بیم و امید پشت در اتاق‌ داوران مسابقات جایزه بزرگ اختراعات ایران

در اولین دوره جایزه بزرگ اختراعات ایران، ساخته‌های مخترعان و مبتکران ایرانی، در ده رشته توسط داوران ارزیابی شدند.

بیم و امید پشت در اتاق‌ داوران مسابقات جایزه بزرگ اختراعات ایران

به گزارش کلیک، در اولین جایزه بزرگ اختراعات ایران که آخرین روز داوری آن دیروز برگزار شد، می‌شد مخترعان و مبتکرانی را دید که پشت در اتاق‌های داوری در انتظار نوبت‌شان نشسته بودند یا در راهروها رفت و آمد می‌کردند. آن‌ها ۱۵ دقیقه زمان داشتند تا اختراع خود را به داوران ارائه کنند. به یقین می‌شود گفت که همه آن‌ها از خودشان می‌پرسیدند آیا آذر ماه جزو یکی از سی شرکت‌کننده برنده خواهند بود یا نه.

photo_2016-08-20_10-38-35

اولین مخترعی که با او صحبت می‌کنم خانم جوانی است که می‌گوید پایان‌نامه کارشناسی ارشدش طرح یک نوع سوسیس گیاهی است. او می‌گوید از آن‌جا که گوشت گران است و به راحتی می‌توان آن را با سایر قسمت‌های حیوان ترکیب کرد، ناخالصی‌های بسیاری در سوسیس‌های موجود در بازار وجود دارد. اما این سوسیس به دلیل استفاده نشدن گوشت در آن، امکان این را دارد که به محصولی مرغوب تبدیل شود.

برایم جالب است که این سوسیس گیاهی را ببینم یا حتی بهتر از آن، طعم‌اش را بچشم، اما خانم مخترع می‌گوید که به خاطر بیرون ماندن از یخچال و احتمال فاسد شدن آن، از آوردن محصولش منصرف شده و ترجیح داده عکس آن را نشان داوران بدهد!

photo_2016-08-20_10-38-32

آقای مسعود علی‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بینان دناپارس آژند از خراسان، نوعی قیر با روش پلیمریزاسیون تولید کرده بود که خاصیت خودترمیمی دارد و استحکام و عمر آن نیز نسبت به سایر قیرها بیشتر است. به گفته این مخترع، قیر ابداعی، ترافیک و تصادفات رانندگی را کاهش می‌دهد و می‌تواند با ویژگی‌هایی که دارد باعث حذف قیرهای موجود، که آلاینده محیط زیست هستند، شود.

photo_2016-08-20_10-38-21

عیسی طیبی از خوزستان، راکتوری به نام راکتور طیبی طراحی کرده بود و می‌گفت بسیاری از اجزای به کار رفته در این راکتور قابلیت ثبت شدن به عنوان یک اختراع جداگانه را دارند. او که در اوکراین زندگی می‌کند، امیدوار بود بتواند دانش و اختراعات خود را به ایران بیاورد و بتواند در زمینه تولید انرژی تاثیرگزار باشد. این مخترع عنوان کرد با توجه به این که مشکل انرژی یک مشکل بزرگ در تمام دنیاست، قابلیت تولید انرژی یک مزیت بسیار کلیدی محسوب می‌شود. بنابر گفته او، راکتور طیبی ۵ مگاوات قدرت خروجی برق دارد.

هم‌اکنون که تمام این ارزیابی‌ها به پایان رسیده‌اند باید منتظر شد و دید تا آذرماه سال جاری کدام یک از این افراد یا شرکت‌ها به عنوان سی مخترع برتر شناخته خواهند شد. برای برگزیدگان امکانات و شرایطی در نظر گرفته شده تا بتوانند با سرمایه‌گذاران قرارداد ببندند و اختراعات خود را تجاری‌سازی کنند.

ارسال نظر