معرض خطر قرار می‌گیرید به شما بصورت خودکار هشدار دهد بلکه بصورت هوشمندانه از ویژگی ضد تروجان برخوردار بوده و به شما کمک می‌کند تا از برنامه‌های مخرب رهایی پیدا کنید و حتی آن‌ها را کاملا از گوشی خود حذف کنید. این ویژگی اولین بار توسط کاربران حرفه‌ای سایت XDA Developers کشف شد درواقع می‌توان گفت Panic Mode حالتی نیست که شما به طور فعال بتوانید از آن استفاده کنید بلکه برحسب نیاز این ویژگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال اگر شما یکی از کاربران اندروید هستید بی‌بدیل با نرم‌ا‌فزار‌های مخرب در گوشی هوشمند خود مواجه شده‌اید. در این حالت ویژگی Panic Mode می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند. شرکت گوگل این ویژگی را به گونه‌ای طراحی کرده که کاربر در هنگام برخورد با یکی از نرم‌افزار‌های مخرب قادر باشد تا به صفحه اصلی گوشی بازگردد و حتی نرم‌افزار مخرب را ببندد.

برخی از برنامه‌های مخرب ممکن است دکمه بازگشت و سایر دکمه‌ها را در گوشی‌ هوشمند شما غیر فعال کنند. در این حالت شما نمی‌توانید به صفحه اصلی و یا برنامه‌های دیگر بازگردید و درنهایت از این اتفاق وحشت زده می‌شوید که چرا چنین اتفاقی افتاده است و چرا نرم‌افزار گوشی به فرمان شما پاسخ نمی‌دهد. شما به صورت مداوم دکمه بازگشت را می‌زنید و امیدوار هستید به صفحه اصلی گوشی برگردید اما این اتفاق هرگز نمی‌افتد چرا که برنامه مخرب برخی از ویژگی‌های نرم‌افزاری گوشی شما را غیر فعال کرده است. در این زمان سیستم نرم‌افزار اندروید نوقا ۷٫۱ تشخیص می‌دهد که رفتار شما مبنی بر انتخاب مداوم دکمه بازگشت غیر طبیعی است چرا که شما در تعداد دفعات بالا دکمه بازگشت را می‌زنید. بنابراین سیستم بصورت هوشمندانه و خودکار وارد عمل می‌شود و دکمه بازگشت را برای کاربر فعال می‌کند تا از شر نرم‌‌افزار و پیغام آن خلاص شود. اما سوال اینجاست که چرا شرکت گوگل تا به امروز این ویژگی را مخفی نگه داشته است؟ خوب دلیل آن مشخص است گوگل نمی‌خواهد هکر‌ها این ویژگی را به راحتی پیدا کنند چرا که در آینده انتشار برنامه‌های مخرب بر روی نرم‌افزار اندروید دشوار می‌شود. ویژگی فوق امنیتی نسخه اندروید ۷٫۱ می‌تواند گوشی هوشمند شما را در برابر حمله‌های سایبری، نرم افزارهای مخرب و بدافزارها و ویروس‌ها محافظت کند. کاربران اندرویدی با همان مسایلی ممکن است مواجه باشند که کاربران سیستم های رایانه ای با آن مواجه هستند. مثلا ممکن است در طول یک سال با آسیب پذیری‌های بسیاری روبرو شوند. به عنوان مثال چند سال پیش، یک بد‌افزار امنیتی بزرگ به نام Stagefright شناخته شد. این بدافزار توانست صدها میلیون دستگاه اندرویدی را هک کند. این رویداد سبب شد تا گوگل مسئولیت بیشتری را نسبت به امنیت سیستم عامل تلفن همراه خود در نظر بگیرد.

زمانی که شما در معرض یک برنامه مخرب قرار گرفته‌اید و دکمه بازگشت به صفحه اصلی غیر فعال شده است. در این شرایط برای فعال سازی Panic Mode، باید دکمه بازگشت را حداقل ۴ بار و با فواصل زمانی ۰٫۳ ثانیه ای لمس کنید. در صورت لمس دکمه بازگشت بیش از ۴ بار و در فواصل زمانی ۰٫۳ ثانیه‌ای این حالت فعال می شود. پس از فعال شدن ویژگی مذکور، بلافاصله برنامه مخرب و مشکل‌ساز بسته شده و کاربر به صفحه اصلی هدایت می شود. قابلیت مورد بحث زمانی کارایی خود را نشان می‌دهد که یک برنامه آلوده، به کاربر اجازه خروج نداده و صاحب گوشی هوشمند نیز با سرعت بالایی دکمه بازگشت را فشار دهد. در چنین شرایطی سیستم عامل اندروید نوقا ۷٫۱ مشکل کاربر را تشخیص داده و با دور زدن برنامه مخرب، عملکرد آن را متوقف می‌کند. توصیه می‌شود پس از فعال‌سازی حالت Panic Mode و خارج شدن از برنامه مخرب و برگشت به صفحه اصلی، نرم‌افزار‌هایی را که از منابع نامعتبر دانلود و نصب کرده‌اید را حذف و غیرفعال کنید چرا که یکی از همین نرم‌افزار‌های مشکوک باعث فعال‌ شدن برنامه مخرب در نرم‌افزار گوشی هوشمند شما شده است. این نکته را نیز یادآوری کنیم که Panic Mode موقتا کنترل گوشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد بنابراین باید در سریعترین زمان ممکن نسب به حذف برنامه‌های مشکوک و حاوی ویروس اقدام کنید.

ارسال نظر