آیا خورشید، زمین را نابود می کند؟

زبانه‌ای عظیم از خورشید می‌تواند حیات را از کره زمین برچیند.

آیا خورشید، زمین را نابود می کند؟

به گزارش کلیک، یک تحقیق جدید اعلام کرد یکی از زبانه‌های عظیم خورشیدی می‌تواند حیات را از روی زمین ازبین ببرد. چنین رویدادی می‌تواند عواقب ناگواری برای ما به همراه داشته باشد.

فوران‌های خورشیدی دائما جریان‌های پرانرژی به سمت زمین می‌فرستد اما آن‌ها توسط جریان مغناطیسی محافظ زمین، منحرف می‌شوند. این پدیده می‌تواند باعث شفق یا نورهای قطبی شود که از سطح زمین دیده می‌شوند.

زبانه‌های عظیم خورشیدی اولین بار چهارسال پیش توسط فضانوردانی کشف شد که از رصدخانه فضایی کپلر برای بررسی ستارگان دوردست استفاده می‌کردند. مکانیسم این پدیده برای اخترشناسان ناشناخته است. اگر روندی که این فوران‌های پلاسمایی عظیم را ایجاد می‌کند، همان روند فوران‌های معمولی خورشید باشد، پس ستاره ما ممکن است قادر به تولید فوران‌های قدرتمندی باشد.

در سال ۱۸۵۹ یک فوران عظیم خورشیدی، پلاسما و ذرات باردار به سمت زمین فرستاد. هنگامی‌که این ذرات پر انرژی به سیاره ما رسیدند، شفق قطبی عظیمی تولید کردند که حتی در کوبا نیز مشاهده شد. خطوط تلگراف حتی پس از قطع آن‎ها، به‌طور خودکار به فرستادن پیام ادامه دادند. این پدیده عجیب با عنوان رویداد کارینگتون شناخته می‌شد.

برخی از فوران‌های عظیم که در دیگر ستارگان دیده شده است، می‌توانند ۱۰،۰۰۰ برابر قدرتمندتر از رویداد سال ۱۸۵۹ منظومه شمسی باشند. میدان مغناطیسی اطراف این ستارگان و قدرت آنان در مقابل این فوران‌ها نیز آزموده شد.

کریستوفر کاروف از دانشگاه آرهوس دانمارک گفت: "میدان‌های مغناطیسی در سطح ستارگان به همراه این فوران‌ها عموما بسیار قوی‌تر از میدان مغناطیسی در سطح خورشید است. این دقیقا همان چیزی است که ما انتظار داشتیم، در مورد اینکه آیا فوران‌های عظیم نیز به همان صورت فوران‌های خورشیدی معمولی رخ می‌دهند یا خیر."

تنها نود درصد ستارگانی که فوران‌های عظیم تولید می‌کنند، میدان مغناطیسی قوی‌تری از خورشید ما داشتند. بقیه همان میزان قدرت را داشتند و یا ضعیف‌تر بودند. این یافته‌ها نشان می‌دهد گرچه یک فوران عظیم دیگر چندان محتمل نیست، اما غیرممکن هم نخواهد بود.

یک فوران عظیم خورشیدی در سال ۷۷۵ پیش از میلاد مسیح رخ داده است. حلفه‌های درختان آن زمان علایم افزایش ناگهانی غلظت ایزوتوپ رادیواکتیو کربن ۱۴ را نشان می‌دهد. این ایزوتوپ ها توسط اشعه‌های کیهانی ایجاد شده‌اند.

به گزارش محققین، یک رویداد مشابه نیز ممکن است در سال ۹۹۳ رخ داده باشد. این محققین می‌گویند چنین فوران‌های عظیمی احتمالا هر ۱۰۰۰ سال یکبار رخ می‌دهند.

اگر چنین رویدادی قرار بود امروز رخ دهد، می‌تواند برای وسایل مدرن الکتریکی ویرانگر باشد و باعث تخریب لایه اوزون و به خظر افتادن ساکنین سیاره ما شود.

منبع: techtimes

ارسال نظر