گام هایی در مسیر بومی سازی صنعت ماهواره ها

قراردادن ماهواره در مدار ، سرمایه ‌گذاری سنگینی را به دنبال خواهد داشت که در این حوزه وارد فعالیت شده ایم و برای حامل‌ هایی که در کشور وجود دارد برنامه خوبی در نظر گرفته شده است.

گام هایی در مسیر بومی سازی صنعت ماهواره ها

به گزارش کلیک، با توجه به شعار سال و نیاز به تلاش همه جانبه مسئولان و مردم در راستای تحقق این موضوع، بومی سازی صنایع مهم را می توان از مهم ترین راه های تحقق این شعار دانست.
حسن حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: ساخت ماهواره بومی از نشانه‌ های بارز توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی، تلاش ما را برای رسیدن به محصولات فضایی مورد نیاز کشور، دو چندان می‌ کند حدادپور اشاره کرد: این اولین حوزه تامین ماهواره های سنجشی و مخابراتی است و در فازهای بعد، تامین سیستم‌ های جانبی که خدمات مورد نیاز وزارت ارتباطات را فراهم می کند. در این راستا در بعد ماهواره یکی از فعالیت ها، قرار دادن و عملیاتی کردن آن در فضا هم در مسیر داخل و هم مسیرخارجی است .
وی خاطرنشان ساخت: قراردادن ماهواره در مدار ، سرمایه ‌گذاری سنگینی را به دنبال خواهد داشت که در این حوزه وارد فعالیت شده ایم و برای حامل‌ هایی که در کشور وجود دارد برنامه خوبی در نظر گرفته شده است.
او تاکید کرد: پروژه ‌های ماهواره‌ های سنجشی - مخابراتی در حال انجام است، این ماهواره ‌ها به سفارش سازمان فضایی ایران ساخته می ‌شود.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران افزود: یکی از محصولات ارائه شده در سال ۹۴ ماهواره SRI1 که به عنوان محصول میانی مطرح شد و پس از آن موتورکروی فضایی که گام خوبی در راستای دستیابی به فناوری های است که در آینده برای ماهواره ‌های مخابراتی نیاز داریم .
حدادپور در خصوص مهم ترین دستاوردهای مورد نظر در سال ۹۵ نیز توضیح داد: در سال ۹۵، دو دستاورد مدنظر ما است که یکی ماهواره ناهید ۱ به سفارش سازمان فضایی و دیگری سامانه مخابراتی بالنی است که انشاء الله به دنبال آن هستیم که تا انتهای سال قسمتی از آن عملیاتی شود.
این مقام مسئول در زمینه شناسایی نخبگان اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان در رشته‌ های مرتبط هوا و فضا، مکانیک و برق افرادی هستند که یا مستقیم در بازار کار به ما وصل می ‌شوند یا از طریق شرکت های دانش بنیان به فعالیت می ‌پردازند که لازم است ما بتوانیم از این ظرفیت ‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی با توجه به پسابرجام اظهار امیدواری کرد: امیدواریم امکان همکاری با کشورهای صاحب فناوری پرتاب،‌ فراهم شود و بتوانیم بعضی از ماهواره ‌هایی را که در مسیر داخل ظرفیت لازم برایشان وجود ندارد، با همکاری طرف های خارجی،‌ پرتاب کنیم.

ارسال نظر