حذف تلگرام از رسانه های ایرانی با اعتراض فعالین برنامه نویسی

اعتراض بسیاری از فعالین حوزه برنامه نویسی در ایران به تبلیغات گسترده تلگرام در رسانه های ایرانی، باعث ابلاغ مصوبه ای در منع تبلیغ تلگرام در همین ارتباط شد.

حذف تلگرام از رسانه های ایرانی با اعتراض فعالین برنامه نویسی

به گزارش کلیک، برخلاف آنچه که تصور می شود ظاهرا تبلیغات در رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری ها آن چنان هم سخت گیرانه نیست! تبلیغات گسترده رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری ها پیرامون شبکه پیام رسان تلگرام تعجب ها را برانگیخت و سبب شد تا مصوباتی جداگانه برای برخورد با این رویه از سوی یکی از نهادهای تصمیم ‌گیرنده، ابلاغ شود. در حالی که برنامه های تلویزیونی مانع هرگونه تبلیغ برندهای داخلی یا بسترهای ارتباطی توسعه یافته توسط برنامه نویسان داخلی می شدند، اما رواج تبلیغات کانال های تلگرامی برنامه های صدا و سیما و شبکه های رسانه ملی کمی نامعقول به نظر می رسد.

در همین موضوع نیز مدتی است در شبکه های اجتماعی پیامی دست به دست می شود که مضمون آن این گونه است: « همکاران محترم ارزیاب و ناظر پخش، موکدا یادآور می‌شود هرگونه تبلیغ و نام بردن از تلگرام در برنامه ‌ها (چه توسط گوینده یا زیرنویس) مطلقا ممنوع است و به هیچ عنوان قابل اغماض نیست.»

در همین راستا تعدادی از دارندگان پیام رسان های داخلی در انتقاد از این اتفاق، در نشست تخصصی شبکه های اجتماعی و OTT ها وزارت ارتباطات، از نماینده کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خواستند که به جای فیلترینگ صرف سایت‌ ها، راهی هم برای جلوگیری از تبلیغ بسترهای خارجی بیابند.

حسام آرمندهی موسس کافه بازار، در این باره گفت: باید با شرکت های داخلی و خارجی به طور یکسان برخورد شود. وقتی قرار نیست امتیازی ویژه برای شرکت‌ های داخلی در نظر گرفته شود حداقل میزان آزادی خارجی‌ ها بیشتر از داخلی‌ ها نباشد.

موسس کافه بازار ادامه داد: گاهاً برای کافه بازار که محتوای خاصی را عرضه نمی ‌کند و بستری برای ارائه اپلیکیشن است، احکام قضایی صادر می‌شود که جای تعجب دارد اما شبکه‌ های خارجی بدون هیچ محدودیتی در کشور فعالیت می‌کنند. هر زمان به این چالش‌های اساسی فکر نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد.

در عین حال کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حدود یک تا دو ماه پیش، دو مصوبه را به سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد (بخش معاونت مطبوعاتی) ارائه داده که به موضوع ممنوعیت رواج تلگرام و شبکه های پیام رسان خارجی را اعلام می کرده اند. هرچند این موضوع به طور رسمی در این نشست بیان نشد.

این مصوبه ها نشان می دهند که صدا و سیما به هیچ عنوان نباید کانال‌ های تلگرامی برنامه‌ های تلویزیونی را از طریق تریبون و زیرنویس اعلام کند و مطبوعات و خبرگزاری‌ ها نیز نباید مدام از کانال‌ هایشان در این شبکه و فعالیت آنها بگویند.

منبع: isna

ارسال نظر