افزایش دلالی فروش دامنه های ir. پس از برجام

با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، توجه بسیاری را جهت تأسیس نام‌های تجاری بین‌المللی در ایران جلب کرد. افزایش  تعداد دامنه‌های ir. بعد از پایان یافتن تحریم‌ها می‌تواند گواهی بر این موضوع باشد. اما آیا خود نام‌های تجاری بین‌المللی این دامنه‌ها را ثبت‌ می‌کنند؟

افزایش دلالی فروش دامنه های ir. پس از برجام

به گزارش کلیک، پاسخ قطعاً منفی است. زمانی که توافق هسته‌ای به امضا رسید، یک سری از واسطه‌های معاملات بازرگانی شروع به خرید دامنه‌های .ir از نام‌های تجاری معروف که توانایی بالقوه ورود به ایران را دارند کردند. این اتفاق می تواند یک موقعیت و فرصت خوب برای سودآوری از شرکت‌ها و نام‌های تجاری در حال ورود به ایران باشد یا این که فقط یک اتلاف وقت و انرژی جهت اعمال رقابت کپی رایت قانونی طولانی مدت. ایرباس، ری بن و Shell نیز در میان نام های تجاری ثبت‌ شده برای دامنه .ir بوده اند. مالکیت این نام نویسی در اختیار افرادی است که هیچ مسئولیتی در خود شرکت ها ندارد.

خبرگزاری تسنیم اخباری را که در مورد گزارش اخیراً انجام شده توسط "بازبینی علائم تجاری جهانی" (World Trademark Review)منتشر شده است، ارائه می دهد. طبق این گزارش جدید، WTR نشان می دهد که تعداد عظیمی از دامنه های اینترنتی با پایانه .ir توسط افرادی نام نویسی و ثبت شده اند که هیچ گونه ارتباطی با نام تجاری و شرکت اصلی ندارند. این کاملاً منطقی است که نام‌های تجاری بین‌المللی شروع به درخواست دامنه‌های با پایانه .ir خود کنند. چرا که درهای راه‌های انجام عملیات اپراتوری در منطقه "منا" که دومین بخش اقتصادی پس از عربستان سعودی به شمار می‌رود، و نزدیک ۸۰ میلیون جمعیت دارد در حال گشایش است. پژوهش صورت گرفته توسط WTR نشان می‌دهد که ۸۰% نام‌های تجاری که آن‌ها بررسی کرده‌اند، یک دامنه .ir ثبت‌شده در ایران دارند.

جالب‌ترین رقمی که سریعاً نظرها را به خود جلب می‌کند مربوط به شمار دامنه‌هایی است که شخصاً و مستقیماً توسط خود شرکت‌ها و یا شرکت‌های تابعه نام تجاری مورد نظر ثبت شده اند. تنها ۱۸% دامنه‌های ثبت شده .ir تحت مالکیت صاحبان نام‌های تجاری هستند که این یعنی ۸۲% از تمام دامنه‌های .ir ثبت شده به مالکیت افرادی در آمده است که هیچ گونه ارتباط و رابطه ای با نام‌های تجاری ندارند.

واقعیت جالب بعدی افزایش ناگهانی تعداد دامنه‌های ثبت شده .ir است. این شمار به طرز چشمگیری طی چند ماه گذشته افزایش پیدا کرده است. در کم‌تر از ۳ ماه افزایشی معادل ۵% را در تعداد دامنه‌های .ir ثبت شده شاهد بوده‌ایم. به نقل از تسنیم نیوز، در حال حاضر ۷۸۸ هزار دامنه ایرانی ثبت شده وجود دارد. همچنین این آمار نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر جزو ۴ کشور نخستی است که بیش‌ترین میزان نرخ رشد متوسط را در دامنه‌های اینترنتی ثبت شده دارند. نرخ کنونی رشد متوسط در حدود سالیانه ۴۵% است.

صاحبان فعلی برخی از این دامنه‌ها نیز پاسخ‌های جالبی داده‌اند.‌ به عنوان مثال، مالک دامنه airbus.ir، هیچ اشاره در مورد شرکت معروف تولیدکننده هواپیما نکرد و اصرار داشت که نام Airbus صرفاً از روی یک داستان علمی و تخیلی برداشته شده است که هیچ ارتباطی با شرکت سازنده هواپیما ندارد.

به نظر می‌رسد که نام‌های تجاری بین‌المللی که در حال ورود به ایران هستند، مانع جدیدی را بر سر راه خود خواهند یافت. صدای شیپور درگیری‌های قانونی از دور به گوش می‌رسد.

ارسال نظر