پایش آتش سوزی جنگل ها در ایران با کمک ماهواره های روسی و فرانسوی

سازمان فضایی ایران بعد از برجام، توافقنامه های خوبی با کشورهای غربی و شرقی منعقد کرده است که می تواند تصاویر ماهواره ای را با رزولوشن و دقت بسیار بالا در اختیار داشته باشد.

پایش آتش سوزی جنگل ها در ایران با کمک ماهواره های روسی و فرانسوی

به گزارش کلیک، محمد همایون صدر، معاون سازمان فضایی ایران، گفت: سازمان فضایی ایران برای همکاری با سازمان محیط زیست در جهت کاربردی کردن فناوری فضایی و سنجش از دور در امور مربوط به محیط زیست، برنامه هایی دارد. در این راستا تفاهمنامه همکاری برای بهره برداری از پروژه های فضایی مرتبط با محیط زیست با سازمان محیط زیست به امضا رسیده است.

صدر بیان کرد: پروژه های بسیاری در حوزه کاربردهای فناوری سنجش از دور برای پایش محیط زیست در برنامه داریم. یکی از سریعترین پروژه هایی که می توانیم بهره برداری کنیم مربوط به پایش آتش سوزی و هشدار آتش سوزی جنگل ها با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنجش از دور است که در صورتی که سازمان محیط زیست آن را در اولویت قرار دهد، می توانیم این پروژه را تا پایان امسال اجرایی کنیم.

معاون سازمان فضایی ایران، عنوان کرد: پایش تالاب ها و سطح رودخانه ها، پایش محدوده کاربری اراضی در کنار رودخانه ها و پایش سطح دریاچه های کشور را از دیگر پروژه هایی است که امکان اجرای آن با استفاده از تصاویر ماهواره ای وجود دارد.

وی اعلام کرد: سازمان فضایی ایران بعد از برجام، توافقنامه های خوبی با کشورهای غربی و شرقی منعقد کرده است که می تواند تصاویر ماهواره ای را با رزولوشن و دقت بسیار بالا در اختیار داشته باشد. از جمله این قراردادها که در مرحله نهایی است، بکارگیری ماهواره ریسورس Pکشور روسیه است که در نسل های مختلف برای پایش محیط زیست و جنگل ها به کار گرفته خواهد شد. از سوی دیگر بکارگیری ماهواره اسپات ۷ کشور فرانسه از طریق تفاهم ایران با کشور آذربایجان نیز در دستور کار قرار دارد که در مرحله نهایی انعقاد تفاهمنامه است.

او اشاره کرد: در این زمینه همچنین سازمان فضایی ایران در حال تولید محصولاتی است، اطلاعات پایش ماهواره ای محیط زیست بعد از این شروع همکاری در این سطح، به صورت هفتگی به سازمان محیط زیست ارسال می شود.

صدر اظهار داشت: همکاری میان سازمان فضایی ایران با سازمان محیط زیست در چندین مرحله تعریف شده است، بخشی از این همکاری را سازمان فضایی ایران در چارچوب وظایف خود به صورت اتوماتیک انجام می دهد و بخشی نیز نیازمند تعریف چارچوب در قالب تفاهمنامه قراردادی است تا پس از تعریف کار و زمان بندی پروژه، منابع مالی آن نیز تامین شود.

وی اضافه کرد: در این باره چند مورد پیشنهاد را برای پایش محیط زیست از طریق تصاویر ماهواره ای به سازمان محیط زیست ارسال کرده ایم و کارشناسان در حال هماهنگ کردن این موارد هستند.

ارسال نظر