درآمد ۱۵۳ میلیون دلاری ایران از بازی‌های دیجیتالی

طبق بررسی جدید صورت گرفته در کشور، سهم درآمد بازی‌های دیجیتالی در سال ۲۰۱۵ در ایران، ۱۵۳ میلیون دلار بوده‌است که ۹۵% آن به بازی‌های غیر ایرانی اختصاص داشته‌است.

درآمد ۱۵۳ میلیون دلاری ایران از بازی‌های دیجیتالی

به گزارش کلیک، صحنه بازی‌های دیجیتالی ایران روز به روز در حال توسعه است که موجب شده است تا به صورت مرکز توجهی برای توسعه دهندگان بین المللی و داخلی بازی‌های دیجیتالی در بیاید. طی سال‌های اخیر، نفوذ باور نکردنی گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترت با سرعت بالا کمک بزرگی به صنعت بازی سازی کرده است. درست مانند سایر نقاط دنیا، بازی‌های دیجیتالی در ایارن نیز پیشروی صنعت سرگرمی و تفریح به شمار می‌رود.

طبق گزارشی که توسط مرکز گسترش بازی‌های دیجیتالی (DIREC) در مورد مصرف بازی‌های دیجیتالی در ایران، این صنعت در سال ۲۰۱۵ درآمدی معادل ۱۵۳ میلیون دلار داشته است. این بررسی که بر روی ۱۵۰۰۰ ایرانی صورت گرفته‌بود نشان می‌دهد که ۶۷% از کسانی که برای بازی‌های دیجیتالی پول پرداخت می‌کنند، مذکر و ۳۳% آن‌ها مونث هستند. همچنین ۵% از بازار بازی‌های ایران به بازی‌های ایرانی و مابقی آن به بازی‌های غیر ایرانی تعلق دارد.

سال‌ها پیش که قانون کپی‌رایت در ایران اجرا می‌شد، توسعه‌دهندگان، به ویژه در بخش کنسول‌های بازی‌های ویدیویی، قادر نبودند تا از بازی‌هایی که در ایران فروخته می‌شدند درآمد چشمگیری کسب کنند. با این حال، طی سال های اخیر برخلاف نسل قبلی کنسول‌های بازی، بازی‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس یک توسط هکرها قفل‌شکنی نشده‌اند و در نتیجه رشد چشمگیری در تعداد بازی‌های اصلی فروخته شده در ایران دیده می‌شود. این بازی‌ها اغلب از طریق قاچاق از کشورهای اطراف وارد ایران می‌شوند و گاهی با قیمت بالاتری نسبت به بازارهای جهانی به فروش می‌رسند که بستگی به کمیاب بودن بازی‌ها در کشور دارد.

اما شرایط برای بازی‌های گوشی‌های تلفن همراه بسیار متفاوت بوده است. بازار محلی نرم‌افزارهای اندروید با توسعه‌دهندگان بین‌المللی همکاری می‌کنند که این همکاری موجب می‌شود تا پرداخت‌ها از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی صورت بگیرند.همچنین بسیاری از بازی‌های ایرانی قادر بوده‌اند تا طی سال‌های اخیر سود خوبی از فروش به دست بیاورند. بر اساس این گزارش، ۶۵% از درآمد بازی‌های دیجیتالی در ایران به دستگاه‌های همراه (گوشی یا تبلت) تعلق دارند و ۹۴% از بازی‌ها تحت اندروید، ۵% آن‌ها تحت iOS و تنها ۱% آن‌ها بر روی گوشی‌های تحت ویندوز بازی می‌شوند.

جالب است بدانید که ۵ مارک تجاری برتر گوشی‌های موجود در ایران برای بازی به ترتیب عبارت هستند از سامسونگ، هوآوی، سونی، اپل و ال‌جی.

ارسال نظر