پیشتازی ایران در علوم اعصاب در خاورمیانه

علم اعصاب از جمله علوم پیچیده در دنیاست. در حال حاضر کشور ایران در منطقه خاورمیانه در این رشته بسیار پیشرفته است و هیچ کشوری در منطقه همپای ایران در این رشته نیست.

پیشتازی ایران در علوم اعصاب در خاورمیانه

به گزارش کلیک و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع ‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سمنانیان رییس کارگروه علوم اعصاب ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی گفت: علوم اعصاب شناختی وجوه متنوعی را شامل می ‌شود و در واقع علمی بین رشته‌ ای است که رشته‌ هایی همچون پزشکی، روانشناسی و فلسفه را در بر می ‌گیرد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع کارگروه علوم اعصاب در ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های شناختی معاونت علمی راه اندازی شد.

سمنانیان افزود: به علت وسعتی که در علوم شناختی وجود دارد صاحب نظران حوزه‌ های مختلف علوم باید دور هم جمع شوند و برای هدایت و جهت دهی فعالیت ‌های این حوزه تصمیم بگیرند و به بررسی طرح‌ های رسیده این حوزه بپردازند زیرا این طرح‌ ها از حوزه ‌های مختلف همچون فنی و مهندسی و روانشناسی نیز اغلب باید مورد بررسی قرار گیرند بنابراین وجود این کارگروه‌ از این زاویه مهم است تا در هر یک از کارگروه‌ ها با وجود متخصصان و صاحب نظران هر حوزه طرح‌ ها بررسی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: در این کارگروه طرح‌ های حوزه علوم اعصاب مورد بررسی قرار می‌گیرد و قصد داریم زمینه‌ های علوم اعصاب شناختی را در کشور ساماندهی کنیم، در بدن تمام موجودات سلول‌ های مختلفی وجود دارد دو رده از این سلول‌ ها یعنی عصب و عضله سلول‌ های تحریک پذیر هستند که در نوروساینس به مباحث مرتبط با اعصاب پرداخته می ‌شود.

وی ادامه داد: عصب از دو بخش سلسله اعصاب مرکزی و سلسله اعصاب محیطی تشکیل شده پس مغز، نخاع و اعصابی که در قسمت‌ های مختلف بدن پخش می ‌شوند تمام اعمال و حرکت بدن را کنترل می‌ کنند. پس این مسئله که مغز انسان به چه صورت فعالیت می‌ کند حیطه فعالیت علوم اعصاب است.

سمنانیان اعلام کرد: ایران در این حوزه نسبت به کشورهای پیشرفته فاصله دارد اما در منطقه خاورمیانه در این رشته بسیار پیشرفته هستیم و هیچ کشوری در منطقه همپای ایران در این رشته نیست در آسیا نیز تنها کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون کره، ژاپن و چین حرفی برای گفتن در این حوزه را دارند در کشورهای آسیای میانه ایران جایگاهی بالاتر قرار دارد.

وی تصریح کرد: حوزه علوم اعصاب برای پیشرفت نیاز به توجه مسئولین، تربیت نیروی انسانی متخصص در سطح کلاس جهانی، چاپ مجلات مناسب، انتشار فعالیت متخصصان حوزه در مجلات تخصصی در دنیا ، فراهم شدن تجهیزات مورد نیاز محققان برای تحقیقات و حضور ایران در کنگره‌های بین المللی دارد.

ارسال نظر