ایران در خاورمیانه رتبه اول عملی را کسب کرد

در فستیوال نوآوری‌های تجهیزات پزشکی که امروز برگزار شد، علاوه‌ بر انعقاد قرارداد بین ۳ مخترع و ۳ سرمایه‌گذار و معرفی ۷ اختراع توسط مخترعان‌شان، مسئولین برگزارکننده این رویداد نیز به ایراد سخنرانی‌هایی در این زمینه پرداختند.

ایران در خاورمیانه رتبه اول عملی را کسب کرد

به گزارش کلیک، مهندس قنبرپور، رئیس مرکز فن‌بازار ملی ایران در این فستیوال که با هدف آشنایی سرمایه‌گذاران و مخترعان با یکدیگر برگزار شد، گفت:«برای این رویداد بیش از ۱۰۰ اختراع به دبیرخانه فستیوال رسید که ۷ مورد از نظر فنی و اقتصادی وضعیت بهتری داشتند که امروز ارائه می شوند. ما در فن‌بازار در این فستیوال‌ها به دنبال برترین اختراع و اهدای لوح نیستیم، بلکه با هدف جذب سرمایه‌گذار، رویکرد تجاری‌سازی داریم.»

پس از آن، دکتر علم‌الهدی، معاون پذیرش و ناشران شرکت فرابورس ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد:«در حال حاضر ۱۴۵ اختراع در فهرست عرضه فرابورس درج شده و آماده جذب سرمایه‌گذار است. هم‌اکنون ۵ اختراع مورد معامله قرارگرفته است و تا پایان سال حداقل ۴ یا ۵ اختراع دیگر هم خریداری می‌شود.»

وی ادامه داد:«ما در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که عقد قرارداد بین مخترعان و سرمایه‌گذاران در تمام دنیا هم آمار بالایی ندارد. متوجه شدیم که ادبیات مشترکی بین فعالان بازار سرمایه و مخترعین نیز وجود ندارد. مخترعین دیدگاه علمی، و سرمایه‌گذاران گرایش مالی دارند و بیشتر با شرکت‌ها سر و کار دارند تا اشخاص.»

معاون پذیرش و ناشران شرکت فرابورس ایران به دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه اشاره کرد و گفت:«آماده نبودن اختراع برای فروش، وجود نمونه خارجی از آن و عدم توانایی مخترع در اثبات وجود بازار مناسب برای محصول خود، از علل دیگری بود که می‌توانست مانع برقراری ارتباط بین این دو گروه شود.»

علم‌الهدی هم‌چنین تصریح کرد:«دو سه راه حل پیش‌بینی کردیم که اولین آن‌ها کمک به برگزاری فستیوال‌هاست و دیگری راه‌اندازی نهادهای مالی تخصصی که مهم‌ترین‌شان صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه است. راه دیگری نیز که فکر می‌کنیم به صنایع دانش‌بنیان کمک بزرگی کند، ایجاد مساعدت برای شرکت‌های کوچک و بزرگ دانش‌بنیان است. در گذشته این شرکت‌ها امکان حضور در بورس با تعداد سهام کم نداشتند. اما حالا بازاری ایجاد کردیم که شرکت‌ها با حداقل شرایط و با ساده‌ترین حالت در بورس پذیرفته می‌شوند که نوعی تبلیغ هم برای‌شان محسوب می‌شود.»

دکتر دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت:«دانشمندان و مخترعان کشور ما در تولید علم جایگاه مناسبی دارند. ما در این زمینه در منطقه مقام اول و در جهان مقام ۱۵ یا ۱۶ را داریم. با وجود این که در گذشته توجه ویژه‌ای به تولید علم می‌شد، اما برنامه‌ریزی برای تبدیل علم به محصول نامناسب است. به طوری که در سال ۲۰۱۴ در دنیا رده‌ پایین ۱۲۵ را داشتیم.»

وی ادامه داد:«تمرکز معاونت توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر فناوری خواهیم گذاشت و بعد هم بر تجاری‌سازی آن. در این زمینه چندین نیاز وجود داشت. اول، منابع مالی، بعد بازار داخلی یا خارجی. تیمی که وارد می‌شود باید بتواند در این بازار فعالیت کند. در مورد منابع مالی، با صندوق نوآوری و شکوفایی استارت زده‌ایم و احساس کردیم نهادهای مالی دیگری از جمله بانک‌ها هم باید در جریان قرار بگیرند.»

سپس افشین کلاهی، نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران به حاکمیت، سرمایه و فناوری به عنوان سه رکن اصلی برای موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود:«در هیچ دوره تاریخی به اندازه الان چنین حمایتی از فناورها و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت نگرفته‌است. با وجود این که وظیفه حاکمیت نبوده، اما حاکمیت تلاش خود را کرده تا صندوق‌ها، بورس و دیگر بخش‌ها را درگیر کند. اگر کسی در صنعتی از فناوری جدید غافل شود، ممکن است به کلی نابود شود، بنابر این صاحبان صنایع باید از فناوران حمایت کنند.»

ارسال نظر